Gå til innhold

Er det lov å bruke nazi-symboler som brukernavn?

Anbefalte innlegg

Skal man ha lov til å kalle seg hva man vil her på forumet?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg ved flere anledninger har rapportert en bruker for brud på retiningslinjenes #6(Rasisme),

da dennes brukernavn er det samme som "En fremtredende person innen en politisk retning, som var svært fremtredende

i Tyskland på 30- 40-tallet" og med bilde av samme som avatar... :hmm:

Grunnen til den litt vage formuleringen, er at jeg ikke ønsker å henge ut denne brukeren...

Jeg har møtt forståelse fra noen av de jeg har henvendt meg til,

men ikke hos forumstyret, da jeg vistnok var den eneste som hadde rapportert dette brukernavnet

Her vil jeg presisere at det KUN er brukernavnet og avataren jeg har noe i mot,

IKKE brukeren, da jeg aldri har funnet noe rasistisk eller lignende i postene til brukeren!

Det kan godt hende det er andre brukernavn og avatarer som også burde vært rapportert,

jeg har ikke sett flere, men jeg oppfordrer andre til å rapportere slikt, hvis kommer over de!

Beklager eventuelle skrivefeil... :blush:

EDIT: Forandret tittelen, da brukeren Goebbels selv har "sluppet katta ut av sekken".

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke feil så har det vært en heftig diskusjon om denne brukeren før. Argumentene for valg av brukernavn var at vedkommende virkelig så opp til denne personens evner innen sitt yrke, som forøvrig ikke hadde noen direkte tilknytning til denne politiske retningen.

Som du sier selv oppfører vedkommende seg stort sett eksemplarisk, så er det egentlig noen grunn til å være vanskelig mot han/henne da? Jeg kan ikke se at denne er noen forherligelse av de politiske sysnpunktene som var rådende på den tiden, og når vi i tillegg har fått en ganske inngående forklaring på hvorfor vedkommende ser opp til personen så synes i alle fall jeg det er helt greit.

Artig å skrive incognito :)

Lenke til kommentar

Så konklusjonen er ar alt er lov, bare man kan argumentere godt nok for sitt syn...? :hmm:

Så hvis man er fasinert av en ekstremt bestilask og pervers massemorder, og kan argumtere saklig for hvorfor man er det, vil det ikke være noe problem og ha dennes navn som brukernavn?

Nå har vi svært få slike i vårt nærområde(heldigvis), det var bare et eksempel, og det var heller ikke en beskrivelse av det før omtalte brukernavnets opprinelse.

Har noen forresten tenkt på hvordan representanter for den folkegruppen, som ble hardest rammet under tidligere nevnte tidsperiode, vil reagere når de besøker forumet?

De er trolig ikke så mange, men det at de er få, gjør vel ikke saken bedre, bare klagene færre...

Jeg vil her presisere at jeg ikke tilhører nevnte folkegruppe, men vil likevel protester mot det dette brukernavnet representerer, og det faktum at personen som er brukernavnets opprinelse, hadde direkte og inndirekte, millioner av menneskeliv på samvittighen!

EDIT:Rettet skrivefeil... :blush:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Hei Fiesta.

Da var vi i gang igjen da, den sedvanlige halvårs-diskusjonen ang min person, men først og fremst meg som forumbruker.

Tror ikke det er problematisk om katta kommer ut av sekken, da de fleste nok skjønner hvem du retter dine bekymringer mot.

Dette har vært oppe i utallige diskusjoner i mange forskjellige tråder i dette forumet, hvor brukere, admins og såvel medlemmer av forumstyret har deltatt.

Hva meg bekjent har dette også blitt tatt opp i forumstyret, og ikke funnet klandreverdig.

som en liten kuriositet, så var det faktisk en her som i sin jammer og desperasjon sendte en mail til den israelse ambasaden ang denne saken.. beint frem patetisk spør du meg, og det kom vel heller ikke frem at han/hun noengang fikk noen respons på denne mailen, forståelig nok.

En print av denne mailen henger vel på en kork-tavle på pauserommet der, som en liten humørspreder, da det hele blir tullete. om den da ikke ble fanget opp av spam-filteret dems.

Jeg ser helt klart poenget ditt om at noen kan føle seg støtt av symbolikken fra mitt brukernavn/avatar, men jeg har ingen forståelse for det, og bryr meg heller ikke om det. . Dessuten synes jeg det blir litt for meningsløst rette seg etter noe jeg anser som pirkete og hårsårt, uten særlig hold i hva jeg (og mange med meg) anser som klandreverdig..

Jeg synes for eksempel det er mye værre det man ser til stadighet i P R S - delen av forumet.. hvor åpenbare kommunister og andre ideologier fritt kan proklamere sine syn i alle mulige saker, med dertil avatarer.. og der spares det ikke på kruttet what-so-ever, men dette er da av en eller annen grunn en helt stueren affære i ditt og andres syn..

Men det er da uansett ingen som heller gidder å bry seg med dette, så lenge det ikke helt klart proklameres klart lovstridige yttringer og sjikanøs opptreden.

Men som sagt, så har dette vært en stadig tilbakevendende tema de siste 2-3 årene her på forumet, og jeg for min del, og hva meg bekjent mange med meg har ansett oss som ferdig med dette temaet for ganske lenge siden.

Så da kan vi kanskje legge denne diskusjonen på is en gang for alle.

Forøvrig, enden: så er jeg mann, sånn at vi har det på det rene :yes:

Mvh

Goebbels

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere brukernavn på dette forumet som virker/er rasistiske/støtende, uten at jeg vil nevne hvem... Det kan hende det er ment som sjølironi eller noe annet, men synes ikke det passer på et forum!!

Syns det er bra at vi har disse reglene, fordi jeg har vært på forum som det er sjuke brukernavn!

Endret av midnight_walker
Lenke til kommentar

Jeg ser helt klart poenget ditt om at noen kan føle seg støtt av symbolikken fra mitt brukernavn/avatar, men jeg har ingen forståelse for det, og bryr meg heller ikke om det. . Dessuten synes jeg det blir litt for meningsløst rette seg etter noe jeg anser som pirkete og hårsårt, uten særlig hold i hva jeg (og mange med meg) anser som klandreverdig..

Så du har INGEN forståelse for at det å ha navnet på en av nazismens aller mest sentrale personer som brukernavn, og bilde av ham som avatar kan bli oppfattet som støtende? :hmm:

Jeg synes for eksempel det er mye værre det man ser til stadighet i P R S - delen av forumet.. hvor åpenbare kommunister og andre ideologier fritt kan proklamere sine syn i alle mulige saker, med dertil avatarer.. og der spares det ikke på kruttet what-so-ever, men dette er da av en eller annen grunn en helt stueren affære i ditt og andres syn..
Men det er da uansett ingen som heller gidder å bry seg med dette, så lenge det ikke helt klart proklameres klart lovstridige yttringer og sjikanøs opptreden.

Jeg har da ikke påstått at dette er helt stuerent, jeg har faktisk knapt nok vært på den delen av forumet, men de gangene jeg har vært der, har jeg rapportert det jeg mener var i strid med forumets regler!

Men som sagt, så har dette vært en stadig tilbakevendende tema de siste 2-3 årene her på forumet, og jeg for min del, og hva meg bekjent mange med meg har ansett oss som ferdig med dette temaet for ganske lenge siden.

Kommer ikke på tale!

Jeg kommer til å fortsette å rapportere/klage, om ikke jevnlig, så i hvert fall hver gang jeg kommer over ditt brukernavn!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at navnet Goebbels skjærer noen dype sår i meg, selv om jeg er gammel nok (som sikkert mange yngre også er) til å ha forstått og sett mye svineri fra krigens dager.

Men skal man luke bort et navn og en avatar som Goebbels, må man jo også begynne å se nærmere på avatarer og brukernavn som "Gud", "Devil/djevel", "Satan", "Saddam" + mange mange fler. Slike avatarer og brukernavn kan jo også provosere eller støte noen.

Selv om Goebbels har gjort mye stygt, så synes jeg ikke at enkelte av oss skal leve oss helt inn i det som skjedde for 50 år siden, og samtidig ta alle krigens byrder og svineri på egne skuldrer - det blir for snålt etter min mening......

Lenke til kommentar

Man har vel forsåvidt kommet fram til at Goebbels i seg selv ikke er noe symbol på Nazismen, og dertil heller ikke et uegnet brukernavn. Hvis man skal begynne å forby alle ting som på en eller annen måte kan knyttes til ideologier man ikke har noe til overs for, blir det ikke mange ting man kan tillate. Navnet "Fiesta" vil jeg si at er helt utelukket i så fall da dette for det første symboliserer kapitalismen gjennom å tilhøre et av USAs største firmar. USA og kapitalismen mener mange ødelegger verden og øker forskjellene mellom fattig og rik. Samtidig er det jo diskriminerende i forhold til allergikere som ikke tåler virvlestøvet som lages av dekkene og CO2-utslippene er jo kolosale...

Hitler og Goebbels kan ikke sidestilles som symboler for Nazismen, og dertil kan jeg ikke se at dette skal være et problematisk nick for andre enn de med ekstrem anti-nazistiske holdninger i seg. Hvis så disse ekstremistene ikke liker dette, er det i så fall deres problem.

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 01/04/2005 : 14:28)
Man har vel forsåvidt kommet fram til at Goebbels i seg selv ikke er noe symbol på Nazismen, og dertil heller ikke et uegnet brukernavn.

Hvem har kommet fram til det? Kom gjerne med lenker eller sitater...

Hvis man skal begynne å forby alle ting som på en eller annen måte kan knyttes til ideologier man ikke har noe til overs for, blir det ikke mange ting man kan tillate. Navnet "Fiesta" vil jeg si at er helt utelukket i så fall da dette for det første symboliserer kapitalismen gjennom å tilhøre et av USAs største firmar. USA og kapitalismen mener mange ødelegger verden og øker forskjellene mellom fattig og rik. Samtidig er det jo diskriminerende i forhold til allergikere som ikke tåler virvlestøvet som lages av dekkene og CO2-utslippene er jo kolosale...

Hvis du skal drive med flisespikking, gjør det ordntlig!

Fiesta betyr FEIRING eller FEST på spansk, så det i seg selv kan neppe symbolisere kapitalisme, avataren min derimot kan muligens være "på kanten", men nå var det jo brukernavnet du brukte som eksempel!

Og Ford er IKKE et amrikansk selskap, det er multinasjonalt!

Personlig kjører jeg piggfritt så jeg bidrar i mindre grad når det gjelder svevestøv!

Resten har du selvfølgelig heeeeeelt rett i! :roll:

Hitler og Goebbels kan ikke sidestilles som symboler for Nazismen, og dertil kan jeg ikke se at dette skal være et problematisk nick for andre enn de med ekstrem anti-nazistiske holdninger i seg. Hvis så disse ekstremistene ikke liker dette, er det i så fall deres problem.

Hva mener du med "ekstrem anti-nazistiske holdninger"?

Er det bedre å bare ha litt motforestillinger mot nazisme, eller si at "nazisme er noe skikkelig tøys"? Er det mer liberale anti-nazistiske holdninger du er ute etter? :nei:

PS.Avatar byttet til et bilde fra min nevøs konfirmasjons-FEST(Fiesta)

Lenke til kommentar

QUOTE (Scortech @ 01/04/2005 : 14:28)
Goebbels, Joseph. Hitler propaganda mininster.
1897 -1945. German Nazi Party
member Joseph Goebbels became Adolf Hitler's propaganda minister in 1933.

Og hva revolusjonerende nytt mener du at du kom med i denne posten?

Lenke til kommentar

Så du har INGEN forståelse for at det å ha navnet på en av nazismens aller mest sentrale personer som brukernavn, og bilde av ham som avatar kan bli oppfattet som støtende? :hmm:

Litt omformulert, jeg registrerer at dette faller noen tungt for brystet.

Men jeg har ingen forståelse for at man skal føle seg såpass støtt av det at det gang på gang blir sutring om dette her på forumet. seriøs reality-check ! hva med å rive seg litt løs fra skjermen og smak litt på virkeligheten ute, og se at et lite bilde og 8 bokstaver faktisk ikke besørger spredning av hverken nazistisk propaganda eller andre utblåsninger.. og kom over det.

Kommer ikke på tale!

Jeg kommer til å fortsette å rapportere/klage, om ikke jevnlig, så i hvert fall hver gang jeg kommer over ditt brukernavn!

Ja for all del, har du ikke bedre å bruke tiden din på så bare forsett for min del, jeg bryr meg overhodet ikke.

Og det virker ikke som om de du rapprterer til brys seg nevneverdig heller, da de ikke har funnet noe klandreverdig med meg som bruker, det være seg nick/avatar eller utsagn..

Mvh

Goebbels

Lenke til kommentar

QUOTE (Fiesta @ 01/04/2005 : 14:16)
Man har vel forsåvidt kommet fram til at Goebbels i seg selv ikke er noe symbol på Nazismen, og dertil heller ikke et uegnet brukernavn.

Ehh.. DesertGlow er da vitterlig medlem av forumstyret. om han nå snakker på vegne av styret skal ikke sies.

Men han er ikke den eneste fra forumstyret som jeg har vært i kontakt med som ikke kan finne noe å utsette på dette.

Det samme gjelder flere moderatorer som tydeligvis heller ikke tar disse rapporteringene dine så tungt.

Beklager 3 poster på rad, men det bare ble sånn.. falt seg naturlig.

Mvh

Goebbels

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar

Fiesta; Finn deg noe nyttigere å bruke tida på.

Nå har forumstyret sagt at det ikke er noe galt med brukernavnet/avataren til dette offeret ditt, så la ham være i fred. Å sende rapporteringer i hytt og pine vil bare spamme ned report-lista til moderatorene, så de blir hindret i å gjøre seriøst arbeid.

Jeg tror snart det er på tide at du får en warn.

Så vidt jeg har lagt merke til, er ikke denne forumbrukeren noen nazist (eller gir hvertfall ikke utrrykk for det i PRS).

Hvis du skal angripe noen, så vent til de gjør urettmessige personangrep (enten basert på en idelologi eller ikke)

Lenke til kommentar

Synes også det blir litt vel panisk å begynne å ta opp de minste ting som man føler seg støtt over og lage noe stor sak ut av det. Er også svært lite tilhenger av at ting skal tilrettelegges for et lite mindretall som ikke liker "miljøet" på/i et frivillig oppholdssted.

Min oppfatning er at det absolutte flertall her ikke bryr seg døyten om dette. Mitt forslag er dermed også at de få som ikke kan leve med dette bør forflytte seg til andre, for dem, mer passende omgivelser. :shrug:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

QUOTE (Fiesta @ 01/04/2005 : 15:16)

Hvis man skal begynne å forby alle ting som på en eller annen måte kan knyttes til ideologier man ikke har noe til overs for, blir det ikke mange ting man kan tillate. Navnet "Fiesta" vil jeg si at er helt utelukket i så fall da dette for det første symboliserer kapitalismen gjennom å tilhøre et av USAs største firmar. USA og kapitalismen mener mange ødelegger verden og øker forskjellene mellom fattig og rik. Samtidig er det jo diskriminerende i forhold til allergikere som ikke tåler virvlestøvet som lages av dekkene og CO2-utslippene er jo kolosale...

Hvis du skal drive med flisespikking, gjør det ordntlig!

Fiesta betyr FEIRING eller FEST på spansk, så det i seg selv kan neppe symbolisere kapitalisme, avataren min derimot kan muligens være "på kanten", men nå var det jo brukernavnet du brukte som eksempel!

Og Ford er IKKE et amrikansk selskap, det er multinasjonalt!

Personlig kjører jeg piggfritt så jeg bidrar i mindre grad når det gjelder svevestøv!

Resten har du selvfølgelig heeeeeelt rett i! :roll:

Hva mener du med "ekstrem anti-nazistiske holdninger"?

Er det bedre å bare ha litt motforestillinger mot nazisme, eller si at "nazisme er noe skikkelig tøys"? Er det mer liberale anti-nazistiske holdninger du er ute etter? :nei:

PS.Avatar byttet til et bilde fra min nevøs konfirmasjons-FEST(Fiesta)

1. Når vi har sett på denne saken har vi konkludert med at det ikke kan anses som rasistisk materiale det som her skjer fordi vi ikke anser Goebbels i seg selv å være et symbol på nazismen.

2. Når du legger opp en bil med Fiesta-skilt i avataren er det ikke det spanske ordet jeg umiddelbart tenker på når du kaller deg Fiesta. Poenget mitt var uansett ikke å henge ut ditt brukernavn, som jeg ikke har noen problemer med, og heller ikke bedrive flisespikkeri, men bare å illustrere et eksempel. At Ford ikke er et amerikansk selskap tror jeg du ville fått store problemer med å overbevise ledelsen der om. Det er uansett ikke poenget.

3. Med "ekstreme antinazistiske holdninger" mener jeg dem som flyr i taket bare man ser noe som kan relateres negativt opp mot nazismen. Det er etter min mening ikke en særlig sunn holdning. At nazismen er en uting kan jeg være helt enig med deg i, men man kan ikke fjerne alle ting som på en eller annen måte kan kobles opp mot noe som er en uting, da hadde det ikke vært mange ting igjen.

Lenke til kommentar

QUOTE (Goebbels @ 01/04/2005 : 16:06)
Litt omformulert, jeg registrerer at dette faller noen tungt for brystet.
Men jeg har ingen forståelse for at man skal føle seg såpass støtt av det at det gang på gang blir sutring om dette her på forumet.  !

Jeg sover faktisk godt, selv om du beholder ditt brukernavn, og blir nok vesentlig mer støtt av andre ting...

hva med å rive seg litt løs fra skjermen og smak litt på virkeligheten ute,

Det må da være lov å si sin mening uten at man blir bedt om å "seriøs reality-check", eller?

Joda, jeg greier faktisk å rive meg løs fra skjermen i ny og ne, selv om noen sikkert vil hevde at jeg burde gjøre det oftere!

og se at et lite bilde og 8 bokstaver faktisk ikke besørger spredning av hverken nazistisk propaganda eller andre utblåsninger.. og kom over det.

Så hvor mener du grensen går? Før eller etter hakekors og SS-symboler?

Ja for all del, har du ikke bedre å bruke tiden din på så bare forsett for min del, jeg bryr meg overhodet ikke.

Siden du ikke bryr deg, hvorfor svarer du da? Har du ikke noe bedre å bruke tiden din til? :roll:

Og det virker ikke som om de du rapprterer til brys seg nevneverdig heller, da de ikke har funnet noe klandreverdig med meg som bruker, det være seg nick/avatar eller utsagn..

Skal det være et godt argument for ikke å si fra om ting man mener er galt?

Til sist: Det ser ut til at du med flere finner det underlig at dette er så viktig for meg, og til det kan jeg bare si at faktisk er mange andre ting som er LANGT viktigere for meg!

PS. Til DesertGlow

QUOTE (DesertGlow @ 01/04/2005 : 16:34)
Med "ekstreme antinazistiske holdninger" mener jeg dem som flyr i taket bare man ser noe som kan relateres negativt opp mot nazismen.

Å? Så du mener det fins positive ting som kan relateres til nazismen? :hmm:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Dette kom opp igjen ja, jeg har tidligere latt være å svare på slike poster da det hele er temmelig latterlig. Goebbels har oppført seg eksemplarisk i sin fartstid på forumet og _aldri_ kommet med kommentarer som er i nærheten av å hinte til nazismen eller personer vedrørende dens storhetstid. Hva brukernavnet angår så er det fortsatt folk som heter "Goebbels" idag og tusenvis av personer som har hatt det navnet for lenge siden. Når det gjelder bildet så er det minst 5 andre personer som har hatt et liknende bilde av Goebbels som avatar, og jeg har aldri hørt annet om det enn "hvem er det i avataren din?".

Skjønner ikke at det er noe å mase om i det hele tatt, er jo opplagt at det ikke er noenting å utsette på brukeren Goebbels, eller hans grunn for å velge det navnet og ha den avataren. Begynner bare å bli patetisk å argumentere mot det etter så mange år.

Det var bare det jeg ville si.

*Søke om å bytte nick til "A. Hitler"*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...