Gå til innhold

Min første worklog: ProjectProsjektor

Anbefalte innlegg

Dette prosjektet blir sponset av:

vendur.gif

(klikk på logoen for å komme til vendur.no)

----------------------og----------------------

3dfxcool.gif

(Klikk på logoen for å komme til 3dfxcool.no

Ja, da skal jeg lage prosjektor. Begynner i morgen (31.03.05) og har en hel skoledag på meg som første dag av prosjektet.

Prosjektet går ut på å lage en prosjektor av en LCD-skjerm, og en overhead, + en vifte eller to. Tanken er også at dette skal se fint/stiligt ut, så hvis noen kommer på noen gode forslag, så sier jeg takk for dem. Tenker å lakke selve overhead-boksen, og lage en fin ramme til LCD-platen.

Her er linken til siden hvor jeg har fått ideèn fra, med en veldig detaljert guide

Alle bilder i denne workloggen er thumbnails, med mindre annet står under/over de respektive bildene.

Overhead8.jpg

PS: La til et bilde for de som ikke er sikker på hvordan en overhead ser ut; Den er laget etter ganske nøyaktige mål.

Takk til vendur.no og 3dfxcool.no for sponsing! :thumbup:

Endret av sigen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det skal ikke være så veldig vanskelig å ribbe skjermen, men det står at noen skjermer kan være mesten umulige å ribbe. Så jeg håper på det beste med den som ligger på skolen.

Men da stikker jeg å begynner jeg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette her kan da bli skikkelig bra. Billig og bra prosjektor.

Men, en ting jeg har lagt merke med på overheadene vi har på skolen, er at siden speilet står på skrå, er den øverste biten lengre fra lysoverflaten, noe som resulterer i to ting:

1 - bildet blir større øverst

2 - Bildet blir skarpt nede og uskarpt oppe, eller omvendt.

Har du tenkt noe på hvordan det skal løses? eller Er det ikke noe vesentlig problem? (på noen prosjektorer er vel disse problemene mindre enn på andre.)

Ellers, lykke til, og hold oss orientert her på forumet da. og masse bilder :D

Lenke til kommentar

Liten update

Jeg hadde 3 skoletimer i dag, fikk ribbet skjermen, noe som tok sin tid siden det var 4 skruer som var så små at jeg måtte hogge ut hull med 1mm flat-jernet mitt for å få dem ut. Ødelagte det nesten btw, det tåler jo ikke all-verden. Så hentet jeg en overhead, og la alt oppå der, klarte ikke å få strøm på skjermen, skulle fikle litt for å sjekke at alle kablene var skikkelig i, da plutselig: 230V beit meg! Deilig følelse faktisk! :thumbup:

Så, når jeg snudde displayet, funket det helt fint, eneste problemet nå er: Alle kretskortene må ligge oppå LCD-displayer p.ga. en 90-graders kabel, som i tillegg er veldig kort. så jeg må finne ut om den er noe som kan unnværes (tviler på det) i så fall skal jeg se om jeg kan få forlenget denne.

Skal også lage en "vegg" til kretskortene tenkte jeg, så får jeg dem pent vekk. Legger bilder ut så snart jeg har mer batteri på kameraet, og legger til en litt mer utfyllende update. Vet ikke helt når neste gang jeg jobber med det er, men det er nok ikke lenge til.

Noen som har et bedre navn på prosjektet? :hmm:

Bilder:

Her er skjermen jeg startet med, som er en Eizo FlexScan L365 (tech.spec nederst på denne posten, og i første post)

PICT00020.jpg

Her er bakpanelet tatt av, ikke mye som er ribbet her: (dårlig bilde, ja jeg vet det)

PICT00022.jpg

Og her er delene spredd utover bordet på basen*:

PICT00023.jpg

*Basen, et sted på skolen hvor jeg kan få jobbe i fred med prosjektet

tech.specs på skjermen:

Analog Input Digital Input

Panel Type 38 cm (15 inch) TFT Color LCD Panel

Pixel Pitch 0.297 mm x 0.297 mm

Display Color 16.7 million colors

Viewing Angle Horizontal: 160°, Vertical: 150°

Scanning Frequency H: 24 - 60 kHz

V: 55 - 75 Hz H: 31 - 49 kHz

V: 60 Hz (VGA Text: 70 Hz)

Brightness 300 cd/m2 (typical)

Contrast Ratio 450:1 (typical)

Response Time Rise Time: 6 ms, Fall Time: 19 ms

Dot Clock 80 MHz 65 MHz

Input Signals RGB Analog DVI Standard 1.0

Input Terminals D-Sub mini 15 pin DVI-D 24 pin

Active Display Size 304 mm (H) x 228 mm (V) / 12.0" (H) x 9.0" (V)

Viewable Image Size Diagonal: 380 mm / 15.0"

Recommended Resolution 1024 dots x 768 lines

Plug & Play VESA DDC 2B

Screen Control ScreenManager®, One Touch Auto Adjustment Function

Power Requirements AC 100 - 120V / 220 - 240V, 50 - 60 Hz

Power Management System VESA DPMS DVI-DMPM

Power Consumption 35 watts (typical)

Power Save Mode Less than 5 watts

OSD Languages English, German, French, Spanish, Italian, Swedish

Dimensions With Stand: 340 mm (W) x 369 mm (H) x 157 mm (D)

13.4" (W) x 14.5" (H) x 6.2" (D)

Without Stand: 340 mm (W) x 301 mm (H) x 48 mm (D)

13.4" (W) x 11.9" (H) x 1.9" (D)

Net Weight With Stand: 4.1 kg / 9.0 lbs

Without Stand: 3.2 kg / 7.1 lbs

Tilt 30° Up, 3° Down

Certifications and Standards TCO'991, TÜV/Ergonomics, TÜV/GS, c-Tick, CE, CB, UL 1950, CSA C22.2 No.950, FCC-B, Canadian ICES-003-B, TÜV/S, VCCI-B, EPA ENERGY STAR® Program

Audio Speaker Output 1 watt + 1 watt

Input Connector Stereo mini jack

Output Connector Stereo mini jack (for headphones)

Supplied Accessories AC power cord, user's manual, signal cable (D-Sub mini 15 pin), stereo mini jack cable, ScreenManager Quick Reference, EIZO LCD Utility Disk (for Windows/Macintosh), 4 mounting screws, warranty registration card

Kilde: Eizo.com

EDIT: Leif was here

Endret av sigen
Lenke til kommentar
Dette her kan da bli skikkelig bra. Billig og bra prosjektor.

Men, en ting jeg har lagt merke med på overheadene vi har på skolen, er at siden speilet står på skrå, er den øverste biten lengre fra lysoverflaten, noe som resulterer i to ting:

1 - bildet blir større øverst

2 - Bildet blir skarpt nede og uskarpt oppe, eller omvendt.

Har du tenkt noe på hvordan det skal løses? eller Er det ikke noe vesentlig problem? (på noen prosjektorer er vel disse problemene mindre enn på andre.)

Ellers, lykke til, og hold oss orientert her på forumet da. og masse bilder :D

Ja, har lagt merke til dette jeg også, men så ikke noe til det på den jeg testet med i dag (kan det ha noe med at alle kretskortene var i veien, sånn at je såvidt så noe bilde? :D ) Men jeg tror ikke dette skal bli noe stort problem, ser ikke ne til det på Tom`s Hardware guide-filmen.

Lenke til kommentar

Endelig var du i gang sigen! :D Blir forsinkelser for meg, fordi jeg heller skal bruke LCD'n fra den gamle bærbare til noe annet.. :p Dessuten økonomiske problemer angående kabinettet jeg skal bygge..

Men til topic: Fiinfin start! En kamerat av meg i Moss som har fullført det og han anbefalte masse vifter!! :p Så jeg ville vel kosta på meg 2-3 SilenX'er om jeg var deg.. :)

Men har du plass til å bruke den da? Har nemlig ikke jeg, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg da skal lage! :p Hva med lerret? :p

Lenke til kommentar

Ja, ska sette inn 2-3 120mm eller 4 80mm vifter til kjøling inni selve overhead`en, og en 80mm eller 120mm vifte til kjøling av mellomrommet mellom overhead-glassplaten, og LCD-displayet. Skal seff skifte ut den originale vifta, siden denne bråker litt for mye for min smak. Har plass til den ja, har stort rom. Lerret kan du bare glemme, jeg bygger heller en lettvegg med partybelysning i toppen inne på rommet mitt jeg! ;)

"I`ve got most of it figured out"

Lenke til kommentar

En ting jeg la merke til på toms hardware-guiden: de brukte ekspandert polystyren (bl.a. markedsført som isopor) til å holde panelet på plass. IKKE KOPIER DET! Ekspandert polystyren lager ekstremt lett statisk elektrisitet, noe elektronikk ikke er glad i ;) Bare for å advare!

Lenke til kommentar

Ikke noe problem, jeg skal bruke tre til å legge LCd-displayet på tenkte jeg, og lage ramme av alu.

sigz: Holder på med en tegning i SketchUp på hvordan det skal se ut etterpå, så den kommer enten i dag eller i morgen, får se hvor lang tid jeg bruker på den.

Lenke til kommentar

Ja, da legger jeg ut noen bilder som viser litt det jeg skal gjøre med overheaden, det som skal gjøres med den ang. LCD-displayet kommer sikkert i morgen. Legger som sagt ut bilder så snart jeg har mer strøm på kameraet.

Her ser du viftehullene på siden lengst vekk, og på den andre siden ser du hull som luften skal slippe ut igjennom. Skal sikkert ha noe netting forran denne, eventuelt bare ha kun netting, alt etter hva som ser best ut. (svart overhead)

Svartmod1.jpg

Samme bildet, forskjellig vinkel, her ser du viftehullene tydeligere, og på fronten ser du klaffen som må skyves ned for at jeg skal kunna ta ut glassplaten på toppen.

svartmod3.jpg

Enjoy! :cool:

Endret av sigen
Lenke til kommentar

aeinstein: Er klar over hva reglene sier om thumbs ja, har lest dem. Legg merke til at jeg har redusert størrelsen nå, og så vidt jeg vet, er de innenfor hva som er lovlig nå. (De er ikke thumbs, så de kan være litt større)

Flames: Takk takk! Gleder meg til å se resultatet selv, og teste ut kvaliteten, har ikke peiling på hvordan det blir helt enda.

Noen som kommer på et bedre navn på prosjektet?

Noen som vet om det er noen butikker/webshops som selger interne kabler til LCD-skjermer, eventuelt hvordan jeg kan skjøte en kabel? Den er ca. 5mm bred, og 0,5mm tykk, skal måle neste gang jeg holder på.

Lenke til kommentar

--slettet, p.ga. problemer med bilder, som nå er fikset opp i. Rikky, du snakket om at du skulle slette noen OT-poster inne her, så hvis du tar denne i samme slengen, så takker jeg masse

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...