Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk - Hva trenger jeg

Anbefalte innlegg

Dette har helt sikkert vært oppe før, men jeg fant ikke noe. Og måtte da registrere meg for å spørre :)

Det jeg lurer på er om en vanlig trådløs router kan "motta" signal? jeg trenger en trådløs forbindelse mellom 2 bygg. Der det ene bygget er tilkoblet internett, mens det andre skal være tilknyttet en trådløs forbindelse fra det andre bygget.

i bygg nummer 2 skal det være flere maskiner tilkoblet internett (via TP til svitsjen).

Det fungerer jo å sette opp en pc som en gateway for denne forbindelsen. (med et trådløst nettverkskort), men jeg trenger et aksesspunkt/router som "mottar"!

nett.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et lignende oppsett hjemme der en Linksys WRT54G fungerte som sender og ASUS WL-330g som mottaker. Sistnevnte er et AP/trådløst ethernet-adapter som jeg koblet til en svitsj. På svitsjen koblet jeg på to PCer med Linux. Dette er en grei måte å kjøpe seg ut av problemer med Linux og trådløst nett.

Nå bruker jeg Linksys'en sammen med en ASUS wl-500g og kan oppnå samme funksjonalitet. Dette oppsettet forutsetter at ruterene støtter WDS. Linksys'en støtter WDS med siste HyperWRT-firmware.

Hva man velger vil avhenge av hvor stor avstand det er mellom sender og mottaker. Wl-330g har en intern antenne som nok ikke er optimal hvis det er snakk om lengre avstander.

ASUS WL-330g : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300828&cks=PRL

IP

Lenke til kommentar

Jeg og en kompis har nettopp løst dette problemet hos oss. Vi bor i en blokk, hvor begge bor i 1 etg. Men det er 3 leiligheter i mellom. Masse murvegger, og ca 50 m avstand. Begge har en ASUS wl 500g. Han har abonnementet. Begge har kjøpt en omniantenne for å forsterke signalene. En som sender, og en som mottaker. Dette fungerer utmerket!!

Lenke til kommentar

Hva trenger man for å kunne koble sammen to nett trådløst?

Har en 3com 802.11g ruter på soverommet som kobler sammen adsl, iptelefon og pc.

I stuen har jeg ps2, xbox og dreambox som sku vært på nett uten å måtte ha en kabel gjennom hele huset.

Tenker å kjøpe et aksesspunkt med noen porter på å ha i stuen med kabel til tingene der, men vet ikke om det er noe spesielt aksesspunktet på ha for at det skal funke.

Noen som kan gi et godt svar på det?

Syns denne så veldig grei ut : CNet Smart Wireless-G Router 54 Mbps 802.11g,WPA,4p sw.,AP\bridge - Demo

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

En ruter og et AP som støtter WDS skal være tilstrekkelig. Mitt oppsett med 2 rutere er overkill da ruter-funksjonen er avslått i mottakeren (ASUS wl-500g). Fordelen med ruter som mottaker er at den har innebygget svitsj. Et annet poeng er at ASUS fungerer både som en WDS-bro og som et AP. Det vil si at trådløse enheter kan koble seg til den på vanlig vis.

For å ha testet det, plugget jeg en svitsj inn i mottakeren og en PC i svitsjen. Det er et oppsett som er identisk med det du har skissert, og det fungerer fint.

Konfigurasjonen av mottakeren er enkel. Gi den status som AP, velg modus for bro-funksjonalitet (hybrid), mac-adressa til senderen og sørg for at sender og mottaker bruker samme kanal. Mange anbefaler at SSID'en er lik for begge, men det er ikke nødvendig i mitt oppsett. I tillegg kommer wep-kryptering o.l. Senderen (Linksys WRT54G) har i utgangspunktet ikke aktivisert støtte for WDS, men dette er mulig å få til ved bruk av alternativ firmware. 2xASUS wl-500g vil nok være enklere å sette opp, men det blir dyrt (ca kr 2000). Det fins sikkert billigere løsninger.

IP

Lenke til kommentar

http://www.smallnetbuilder.com/FAQ-16-Wire...etworking-0.php

· What is WDS?

WDS stands for Wireless Distribution System. It is a special Access Point mode that enables single-radio APs to be wirelessly connected vs. relying on connection to an Ethernet network. WDS encompasses both wireless bridging in which WDS APs communicate only with each other and don't allow wireless clients or Stations to access them, and wireless repeating in which APs communicate with each other and with wireless Stations.

The downside of the repeating mode is that wireless throughput is cut in half for each AP that data flows through before hitting the wired network.

These Proxim and Intersil application notes (PDF) will give you further details on WDS.

Dette forklarer vel litt.

Lenke til kommentar
dette burde komme som en "step by step" guide med dele guide...

Sorry hvis jeg virker sur eller blærete, men...

RTFM!!

Det er skrevet mye om det meste innen dette fag- og hobbyfeltet.. Greit nok å spørre om enkelte ting, men å forvente at noen skal gidde å skrive en gang til det som allerede står godt beskrevet bare en googling unna...

Lenke til kommentar

Helt enig helt enig ;)

Bridges

The generic networking term "Bridge" refers to a device that connects two LANs. Therefore, when you want to connect two (or more) LANs via a wireless connection, use wireless bridges.

But beware! This product category is probably the most confusing, and holds the most potential for a customer to choose a product that doesn't really do what they require. For example, a number of manufacturers have added bridging features to their Access Points and not renamed their products (Linksys WAP11, Netgear ME102), or called their products bridges when they also support Access Point functions (SMC 2682W). There are also "bridge" products that support only one attached device. Our only advice here is to read the product feature description very carefully and don't rely on the name of a product to tell you what it does.

Once you select a product, you'll have to configure it. There are a number of wireless bridging modes, and of course, manufacturers have not used the same terminology. Let's see if we can untangle things a bit:

Point-to-Point - The simplest bridging mode where one bridge unit talks to another. You usually enter the MAC address of the unit on the other end of the connection in each bridge's configuration screen. Manufacturers are pretty consistent in describing this mode and the way it's set up.

Point-to-Multipoint - This mode allows multiple networks to be connected. The modes used in the setup vary from manufacturer to manufacturer. SMC's 2682W, for example, requires one unit to be set as a "Bridge Master", and the other bridge units to be set as "Bridge Slaves". Linksys' WAP11 has you set one unit to Point-to-Multipoint, and the others to Point-to-Point mode, with the "Remote MAC address" set to the MAC address of the box set to Point-to-Multipoint mode. Confused? Wait, there's more...

AP plus Bridging (AP Client) - Manufacturers try to confuse you on this feature, but in theory, it's simple. It's basically a mode that sets a bridge to work with an Access Point, instead of another bridge. Manufacturers are fuzzy on the details of how this works, but one result is to create a wireless Client Adapter that has an Ethernet output. Another possibility is to create a network where your "local" AP supports wireless clients and wirelessly connects to an Ethernet based LAN, i.e., more than one Ethernet client. In this mode, however, the "remote" end of the connection can't talk to wireless clients. To do that you need to find a product that supports the next mode...

Wireless Repeater - Access Points normally require an Ethernet connection when multiple units are used to extend the range of a wireless LAN. Wireless repeating eliminates the need for the Ethernet cable, and allows multiple APs to both connect to wireless clients and to other APs that support wireless repeating. This is a very nice feature to have, but you'll pay for it, since it's typically only available on products priced above $500. A cheaper way to go is actually to connect two of the less expensive AP/Bridges together.

As if all the above weren't confusing enough, there are also products that allow devices that have only an Ethernet or serial connection to be added to your wireless network. 3Com calls theirs an Ethernet Client Bridge, while Linksys' product goes by the "Wireless to Ethernet Adapter" moniker (Linksys WET11). Client Adapter or Bridge? You decide!

And finally, just to keep things interesting, 3Com's Wireless LAN Workgroup Bridge will connect up to four Ethernet devices (you provide the hub or switch) into your wireless LAN.

Det med wds var nytt for meg, trodde det var bridge eller AP client-opplegget som var tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...