Gå til innhold

Ønsk deg EN visuel forbedring...


Anbefalte innlegg

Det jeg skrev om at pc'en kan bli like rask som hjernen vår sto det om i Ilustrert Vitenskap, de hadde et skjema som viste vår hjerne, en ape hjerne, ibm sin super datamaskin, og dagens pc. Der målte de "farten" på hjernen vår og pc'ne i hvor mye data den kan "gjennomgå" i sekundet. Om 15-20 år KOMMER pc'er til å være like raske som oss. Men om KI'en kommer til å bli utviklet er noe annet, men "de" tror det.

Har nok lest den artikkelen jeg å, men det at det kan skje er ikke det samme som at det kommer til å skje innen 15-20 år. Hjernen til mennesket er det mest kompliserte organet som finnes og forskerne er bare kommet så vidt innpå barken av å finne ut av hva den kan. Kan jo ikke få en data som er like rask som en hjerne når de fremdeles ikke helt vet hvordan det hele henger sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vere greit å merke seg at Illustrert Vitenskap er eit populærvitskapleg magasin, og ta det som står der med ei klype salt av og til. Eg seier ikkje at det er eit dårleg magasin fullt av u- og halvsanningar, lang ifrå, men ein må lese det med litt kritisk sans. Dei har ei litt "tabloid" vinkling på ting, og av og til kan dei komme til å spekulere litt vel mykje i høve til kva dei har av faktagrunnlag.

 

Og det er sjølvsagt òg ein av grunnane til at Illustrert Vitenskap er mykje meir spennande å lese enn lærebøkene som blir brukt ved skular og universitet. :-)

 

Kay

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dersom eg skal velge ein visuell forbedring må det vere at det er skapes og støttes muligheter for alternative grafikkløsninger. For eksempel at noken spill har "fotorealistisk" grafikk, mens det fortsatt er muligheter for polert og flott "tegneseriebasert" grafikk.

 

Kort og greit variasjon og rom for visuelle virkemidler i grafikken. Alt det tekniske ruller og går og kommer jo etterkvart, jamfør siste 20 år :p

Lenke til kommentar
Rart hvordan tegneserier har overlevd så lenge uten at folk roper etter fotorealistiske tegninger.

 

Gameplay folkens.... gameplay...

 

En visuell forbedring for meg er færre kasser og bokser.

5547474[/snapback]

 

Synes det må stå i forhold til resten av "kulissene", må ikke være mulig å se att de er der bare for å fylle.

Lenke til kommentar

Bedre gameplay i FPS. HL2 begynte bra, men ble kjedelig pga. at det ble ensformig...

 

Mere Point'n Click! I 2D. Mere 2D til folket!

 

Bedre slåss-system i MMORPG. WoW sitt er kjedelig. Gleder meg til Darkfall på dette punktet.

 

Dreamfall gleder jeg meg stort til, men skulle ønske det var Point'n Click..

Lenke til kommentar

Slik det er i dag synes jeg grafikken er i ferd med å bli så bra at produsentene trygt kan fokusere på noe annet en stund. En ting jeg kunne tenke meg var at noen utviklet en algoritme som kunne generere SKIKKELIG realistiske menneskekropper slik at alle mennesker man møter på i spill så like unike ut som i virkeligheten.

Forøvrig ønsker jeg meg først og fremst bedre fysikk, et ønske som med Ageia ser ut til å kunne gå i oppfyllelse ganske snart. For å gå litt off-topic angående fysikk: Den dagen alt som skjer i et spill skjer på grunn av realistisk kausalitet (årsak og virkning), DA snakker vi. La oss si at du dør i CS fordi du blir truffet av en kule, som penetrerer huden din og skader indre organer som fører til at kroppen slutter å fungere, i stedet for at en eller annen hitbox forteller deg at du har tapt mer enn 100 hp.

Når dataspill (forhåpentligvis) blir slik vil det bli et filosofisk spørsmål hvorvidt en dataskapt verden er mindre virkelig enn vår egen. Enter the Matrix.

Lenke til kommentar
La oss si at du dør i CS fordi du blir truffet av en kule, som penetrerer huden din og skader indre organer som fører til at kroppen slutter å fungere, i stedet for at en eller annen hitbox forteller deg at du har tapt mer enn 100 hp.

5552937[/snapback]

Dette forutsetter at vi vet absolutt alt om hvordan menneskekroppen fungerer. Prøv heller å verdsette illusjonens kunst.

Lenke til kommentar
Det gjør det ikke, siden det er en simulering vi snakker om her. La meg få ønske meg hva jeg vil, vær så snill?

5556523[/snapback]

For at et slikt system skal være fullkomment, må det nødvendigvis kunne kalkulere alt som foregår inne i deg og meg, for ikke å snakke om alt som kan foregå der. En kraftig forenklet versjon burde derimot være mulig å gjennomføre. For all del, du skal få lov til å ønske deg det. Jeg tror bare ikke at dette er særlig viktig for spillopplevelsen (og heller ikke grafikkopplevelsen).

Lenke til kommentar

Men så var dette en tråd om hva folk ønsker seg av visuelle forbedringer!

 

king_of_kong  Postet 04/02-2006 : 22:38

  Bedre gameplay i FPS. HL2 begynte bra, men ble kjedelig pga. at det ble ensformig...

 

Mere Point'n Click! I 2D. Mere 2D til folket!

 

Bedre slåss-system i MMORPG. WoW sitt er kjedelig. Gleder meg til Darkfall på dette punktet.

 

Dreamfall gleder jeg meg stort til, men skulle ønske det var Point'n Click..

Det har jo ikke noe med visuell forbedring å gjøre.

Lenke til kommentar
Fotorealisme!

3924755[/snapback]

Jeg tror jeg vil si noe annet, som innbefatter mer enn bare fotorealisme. Realistisk fysikk.

5560521[/snapback]

Det er jeg enig i, men hvorvidt det inngår under en visuell forbedring eller ei kan jo diskuteres.

Jeg for min del er enig i at man kan godta at forbedret fysikk i spill inngår som en visuell forbedring, i den forstand at det visuelle resultatet blir mer troverdig med mer avansert fysikk.

Lenke til kommentar
Dette forutsetter at vi vet absolutt alt om hvordan menneskekroppen fungerer. Prøv heller å verdsette illusjonens kunst.

5555432[/snapback]

Det gjør det ikke, siden det er en simulering vi snakker om her. La meg få ønske meg hva jeg vil, vær så snill?

5556523[/snapback]

 

Ønsk deg hva du hjertens vil, men de endrer ikke det faktum at for å få en realistisk simluering trenger man riktig fakta på borde. Hvordan ville en fly simulator oppført seg vis programmererne ikke innkluderte aerodynamikken til vært fly samt hvordan vær og vind virker inn på flyet i seg selv?

 

Trenger nok bred kunnskap om kroppen før man kan få en nær realistisk simulering av dette slaget.

 

Jeg hadde også sett for meg et slikt system. Kulen hadde gått inn i, la oss si låret, og du har tapt 2 HP, men så hadde det begynt å gå nedover sakte, så fortere, med liv siden kula snitta over en hovedåre ned til foten, og blod strømmet ut av kroppen. Hadde vært bra det.

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men hvorvidt det inngår under en visuell forbedring eller ei kan jo diskuteres.

Jeg for min del er enig i at man kan godta at forbedret fysikk i spill inngår som en visuell forbedring, i den forstand at det visuelle resultatet blir mer troverdig med mer avansert fysikk.

5561623[/snapback]

Jeg mener fysikk ville gå på mye mer enn bare fotorealisme, at du får deformering av terreng, byggninger og omgivelser, f.eks hvis man slåss i en skog med riktig våpen, enten det er magisk eller granater vil etter hvert trær og slikt bli felt og kan sprenges og brukes som hinder for motstanderne. Til en hvis grad blir vel dette gjort nå men det kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...