Smørkåre Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei, Jeg byttet i dag klosser på min Neon '96. Jeg måtte løsne litt på luftingen nede ved klossene for å få presse "stempelet" tilbake for å få plass til de nye klossene. Det rant da "litt" væske (en liten dam 20cm) ut på bakken. Når jeg nå bremser må jeg presse pedalen helt i bånn for at den skal "ta"(når bilen går). Når bilen IKKE går kan jeg pumpe pedalen hard. Men den siver helt i bånn igjen når jeg starter bilen.. Hva kan ha skjedd tro.. Har jeg mistet for mye bremsevæske under byttet? Og jeg finner heller ikke ut hvor den skal evt. fylles på(skjekkes).. Kan noen hjelpe meg.. Mvh, Ståle (bilidiot fra byen:) Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Bremsevæskebeholder finner du ved å åpne panseret og leite etter en beholder som det står brake fluid på, fyll opp etter merkingen. Husk at bremsene må kjøres inn, ikke brems for kraftig de første 20-30 mila. Ta også å luft bremsene, sett på en slange med ventil, de får du billig på biltema. Endret 30. mars 2005 av trra Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 når du bytter klosser så skal det ikke være nødvendig å lufte bremsene når du skal presse tilbake stempelet... bruk dertilegenet redskap (rørtang) og da er væska like fjong Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Det første som slår meg her er at det er litt rart at man må ha elektriker for å bytte en lysbryter hjemme, men hvem som helst kan gyve løs på bremsene på en bil... Du må snarest få luftet dine bremser, om du ikke vet hvordan det gjøres, eller får hjelp av noen som kan, spør igjen så kan det forklares. Det er trafikkfarlig og kjøre med luft i systemet!. Du må ALLTID lufte bremsene etter at slager, nippler, pumper er byttet eller løsnet. Og det gjør man som Stamnes sier ikke ved bytte av klosser/bånd. Akkurat hvor bremsevæskebeholderen sitter på Neon husker jeg ikke, men det burde ikke være så vanskelig å finne den da, som regel er det jo en liten beholder med skru eller gummi lokk, som gjerne sitter i nærheten av bremsepumpen, nær torpedoveggen på venstre side. Normalt sett trenger man ikke etterfylle da nivået synker i takt med at klossene slites, og når man så ved bytte presser stempler tilbake går nivået opp til maks igjen. Har man etterfylt renner det gjerne over. Så til neste gang, press stempel tilbake uten å løsne slanger eller nippler, du må bare presse jevnt, og la det ta den tiden det tar, så siger de innover ettehvert som væsken presses tilbake i beholderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå