Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router finner ikke internett (hjelp!)

Anbefalte innlegg

Har Telenor ADSL som skal deles på en DELL stasjonær og en HP bærbar med innebygd WLAN.

Installerte i ettermiddag en Linksys WRT54G. Forsøkte først manuell setup og begge maskinene kommer inn i setup'en på routeren. Den bærbare (og forresten også min PDA) får også "utmerket" signalstyrke. Men ingen av disse kommer inn på internett. Ved start av explorer får jeg beskjed om å velge tilkobling, men når man kjører uten sikkerhet skal man jo komme rett på nettet når man bruker router(?) Forsøkte også automatisk setup med medfølgende CD-rom, men får bare beskjed om at routeren ikke finner internett. :wallbash:

Har slått av brannmuren i XP, har forsøkt å slå ADSL-boksen av og på uten at noe nytter. Vet ellers ikke av noen åpenbare innstillinger jeg kan ha oversett.

Som medium datakompetent trodde jeg dette skulle ta 20 min, men har holdt på i 3 og en halv time. Ble så varm av frustrasjonen at jeg nå har skiftet til shorts.

Takknemlig for hjelp!!

Knut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I oppsettet til Linksys har du selvfølgelig valgt PPPoE og tasta inn brukernavn

og passord som Telenor har gitt deg 

Jepp.

Hvis du har WinXP Home edition, bør du bytte til Pro.

Har du prøvd å installere SP2?

Jeg er litt usikker på om SP2 er installert. Jeg har nå alltid installert de oppdateringene som Windows har lastet ned. Og den bærbare er 1 uke gammel, så den har vel siste Windows? Uansett, hva skulle SP2 gjøre bedre med mitt problem :hmm:

Har du satt opp internett med bredbåndstilkobling?

Du mener om jeg har gått til Alternativer for internett>tilkoblinger> innstillinger for oppringning og valgt Bredbåndstilkobling? Prøvde å legge til en slik tilkobling på min bærbare og det hjalp ikke.

Sitter fremdeles i shorts, men nå med nakke/ryggsmerter.

Lenke til kommentar

SP2?

Gå til Kontrollpanel, 'Legg til/Fjern pgm.

Der ser du om SP2 er installert.

Eller h.klikk på 'Min Datamaskin', så Egenskaper.

Da vil du se om du har SP2.

Home edition har begrenset støtte for nettverk. WLAN uten kryptering

går greit, men med kryptering kan du få problemer.

Lenke til kommentar
Har du kontakt med ruteren? For om du har det skal det bare starte explorer.

Som beskrevet over så har jeg kontakt med routeren, men kommer ikke online. Nettopp det er problemet. Åpner jeg explorer, får jeg beskjed om å velge tilkobling. Og ingen av mine tilkoblinger fungerer.

Eller h.klikk på 'Min Datamaskin', så Egenskaper.

Da vil du se om du har SP2.

Takk for tipset. Min stasjonære har SP2, mens min bærbare har SP1 (har ikke vært online og oppdatert). Uansett så kommer ingen av maskinene online, så det kan ikke være der skoen trykker.

Takker alle for raske svar! Selv når Big Brother går på TV. :D

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest noe særlig i denne tråden her, men dersom problemet er at linksys'en ikke finner internett, kan være fordi at telenor-modemet (dersom det brukes?) er satt til å fungere som en router eller noe.

I så fall;

Prøv først å gå inn på adsl-modemet fra telenor (via kabel) og konfigurer dette som bridged/modem , guide her;

Topcom

SpeedTouch

Et problem som kan oppstå, er det er koblet slik;

"Internett"->ADSL-modem fra Telenor->Router. Dersom modemet er satt til å virke som en router (enten med innstilt passord eller ikke), så vil dette kræsje litt når router'n prøver å "ringe" opp telenor.

hadde dårlig tid, så det ble kort forklaring. Dersom dette er tilfelle, kunne jeg prøvd å guida over MSN (men det er jo nede nå :p )

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
Har du gjort følgende:

Høyreklikk på IE icon->Properties->Connections->Setup->og velg riktig connection...

Ja og nei. Har prøvd dette på et eller annet punkt i løpet av kvelden, men man definerer jo tilkoblingsegenskaper i setupen av routeren, så jeg har ikke tro på at jeg har noen feil der.

[ReXoR]: skal forsøke ditt råd.

Lenke til kommentar

Heisann.

kan det være IP rangen som er feil? du får kontakt med det trådløse nettet og får vel da kanskje ipadressen din fra WLAN-boksen. Jeg kjenner ikke routeren til Telenor, men kan det hende at den står til å dele ut andre adresser?

Dersom DHCP server er slått på i telenorboksen bør du slå den av på WLAN-boksen.

Jeg har hatt tilsvarende "problem" i forbindelse med resetting av min WLAN-boks som da satte seg opp til å dele ut 192.x.x.x adresser mens netopiaboksen til NGT delte ut 10.x.x.x adresser.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

[ReXoR]: Har en Alcatel SpeedTouch modem (eller er det en router :blush: ) fra Telenor. Det er ingen utganger bakpå dette, så det vil vel være rart om den var satt til å fungere som en router? Ingen i min familie har tuklet noe med standardinnstillinger. Prøvde å følge oppskriften i linken til speedtouch du ga meg, men når jeg skal begynne med å skrive adressen til modemet i explorer for å kommet til setup, skjer ingenting.

dilldall: Hvordan kommer jeg frem til Telenor boksen for å sjekke dette med DHCP server? :blush: (igjen)

Knut.

PS: Takk alle :w00t:

Lenke til kommentar
Home edition har begrenset støtte for nettverk. WLAN uten kryptering går greit, men med kryptering kan du få problemer.

Stemmer ikke, det er ingen forskjell på disse to i så måte.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
agvg:Må du "ringe opp" for og komme på nett i dag?

Hvis ja så har du et reint modem uten router.

Ja, jeg må ringe opp (tror jeg). Når jeg pr nå skal online må jeg velge rett tilkobling, trykke koble til, og så får jeg diverse beskjeder jeg ikke klarer å lese pga det går så raskt, hvertfall "kobler til WAN miniport", bl.a. Om det har nå å si. Tror nok jeg har et rent modem.

Lenke til kommentar
[ReXoR]: Har en Alcatel SpeedTouch modem (eller er det en router  :blush: ) fra Telenor. Det er ingen utganger bakpå dette, så det vil vel være rart om den var satt til å fungere som en router? Ingen i min familie har tuklet noe med standardinnstillinger. Prøvde å følge oppskriften i linken til speedtouch du ga meg, men når jeg skal begynne med å skrive adressen til modemet i explorer for å kommet til setup, skjer ingenting.

dilldall: Hvordan kommer jeg frem til Telenor boksen for å sjekke dette med DHCP server?  :blush:  (igjen)

Knut.

PS: Takk alle  :w00t:

Tror de har en routerfunksjon som standard for at man skal slippe å diale hele tiden og at telenor-CDen konfigurerer login/pass på den.

Koble PCen opp til modemet med en kabel (direkte) - bruk automatisk tildeling av IPer.

Edit;

(Sorry, var i telefon, så fikk ikke forklart særlig nærmere).

Har du brukt vanlig tilkobling (altså modem->stasjonær) tidligere og samtidig da brukt installasjonsCDen du fikk fra telenor eller er modemet nærmest "uberørt"?

Du kan jo også prøve å sette connection på routeren din til "Dynamic" (?) e.l.

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...