Migozi Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg har kjøpt et Surroundsystem (5.1) av en venn. Et gammelt surroundsystem, men allikevel et surroundsystem. Jeg har også et 5.1 surround lydkort problemet er at jeg ikke har surroundlyd . Kan noen lydentusiaster hjelpe? Jeg har hørt noe om en decoder, hva er det? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 har du koblet det riktig da? med 3 vanlige stereo-jack plugger, eller digitalt via coax/optisk? Har du enablet det i lydkortdrivern? spiller du media som har sorround? Lenke til kommentar
rottert Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hvilken surroundsystem? Beregnet til pcbruk? Dolby digital? prologic? litt vanskelig å hjelpe deg med en så liten beskrivelse. Lenke til kommentar
Migozi Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Det er dolby digital. Det som er på boksen hvor jeg plugger i høytalerene er det; speaker output, line in, line out og selfølgelig strøm På dataen er det som følgense: SPIDF Opt In/Out, SPIDF In/Out, Front, surr, c/sub, line in, b-surr. Blir det bedre nå? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Spiller du av noe som idetheletatt kan spilles av med surround? Hva spiller du av? Endret 31. mars 2005 av Andreasfe Lenke til kommentar
Migozi Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg har bare plugget inn fra "line in" til "front". Jeg spiller jo diverse spill m surround og filmer (DVD). Trenger jeg flere kabler, trenger jeg decodeer. Hva må til? Lenke til kommentar
Texas Stovner Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Er lettere å få hjelp hvis du oppgir hvilket lydkort og høyttaler system du har kjøpt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Migozi, det er vanskelig å si akkurat hvordan du skal ha det koblet opp før du gir oss bedre oversikt over hva slags utstyr du har, men jeg kan forklare deg HVORFOR du ikke har surround nå. En standard minijack kan bare bære to kanaler, altså nok til stereo. For å få surround må du plugge inn flere kabler inn på lydkortet. Jeg f.eks. har 7.1 surround og trenger 3 kabler for å bære signalene ut til høytalerene (via subben). Når du bare har koblet den ene, så får du selvfølgeig også bare stereo. Du skal ha flere utganger for side og ak-lyd på lydkortet dersom dette er surround. Dette må kobles mot de korrekte høyalerene. Akkurat hvordan dette skal gjøres dog er vanskelig å si ved midnre du forteller oss hva slags utstyr du har, og om det skal koblet gjennom sub elelr ikke. Det er stor forskjell på surroundannlegg designet for hjemmekino bruk, og det som er laget spesifikt for PC. Hva erdenne "boksen" du beskriver? er det subwhooferen? Det høres ikke ut som den har kontaktpunkter for surround. Var den en del av systemet, eller noe som ble satt sammen med surround høyalerene seperat? -Stigma Endret 31. mars 2005 av Stigma Lenke til kommentar
Migozi Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Boksen er det stedet hvor jeg kobler til alle ledningene (ikke sub), med volum, bass o.l. Det er et gammelt lydannlegg som er stygt somf*** (hvit-beige). Det som står: Cambridge SoundWorks DeskTop Theater 5.1 Dolby Digital. Det jeg lurer på er om jeg kan bare ha en SPIDF kabel, for på "boksen" er det en inngang hvor det står Dolby Digital (AC-3) SPIDF in. Kan det gå? Lydkort = C-Media AC97 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Ah, det høres ut som om den boksen din muligens har en digital dekoder. I så tilfelle er det mulig å overføre flere kanaler gjennom en enkelt kabel, via SPIDF om jeg ikke tar helt feil. dessverre har jeg lite er faring med surround via digital decoder, så jeg er litt usikker på hvordan du da skal kable det. Det jeg lurer på er hvordan du kobler til høytalerene til boksen. Du nevner jo ingen rear/side innganger på boksen, så det høres jo rett og slett ut som det ikke er plass til å koble 5 høytalere til. Greit nok at du kan ha en enkelt ledning fra PC ti ldekoder med digital overføring, men du må jo fremdeles ha en ledning ut til hver høyttaler etter signalene er dekodert og posisjonert. -Stigma Lenke til kommentar
Migozi Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg skrev tidligere om speaker output, det er der alle høytalerne er koblet til. Vil det ikke bare være å kjøpe en SPIDF kabel hvor det står AC-3 på og koble den i SPIDF In og Out? Lenke til kommentar
applet Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg skrev tidligere om speaker output, det er der alle høytalerne er koblet til. Vil det ikke bare være å kjøpe en SPIDF kabel hvor det står AC-3 på og koble den i SPIDF In og Out? Kort og greit: Ja. Lenke til kommentar
_lefze_pwns_all Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 jeg har samme, bare nyere utgave (tydeligvis, siden mitt er svart og litt mer design på).. bare at alle koblingene skjer på subben , og det er tre ledninger til pc (svart, grønn og rød).. genialt bra lyd på dette anlegget Lenke til kommentar
Migozi Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Tusen takk for all hjelp til nå .... Stikker innom noen butikker i morgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå