Gå til innhold

.........................................


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Fedora Cora 3 så har de fjerna xorgconfig i allefall, man må kjøre det aller meste av konfigurering i X, man kan fortsatt bruke VIM å tukkle med config filer selv :D

Det er jo helt på trynet at xorgconfig er borte i Fedora. man skal ikke være avhengig av X for å konfigurere maskinen skikkelig...

Lenke til kommentar
Finnes det noen distroer som er avhengig av grafisk grensesnitt? Kanskje noen kun har viktige administrative verktøy i grafisk versjon?

De såkalt "brukervennlige" linux-distroene er vel avhengige av grafiske grensesnitt for å fungere skikkelig. Rett meg hvis jeg tar feil.

Jeg vet ikke, men stiller meg egentlig litt tvilende til det. Jeg er 99% sikker på at alle generelle distroer kan kjøres uten grafisk grensesnitt. Og dersom det er slik at enkelte krever det, så kan man i værste tilfelle logge seg på via X fra en annen maskin og utføre administrative oppgaver derfra.

 

Rett meg om jeg tar feil. :p

Lenke til kommentar
I Fedora Cora 3 så har de fjerna xorgconfig i allefall, man må kjøre det aller meste av konfigurering i X, man kan fortsatt bruke VIM å tukkle med config filer selv  :D

Det er jo helt på trynet at xorgconfig er borte i Fedora. man skal ikke være avhengig av X for å konfigurere maskinen skikkelig...

Skal ikke en maskin være avhengig av grafisk grensesnitt for å konfigurere det grafiske grensesnittet? :dontgetit:

Lenke til kommentar
I Fedora Cora 3 så har de fjerna xorgconfig i allefall, man må kjøre det aller meste av konfigurering i X, man kan fortsatt bruke VIM å tukkle med config filer selv  :D

Det er jo helt på trynet at xorgconfig er borte i Fedora. man skal ikke være avhengig av X for å konfigurere maskinen skikkelig...

Skal ikke en maskin være avhengig av grafisk grensesnitt for å konfigurere det grafiske grensesnittet? :dontgetit:

Slackware er i hvert fall ikke avhengig av et grafisk grensesnitt for å konfigurere systemet. Ofte kan grafiske grensesnitt gjøre operativsystemet unødig komplekst og tungt å kjøre. Slackware er en av de raskeste distroene. Det er også med på å øke systemkravene. Hvis poenget er å installere en tekstbasert distro på en gammel maskin, kan man ikke ha en distro med unødige tunge elementer.

Lenke til kommentar
Finnes det noen distroer som er avhengig av grafisk grensesnitt? Kanskje noen kun har viktige administrative verktøy i grafisk versjon?

De såkalt "brukervennlige" linux-distroene er vel avhengige av grafiske grensesnitt for å fungere skikkelig. Rett meg hvis jeg tar feil.

Retter. Hvordan skulle det gå til?

Lenke til kommentar
I Fedora Cora 3 så har de fjerna xorgconfig i allefall, man må kjøre det aller meste av konfigurering i X, man kan fortsatt bruke VIM å tukkle med config filer selv  :D

Det er jo helt på trynet at xorgconfig er borte i Fedora. man skal ikke være avhengig av X for å konfigurere maskinen skikkelig...

Fedora sitt X-kontrollpanel kan kjøres fra konsoll.

Lenke til kommentar

Yast kan kjøres fra konsoll (men det er en forferdelig opplevelse... Noen som noensinne har forsøkt å oppdatere suse 8 vha yast i konsoll? IIIK!!)

 

Fedora kan både installeres og kjøres helt uten X. Jeg har gjort det, og jeg drifter noen tynnklienter som riktignok kjører X11, men ikke noen X11-programmer (de kjører på en server) - og derfor konfigureres (inkludert X11) fra konsollet. Fungerer prikkfritt.

 

Så at fedora ikke kan kjøres fra konsoll, er ren løgn. Alle system-config-* verktøyene kan kjøres slik, "setup" kan det, etc. I tillegg har ikke fedora den vanen å hoppe på configfiler som enkelte andre "grafiske" distroer har...

 

Men den klart beste konsolldistroen er selvsagt Debian.

 

Forøvrig: du sa du hadde flere. Cluster ? :p

 

EDIT:

 

nevnte cluster fordi jeg vurderte det selv en stund. Hadde en haug med gamle pc'r stående på rommet mitt, mamma drittsur over det... Pluss brukte det som et argument mot meg hver gang jeg prøvde å få oppgradert 650 mhz'ern - du har så mange (en på 90 mhz, og en på 200 som var ødelagt...)

 

Så etter intense vurderinger holdt jeg på å sette opp alt i et cluster, sette hele greia (pluss spa opp en 10-12 til...) rett innenfor døra... Hadde garantert sluppet fyring da :p

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Finnes det noen distroer som er avhengig av grafisk grensesnitt? Kanskje noen kun har viktige administrative verktøy i grafisk versjon?

De såkalt "brukervennlige" linux-distroene er vel avhengige av grafiske grensesnitt for å fungere skikkelig. Rett meg hvis jeg tar feil.

Retter. Hvordan skulle det gå til?

Kaster meg på den. Ikke noe problem å konfigurere tjenester i SuSE eller Fedora fra konsollet. :tease:

Lenke til kommentar
hvorfor ser du bare ikke etter noen gamle versioner? eks. www.distrowatch.org det er alle versionene i rekkevølge :)

Det er alltid en fordel å bruke en relativt oppdatert distro. Slackware bruker 2.4-kjernen som standard, er da lett å drive, og vil være ideell hvis man skal ha en lett, tekstbasert linux-distro på en gammel maskin.

Lenke til kommentar
hvorfor ser du bare ikke etter noen gamle versioner? eks. www.distrowatch.org det er alle versionene i rekkevølge :)

Det er alltid en fordel å bruke en relativt oppdatert distro.

Rettelse: som deltaker på internett har du et ansvar for å bruke så sikker programvare som mulig. Bruker du en gammel distribusjon, er sjansene stor for at du ikke vil motta sikkerhetsfikser til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...