Gå til innhold

Koble arbeidsstasjon til Server 2003

Anbefalte innlegg

Har satt opp en server 2003, men får ikke til å koble arbeidsstasjoner til serveren. Har først tenkt å prøve å koble en bærbar PC med XP operativsystem for å teste at oppsettet fungerer. Har ikke fått dette til, og finner heller ikke litteratur om dette på nettet. Er det noen som kan lage en liten guide om hvordan dette skal gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Hvordan skal du koble de sammen da?

1. Installer win2k3.

2. Installer loopback adapter før punkt 3 og 4 (på den måten tror maskinen at den er koblet til et nettverk)

3. Sett opp en ipadresse og en dnsadresse på serveren

4. Installer serveren som en dhcpserver og en domenekontroller

5. Sett opp dhcpscope og autoriser dette

6. Koble klientmaskinen din til serveren med en krysset tp-kabel eller via en switch (bruk da ukrysset kabler) (husk å bruke det ekte nettverkskortet denne gangen, disable loopbackadapteret)

7. Sett klientmaskinen til å motta dhcp automatisk

8. Meld klientmaskinen inn i domene

9. Tjolahopp.

Noe mer du lurer på? (det er det helt sikkert, jeg er utrolig dårlig til å forklare)

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Jeg har nå kommet så langt at jeg har opprettet kontakt mellom server og arbeidsstasjon. Det jeg lurer på, er rett og slett hvordan man setter opp arbeidsstasjon til å logge på serveren. Hvordan forstår XP at det må koble seg til en server?

Lenke til kommentar
Jeg har nå kommet så langt at jeg har opprettet kontakt mellom server og arbeidsstasjon. Det jeg lurer på, er rett og slett hvordan man setter opp arbeidsstasjon til å logge på serveren. Hvordan forstår XP at det må koble seg til en server?

Du høyreklikker på "Min datamaskin", velger egenskaper, så datamaskinnavn, så trykker du "endre" og deretter skriver du inn navnet på domenet du har laget på maskinen med Server 2003. Men som jeg sa tidligere:

Dette fungerer kun hvis Windows XP Professional er installert på arbeidsstasjonen. XP Home har ikke denne funksjoaliteten.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...