olona Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Hei. Jeg prøver å få java til å funke på min maskin. Det vil si at jeg har installert Eclipse og JDeveloper, og ingen av disse to vil starte. Spørsmålet er vel kanskje hva må gjøres for å kunne kjøre et av disse programmene? Må jeg selv sette classpath el? Når jeg endelig klarer det, er det noen som har noen ressurser på å utvikle spill i java evnt til mobiler? takker på forhånd. Endret 30. mars 2005 av olona Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Eclipse skal ikke installeres. Du trenger JRE (like greit å ta med JDK). Lenke til kommentar
olona Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Når jeg skrev installert mente jeg unzipped... Jeg har både jre og jdk installert... ved oppstarten av eclipse får jeg en feilmelding, mens jdeveloper bare ikke startet - kan trykke så mange ganger jeg vil på iconen men ingenting skjer... jeg klarer derimot å kjøre noen java appletts i nettbrowsere (opera og xplorer) har på følelsen at det er en eller annen setting jeg ikke har "slått" på... har forøvrig xp installert... Lenke til kommentar
Patton Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hvilken feilmelding faar du? Lenke til kommentar
codo Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Heisann oddy Kom på en ting, forsøk å starte Eclipse med: "eclipse.exe -vmargs -Xms256m -Xmx256m " og se hva som skjer... Lenke til kommentar
olona Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 feilmeldingen jeg får er: (skal prøve det codo) !SESSION mar 23, 2005 10:49:51.983 --------------------------------------------- eclipse.buildId=M200409161125 java.version=1.5.0_02 java.vendor=Sun Microsystems Inc. BootLoader constants: OS=win32, ARCH=x86, WS=win32, NL=no_NO !ENTRY org.eclipse.osgi mar 23, 2005 10:49:51.983 !MESSAGE An error occured while automatically activating bundle org.eclipse.core.resources (12). !STACK 0 org.osgi.framework.BundleException: Exception in org.eclipse.core.internal.compatibility.PluginActivator.start() of bundle org.eclipse.core.resources. at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl.startActivator(BundleContextImpl.java:975) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl.start(BundleContextImpl.java:937) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleHost.startWorker(BundleHost.java:421) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.AbstractBundle.start(AbstractBundle.java:293) at org.eclipse.core.runtime.adaptor.EclipseClassLoader.findLocalClass(EclipseClassLoader.java:110) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleLoader.findLocalClass(BundleLoader.java:371) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleLoader.requireClass(BundleLoader.java:336) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleLoader.findRequiredClass(BundleLoader.java:914) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleLoader.findClass(BundleLoader.java:399) at org.eclipse.osgi.framework.adaptor.core.AbstractClassLoader.loadClass(AbstractClassLoader.java:93) at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source) at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(Unknown Source) at org.eclipse.ui.internal.ide.model.WorkbenchAdapterFactory.<init>(WorkbenchAdapterFactory.java:26) at org.eclipse.ui.internal.ide.model.WorkbenchAdapterBuilder.registerAdapters(WorkbenchAdapterBuilder.java:33) at org.eclipse.ui.internal.ide.IDEWorkbenchAdvisor.initialize(IDEWorkbenchAdvisor.java:155) at org.eclipse.ui.application.WorkbenchAdvisor.internalBasicInitialize(WorkbenchAdvisor.java:165) at org.eclipse.ui.internal.Workbench.init(Workbench.java:789) at org.eclipse.ui.internal.Workbench.runUI(Workbench.java:1325) at org.eclipse.ui.internal.Workbench.createAndRunWorkbench(Workbench.java:254) at org.eclipse.ui.PlatformUI.createAndRunWorkbench(PlatformUI.java:141) at org.eclipse.ui.internal.ide.IDEApplication.run(IDEApplication.java:96) at org.eclipse.core.internal.runtime.PlatformActivator$1.run(PlatformActivator.java:335) at org.eclipse.core.runtime.adaptor.EclipseStarter.run(EclipseStarter.java:273) at org.eclipse.core.runtime.adaptor.EclipseStarter.run(EclipseStarter.java:129) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source) at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source) at java.lang.reflect.Method.invoke(Unknown Source) at org.eclipse.core.launcher.Main.basicRun(Main.java:185) at org.eclipse.core.launcher.Main.run(Main.java:704) at org.eclipse.core.launcher.Main.main(Main.java:688) Caused by: org.eclipse.core.internal.resources.ResourceException: Could not write workspace metadata: D:\Downloaded\.metadata\.plugins\org.eclipse.core.resources. at org.eclipse.core.internal.resources.LocalMetaArea.createMetaArea(LocalMetaArea.java:65) at org.eclipse.core.resources.ResourcesPlugin.constructWorkspace(ResourcesPlugin.java:269) at org.eclipse.core.resources.ResourcesPlugin.startup(ResourcesPlugin.java:339) at org.eclipse.core.internal.compatibility.PluginActivator.start(PluginActivator.java:50) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl$1.run(BundleContextImpl.java:958) at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl.startActivator(BundleContextImpl.java:954) ... 30 more Root exception: org.eclipse.core.internal.resources.ResourceException: Could not write workspace metadata: D:\Downloaded\.metadata\.plugins\org.eclipse.core.resources. at org.eclipse.core.internal.resources.LocalMetaArea.createMetaArea(LocalMetaArea.java:65) at org.eclipse.core.resources.ResourcesPlugin.constructWorkspace(ResourcesPlugin.java:269) at org.eclipse.core.resources.ResourcesPlugin.startup(ResourcesPlugin.java:339) at org.eclipse.core.internal.compatibility.PluginActivator.start(PluginActivator.java:50) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl$1.run(BundleContextImpl.java:958) at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl.startActivator(BundleContextImpl.java:954) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl.start(BundleContextImpl.java:937) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleHost.startWorker(BundleHost.java:421) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.AbstractBundle.start(AbstractBundle.java:293) at org.eclipse.core.runtime.adaptor.EclipseClassLoader.findLocalClass(EclipseClassLoader.java:110) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleLoader.findLocalClass(BundleLoader.java:371) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleLoader.requireClass(BundleLoader.java:336) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleLoader.findRequiredClass(BundleLoader.java:914) at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleLoader.findClass(BundleLoader.java:399) at org.eclipse.osgi.framework.adaptor.core.AbstractClassLoader.loadClass(AbstractClassLoader.java:93) at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source) at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(Unknown Source) at org.eclipse.ui.internal.ide.model.WorkbenchAdapterFactory.<init>(WorkbenchAdapterFactory.java:26) at org.eclipse.ui.internal.ide.model.WorkbenchAdapterBuilder.registerAdapters(WorkbenchAdapterBuilder.java:33) at org.eclipse.ui.internal.ide.IDEWorkbenchAdvisor.initialize(IDEWorkbenchAdvisor.java:155) at org.eclipse.ui.application.WorkbenchAdvisor.internalBasicInitialize(WorkbenchAdvisor.java:165) at org.eclipse.ui.internal.Workbench.init(Workbench.java:789) at org.eclipse.ui.internal.Workbench.runUI(Workbench.java:1325) at org.eclipse.ui.internal.Workbench.createAndRunWorkbench(Workbench.java:254) at org.eclipse.ui.PlatformUI.createAndRunWorkbench(PlatformUI.java:141) at org.eclipse.ui.internal.ide.IDEApplication.run(IDEApplication.java:96) at org.eclipse.core.internal.runtime.PlatformActivator$1.run(PlatformActivator.java:335) at org.eclipse.core.runtime.adaptor.EclipseStarter.run(EclipseStarter.java:273) at org.eclipse.core.runtime.adaptor.EclipseStarter.run(EclipseStarter.java:129) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source) at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source) at java.lang.reflect.Method.invoke(Unknown Source) at org.eclipse.core.launcher.Main.basicRun(Main.java:185) at org.eclipse.core.launcher.Main.run(Main.java:704) at org.eclipse.core.launcher.Main.main(Main.java:688) Lenke til kommentar
olona Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 prøvde eclipse.exe -vmargs -Xms256m -Xmx256m men samme saken...feilmelding igjen... Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 jeg har ikke peiling på hva som kan være galt, men du kan prøve å skifte workspace'n din til f.eks noe så enkelt som c:\workspace Lenke til kommentar
olona Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 grunnet at jeg ikke får startet jdeveloper tror jeg det er noe mer generelt enn noe som er spesifikt til eclipse. Er det noen settings man må sette el. når man kjører xp og java? O. Lenke til kommentar
codo Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Fra en post jeg fant: --- The java bin directory location needs to be the first entry in the path. That will solve the problem. So try moving the java 1.4.2 bin path to the front of PATH. --- Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Når det gjelder JDeveloper bruker jeg denne oppskriften: 1 Lag en mappe i root, som du kaller for JDeveloper. 2 Kopier jdev.zip filen inn i dene mappen. 3 Pakk opp fila i denne mappem. Høyre klikk på jdev.zip og velg "extract here" 4. Gå deretter inn i c:\JDeveloper\jdev\bin og åpne jdev.conf med wordpad.exe. 5 Finn SetJavaHome c:\jdk1.3.1 Kommenter inn denne(hvis den er kommentert ut) og sett den til c:\j2sdk1.4.1_01 (eller noe lignende) 6. Finn # # Whether or not to enable JDK 1.4 assert keyword recognition # in the editor syntax highlighting and code explorer. Uncomment # the line below to enable support. # #AddVMOption -DEDITOR_ENABLE_ASSERT=true (kommenter inn denne for å få med nøkkelordene i 1.4.x) 7 Gå ut i terminalvindu og skriv cd c:\JDeveloper\jdev\bin og skriv deretter InstallOJVM.bat c:\j2sdk1.4.1_01 (hvis det er her du har SDKen) Dette legger til oracel sin debugger, som skal være 20% raskere en hotspot :-) 8 Du må kopiere fila c:\j2sdk1.4.1_01\lib\tools.jar over til c:\JDeveloper\jdev\lib (her er det en tool.jar fra før, den skal overskrives) 9 Nå er du klar, finn fram jdev.exe i JDeveloper\bin katalogen. Lag snarvei av denne å legg på start menyen Lenke til kommentar
olona Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Prøvde å sette java diren i begynnelsen av path'en men det gikk ikke. Skjønner ikke dette her jeg altså. Skal prøve å få startet Jdeveloper da.... For å ta dette fra starten av: dersom man har en maskin som man nettopp har installert XP på - hva gjør man da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå