Gå til innhold

fremkalling av RAW filer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva du mener med fremkalling av RAW-filer, men hvis jeg antar at du lurer på om du kan sende fra deg RAW-filer til et nettsted for å få de skrevet ut så kan du nok ikke det. RAW er et proprietært format og tas nok ikke mot av noen nettsteder.

Men på den annen side er RAW-formatet et ikke fremkalt bilde, neste som et negativ, som du selv MÅ fremkalle i datamaskinen hjemme for å kunne utnytte best mulig. Til det må du bruke en RAW-konverter, eller et program fra en eller annen leverandør. Det er forskjell på kvaliteten i de forskjellige programmene. Du får nesten fortelle hvilken type kamera du har får å kunne gi deg råd om program. Men for generelt bruk kan du prøve Bibble fra www.bibblelabs.com eller CaptureOne. Har du Nikon jeg anbefale deg Nikon Capture 4.

Det er ofte en liten misforståelse ute og går tror jeg når det gjelder RAW. Alle digitale bilder, fra alle typer digitale kameraer, er i utgangspunktet RAW-filer. Dette er jo ikke noe annet skummelt enn de dataene bildebrikka har fanget. Men i tillegg legges det til en del informasjon fra kameraet som kontrast, skarphet, fargerom, eksponeringsverdier + en mengde andre ting. Dersom du ikke lagrer all denne informasjon i RAW-format, tar kameraet ditt og pakker alt dette sammen til en fil, og da gjerne komprimert til en JPG-fil. Hvis du ikke pakker det sammen til en JPG-fil lagres bildedataene for seg og instruksjonene for seg slik at du lett kan justere (nesten) hva du vil i etterkant.

Vel, uansett, prøv RAW, det er mye morro og mange, kanskje uante, muligheter. Og, som jeg også har sagt i en annen diskusjon her, har du først begynt med RAW er det vanskelig å gå tilbake til noe annet.

mvh

Roger

Lenke til kommentar

hei takk for svar:) jeg har nikon d70, har fotografert i jpeg til nå, men fant ut at det ble jo mye bedre med raw:) så for å fremkalle bildene mine hos en fotoforretning så må jeg konvertere til jpeg først altså?

har nikon sitt pictureProject det som følgte med kameraet, men det har vel sine begrensinger...tar photoshopElements raw filer?

Lenke til kommentar
hei takk for svar:) jeg har nikon d70, har fotografert i jpeg til nå, men fant ut at det ble jo mye bedre med raw:) så for å fremkalle bildene mine hos en fotoforretning så må jeg konvertere til jpeg først altså?

har nikon sitt pictureProject det som følgte med kameraet, men det har vel sine begrensinger...tar photoshopElements raw filer?

Hei igjen.

Du kan jo alltids høre med din lokale fotoforretning om de tar mot RAW, men det tvilsomt. Dessuten er jo noe av morroa med RAW at det er du selv som skal ha kontroll over sluttresultatet, så ikke send fra deg RAW filene du...

Hvis du vil beholde maksimal kvalitet kan du heller spørre om din fotobutikk kan ta mot TIFF-format. Dette kan de sannsynligvis. Da lagrer du bare i TIFF i steden for i JPG. Jeg bør kanskje si at du nok skal være svært kritisk til sluttresultatet om du kan se noen forskjell på et bilde i TIFF og i JPG. Forskjellen mellom disse to filformatene er at TIFF er et såkalt lossless format, noe som, enkelt forklart, betyr at den ikke komprimerer filene slik at du mister detaljer, mens JPG er et lossy format som komprimerer slik at detaljer kan bli borte eller ødelagt. Men det er veldig liten sjans for at det skjer noe tap av informasjon i bildet ditt dersom du lagrer i JPG med minst mulig komprimering, og du lagrer bare en gang.

Siden du har D70 vil jeg absolutt anbefale deg å ta en nærmere kikk på Nikon Capture 4. Vær bare oppmerksom på at den krever ganske mye av PC'en. Du bør ha rask prosessor og minimum 1GB internminne for å ha full glede av programmet. Men det er et meget bra program til RAW filer fra Nikon kameraer. Det er jo laget kun for Nikon sine egne .NEF filer, og har algoritmer som er spesielt tilpasset Nikon kamera. Det koster ca. en tusenlapp og kan kjøpes i litt mer avanserte fotobutikker. Bor du i Oslo kan for eksempel stikke en tur til FotoVideo i Møllergata, eventuelt kjøpe det på nettet samme sted.

Og en liten ting til...husk at RAW-fila er ditt negativ. Ta godt vare på disse filene. Du kan hente de opp gang etter gang for å gjøre forskjellige justeringer, men ta vare på de som om de er akkurat det de er, nemlig, som allerede sagt, ditt negativ.

Om PS Elements kan konvertere RAW har jeg ingen anelse om. Jeg bruker ikke noe annet enn Nikon Capture...

Lykke til.

Roger

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Noen som har mulighet til å legge ut et bilde i raw-format for eksperimentering?

Skal kjøpe dSLR når sparekontoen blir feit nok, men forløpig må jeg klare meg med kompaktkameraet som ikke kan lagre i raw-format, og klør i fingrene etter å se hvilke muligheter jeg har med et foto i raw kontra jpeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...