Gå til innhold

Toshiba utvikler hurtigladbare batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi se? En batteripakke på 2 Ah (antatt) skal fylles 80% på 60 sekunder.

M.a.o. skal vi pushe inn med omtrent 96 Ampere!!!

Da har du en bærbar maskin på 2,5 kilo og så må du ha med en lader på 15-20 kilo (og kanskje like godt en brannslukker) i tillegg

 

Og i morgen ER det første April!

 

tm

Lenke til kommentar
Skal vi se? En batteripakke på 2 Ah (antatt) skal fylles 80% på 60 sekunder.

M.a.o. skal vi pushe inn med omtrent 96 Ampere!!!

Da har du en bærbar maskin på 2,5 kilo og så må du ha med en lader på 15-20 kilo (og kanskje like godt en brannslukker) i tillegg

 

Og i morgen ER det første April!

 

tm

Tenkte på ladestrømmen jeg også. Den blir svær, men aprilsnarr er det nok ikke. Har hørt om dette før.

 

60 sekunder er kort tid det, vi har det travelt om dagen.

Lenke til kommentar
Skal vi se? En batteripakke på 2 Ah (antatt) skal fylles 80% på 60 sekunder.

M.a.o. skal vi pushe inn med omtrent 96 Ampere!!!

Da har du en bærbar maskin på 2,5 kilo og så må du ha med en lader på 15-20 kilo (og kanskje like godt en brannslukker) i tillegg

 

Og i morgen ER det første April!

 

tm

er ikke 2AH litt mye? trodde batterier hadde ca halvparten/en tredel av det i bærbare.

 

AtW

Lenke til kommentar

I praksis så ser vi vel at det tar litt lengre tid en 60 sekunder da som dere har påpekt at laderne ikke akkurat er gunstige i størrelsen på 15-20kg for en liten bærbar.

 

Det jeg lurer på er om denne teknologien kan brukes på alle typer batterier og da også for eksempel på batteriene som brukes i elektriske biler. Må jo være genialt å kunne tanke like fort som med en vannlig personbil og langdistansekjøringer blir jo kun begrenset av hvor flinke myndighetene er til å sette opp ekstra ladestasjoner.

Lenke til kommentar
Skal vi se? En batteripakke på 2 Ah (antatt) skal fylles 80% på 60 sekunder.

M.a.o. skal vi pushe inn med omtrent 96 Ampere!!!

Da har du en bærbar maskin på 2,5 kilo og så må du ha med en lader på 15-20 kilo (og kanskje like godt en brannslukker) i tillegg

 

Og i morgen ER det første April!

 

tm

er ikke 2AH litt mye? trodde batterier hadde ca halvparten/en tredel av det i bærbare.

 

AtW

Sannheten er nok at nyere pakker ofte er på 3-4 AH. Det bare gjør regnestykket enda mer interessant.

Og det med 1. april var en spøk.

Jeg har også lest om dette fra andre kilder, og løsningene er meget interessante, ikke minst i forbindelse med elektrisk drevne modellfly (som jeg er sterkt inne i).

 

tm

Lenke til kommentar
I praksis så ser vi vel at det tar litt lengre tid en 60 sekunder da som dere har påpekt at laderne ikke akkurat er gunstige i størrelsen på 15-20kg for en liten bærbar.

 

Det jeg lurer på er om denne teknologien kan brukes på alle typer batterier og da også for eksempel på batteriene som brukes i elektriske biler. Må jo være genialt å kunne tanke like fort som med en vannlig personbil og langdistansekjøringer blir jo kun begrenset av hvor flinke myndighetene er til å sette opp ekstra ladestasjoner.

Problemet vil nok i første omgang være hvor fort de kan tømmes.

Stor strømstyrke = varme!

Som det står i posten over driver jeg med modellfly, hvor elektrisk drift i mange år var en stor spøk pga vekt/ytelse.

Så kom det bra NiCd som tålte hurtig utlading (10-20C (1C = påstemplet kapasitet)), deretter enda bedre NiMh.

De første LiIon kunne bare lades ut med 2-3C, mens dagens moderne LiPo tåler 10-15C. Det vil si at en 2000 mAH pakke kan belastes med kortvarig 20-30A.

Noe av det samme vil muligens kunne skje med den nye teknikken, men det vil ta tid. Og spørsmålet er vel til syvende og sist avhengig av hvilket trykk produsentene opplever på å ta i bruk ny teknologi for å minske forurensningen.

 

I den forbindelse, og helt off-topic:

Dagens el-biler er en vits i de fleste land. Elektrisitet produseres ofte med kull, olje eller atomkraft. Etthvert ledd i kjeden frem til batteriene i bilen medfører tap i produksjonen. Når energien endelig når frem til bilens elektromotorer er den kanskje halvert i mengde i forhold til hva som ble produsert. Så i stedet for å kjøre en fornuftig bil på 0,3 liter diesel, brukes 2 liter tungolje for å produsere samme mengde energi omsatt i el.

Hva er vitsen???

 

Edit: Eller, hvor ligger gevinsten?

 

tm

Endret av tema95
Lenke til kommentar
I den forbindelse, og helt off-topic:

Dagens el-biler er en vits i de fleste land. ... ... ... Hva er vitsen???

 

tm

Slippe alle avgiftene :p (i Norge iallefall) (Null veiavgift, gratis parkering, gratis gjennom bommen, fri tilgang til kollektivfelt, og ingen bensinutgifter :cry: )

 

Men en god tankevekker!

 

Men batteriene fra Toshiba kan vi jo kanskje putte i vanlige bilder også. Har jo et batteri bensinbilene også.

Lenke til kommentar
I den forbindelse, og helt off-topic:

Dagens el-biler er en vits i de fleste land. ... ... ... Hva er vitsen???

 

tm

Slippe alle avgiftene :p (i Norge iallefall) (Null veiavgift, gratis parkering, gratis gjennom bommen, fri tilgang til kollektivfelt, og ingen bensinutgifter :cry: )

 

Men en god tankevekker!

 

Men batteriene fra Toshiba kan vi jo kanskje putte i vanlige bilder også. Har jo et batteri bensinbilene også.

Nå går vi helt off-topic, men;

 

Du tror vel ikke at disse godene vil være tilstede den dagen mer enn la oss si 10% av bilene kjører på el?

Så den gleden blir nok kortvarig.

Hva skal da gamle Norge leve av da?

 

tm

Lenke til kommentar
I den forbindelse, og helt off-topic:

Dagens el-biler er en vits i de fleste land. Elektrisitet produseres ofte med kull, olje eller atomkraft. Etthvert ledd i kjeden frem til batteriene i bilen medfører tap i produksjonen. Når energien endelig når frem til bilens elektromotorer er den kanskje halvert i mengde i forhold til hva som ble produsert. Så i stedet for å kjøre en fornuftig bil på 0,3 liter diesel, brukes 2 liter tungolje for å produsere samme mengde energi omsatt i el.

Hva er vitsen???

 

Edit: Eller, hvor ligger gevinsten?

Vitsen er vel den at vi i Norge stort sett bruker vannkraft som er helt rent. Burde derfor være en ganske stor miljøvennlig innsparelse. Det samme kan selvsagt ikke sies om andre europeiske land, men at elkraft forsøpler *mye* mer enn bensinkraft er jeg ikke helt sikker på.

 

Men tilbake til topic. Hadde likt å vist hva slags strømmer det var i 60s eksempelet deres. Har en mistanke om at det er snakk om et mindre batteri (enn f.eks. laptop-batteri) på en kunstig kraftig lader/krets. Ny teknologi blir nesten alltid overdrevet en god del, men at det her er snakk om teknologi som kan kraftig redusere ladetiden tviler jeg ikke på, og hilser den absolutt velkommen.

 

Sa forøvrig ingenting om de resterende 20% av batteriet. Mistenker at de vil ta "en del" lengre tid :p

Lenke til kommentar
Hva skal da gamle Norge leve av da?

 

tm

Oljen tar slutt om ikke lenge (en del år fremdeles, men likevel er det ikke "lenge" til), så det blir nok et problem en blir nødt til å ta stilling til snart uansett.

Blir spennende å se hva som skjer når all oljen i verden er pumpet opp og brukt opp. Vi får antakelig ikke se det, men...

Lenke til kommentar
Hva skal da gamle Norge leve av da?

 

tm

Oljen tar slutt om ikke lenge (en del år fremdeles, men likevel er det ikke "lenge" til), så det blir nok et problem en blir nødt til å ta stilling til snart uansett.

Blir spennende å se hva som skjer når all oljen i verden er pumpet opp og brukt opp. Vi får antakelig ikke se det, men...

vannkraft værkene våre blir selvsagt gull værd ;)

 

(hvis vi ikke presterer å selge dem til utenlandske investorer først da...:/ )

Lenke til kommentar

Dette er både spennende og farlig nytt.

Ta f.eks batteriet i en Acer Ferrari 3200. Den er på 4,4Ah (14,8V). 3,52 av de skal altså inn i batteriet på 60sek, altså 221,2A. Nå er det jo fint det ikke er det som faktisk skal trekkes ut av strømnettet, men alikevel... Det blir 3125,76Watt som skal trekkes fra strømnettet og det er ikke inkludert "wasting" som varme. Kort sagt: man vil faktisk ha problemer med å få dette til å fungere fult ut med strømnettene man finner i de fleste hus pr dags dato. En 10A kurs vil f.eks ikke holde, og det er faktisk det jeg har på stikkontaktene her på hyblen... En 15-16A kurs vil kanskje klare det hvis den ikke er belastet av andre ting.

 

Uannsett vil det å trekke minst 13,6A gjennom en stakkarsledning gjør at en normal ledning sliter godt. En løsning finnes riktig nok. Øke volten i huset samtidig som man beholder samme antall ampere.

 

Som de fleste forstår, dette kan faktisk ikke brukes til å lade opp noe så stort som et laptopbatteri med mindre man moderer seg kraftig og da mener jeg virkelig kraftig.

 

Edit: glemte jo faktisk strømmen som skal fra lader til batteri. Det er jo på hele 221,2A. Ledningen må jo være enorm for å klare noe slikt. Nei herlighet, dette kan ikke brukes til batteriene i laptoper.

 

Edit#2: bare nevner at ledningen fra lader til laptop idag klarer 4,5-5A. Med et opplegget her skal over 44 ganger mer strøm gå samme rute...

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

tema95 : Det var mange som rakk å svare før meg, men i land som for eksempel norge hvor mesteparten av energiproduskjonen kommer fra vannkraft så er den nok det beste alternativet.

 

Også når det gjelder energiproduksjon mener jeg at det er lettere å forurense mindre på et stort industrianlegg enn på små biler med mindre plass til ordentlige catalysatorer, med andre ord det må gå ann å lage et el-verk som selv om den bruker combustion / forbrenning forurenser mye mindre en dagens kraftverk.

 

Forhåpentligvis så får vi snart litt fornuft og går over mer og mer til miljøkraft, det er veldig mange kraftkilder i naturen som kan utvinnes og vi besparer oss selv og miljøet for mye dritt jo fortere vi tar i bruk disse.

Lenke til kommentar
Skal vi se? En batteripakke på 2 Ah (antatt) skal fylles 80% på 60 sekunder.

M.a.o. skal vi pushe inn med omtrent 96 Ampere!!!

Da har du en bærbar maskin på 2,5 kilo og så må du ha med en lader på 15-20 kilo (og kanskje like godt en brannslukker) i tillegg

 

Og i morgen ER det første April!

 

tm

er ikke 2AH litt mye? trodde batterier hadde ca halvparten/en tredel av det i bærbare.

 

AtW

Sannheten er nok at nyere pakker ofte er på 3-4 AH. Det bare gjør regnestykket enda mer interessant.

Og det med 1. april var en spøk.

Jeg har også lest om dette fra andre kilder, og løsningene er meget interessante, ikke minst i forbindelse med elektrisk drevne modellfly (som jeg er sterkt inne i).

 

tm

Ok, var en kamerat som sa sin pakke var 0.7 Ah skjønner du, men den var tydligvis liten og/eller gammel.

 

AtW

Lenke til kommentar
I den forbindelse, og helt off-topic:

Dagens el-biler er en vits i de fleste land. Elektrisitet produseres ofte med kull, olje eller atomkraft. Etthvert ledd i kjeden frem til batteriene i bilen medfører tap i produksjonen. Når energien endelig når frem til bilens elektromotorer er den kanskje halvert i mengde i forhold til hva som ble produsert. Så i stedet for å kjøre en fornuftig bil på 0,3 liter diesel, brukes 2 liter tungolje for å produsere samme mengde energi omsatt i el.

Hva er vitsen???

 

Edit: Eller, hvor ligger gevinsten?

 

tm

For det første så får man ikke 2 liter diesel ut av 2 liter tungolje heller, for det andre er ensergiytnytelsesnivået i biler lavt (rundt 30%) kanskje, og man har ikke mulighet til å rense utslippene like effektivt. Atomkraft har heller ikke utslipp.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skal vi se? En batteripakke på 2 Ah (antatt) skal fylles 80% på 60 sekunder.

M.a.o. skal vi pushe inn med omtrent 96 Ampere!!!

Da har du en bærbar maskin på 2,5 kilo og så må du ha med en lader på 15-20 kilo (og kanskje like godt en brannslukker) i tillegg

 

Og i morgen ER det første April!

 

tm

er ikke 2AH litt mye? trodde batterier hadde ca halvparten/en tredel av det i bærbare.

 

AtW

Sannheten er nok at nyere pakker ofte er på 3-4 AH. Det bare gjør regnestykket enda mer interessant.

Og det med 1. april var en spøk.

Jeg har også lest om dette fra andre kilder, og løsningene er meget interessante, ikke minst i forbindelse med elektrisk drevne modellfly (som jeg er sterkt inne i).

 

tm

Ok, var en kamerat som sa sin pakke var 0.7 Ah skjønner du, men den var tydligvis liten og/eller gammel.

 

AtW

Vanlige batterier (AA og AAA) har sånn ca. 1000 mAh, pluss/minus 500 mAh, kanskje det var det han mente?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...