Gå til innhold

Abit IC-7G, Prescott og temp..

LowFlow

Anbefalte innlegg

Hei.. Har et Abit IC7-G hovedkort med en Prescott 2.8Ghz. Plutselig for noen dager siden begynte hovedkortet å pipe pga overoppheting. (70graderC).

Demonterte Boxed CPU vifte og tak bort alt støv (MYE :roll: ) monterte tilbake med ny pasta.

Men det rare er at BIOS sier CPU er 54 grader idle, mens MBM5 sier cpu er 32..

Hva er rett ?? Kan ikke huske det var slik tidligere

Forsøkt å søke på utenlandsk forum uten å finne noe fornuftig.. Noen som vet noe her ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Altså... EverestHome, SpeedFan.. og alle andre "monitor-utilities" *bortsett* fra MBM *leser av* BIOS.. med mulighet (SpeedFan) å "manipulere" sensor-parametre.

MBM er (min ringe mening) ett "vederstyggelig" program som "tukler" med Bios og forutsetter input om akkurat det HK du har i bruk.. :thumbdown:

Jeg trodde nå alle visste at når du "står i Bios" ("Health screen") så kjører CPU'n på tilnærmet "full guffe".. Det er derfor temp normalt er høy.. i motsetning til når du "idler" i Windows (og leser av via EverestHome/SpeedFan)..

Ellers er det ett kjent faktum at Abit HK (avh. av Bios-versjon/modell) viser høye temp.. og at mange andre HK viser totalt feilaktige verdier...(begge veier).

Dersom dette er veldig viktig for deg (overvåke temp).. installerer du prober og tempmåler(e).. og bruker veldig mye av tida til å bekymre deg om kjøling/vifter og slikt.. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Oki! Jeg trodde at cpu idlet i BIOS også..

Men hvis den ikke gjør det forklarer det litt av saken. Har lagt til merke at CaseTemp er nøyaktig lik i BIOS og MBM. Så at CPU temp faller når jeg idler i windows er da ikke unomalt hvis prosessor kjører for fullt under Hardware Health i bios.

Så lenge det ikke kommer røyk ut sidene av kabinettet, eller at pcen er ustabil er jeg ikke så nøye på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...