Gå til innhold

Objektiver til 350D


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp kjøpt meg en Canon EOS 350D med kit-linse (EF 18-55) og er meget fornøyd med kameraet. Er nybegynner med speilrefleks, men har hatt et avansert (Canon) kompaktkamera fra før, så jeg er litt kjent med optikken.

 

Jeg ønsker meg nå et godt macro-objektiv og en tele-zoom, og vet ikke helt hva jeg skal velge. Jeg har lyst til å holde meg under 5000,- og benytter utstyret mest til hobby-fotografering (landskap, portrett, nærfotografering), egentlig det meste.

 

Er det noen som kan anbefale noen objektiver?

- Macro

- Telezoom

- Normal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruger selv EOS20D,.. som macro og også portræt objektiv bruger jeg Tamron SP AF 90mm f/2.8 DI,.. dette er perfekt til begge disse ting, super-skarp og god byggekvalitet :)

90mm giver en god afstand til portrætter,..også med cropfactor 1.6 som du også har på EOS350D ;)

 

 

Standard zoom,.. her bruger jeg en Canon 17-40 f/4L (alle pengene værd),.. og også en Tamron Sp AF 28-75mm f/2.8 DI,.. low-cost, men er absolut top of the class rent optisk.

17-40L er suveræn til landskabs-og indoor foto...og til en hel del andre ting også.

 

Tele : her har jeg også en Tamron,..28-300mm DI, den er ok men lidt for "extreme", ikke så god i dårlig lys forhold.

Vil gå efter en Canon 70-200mm f/4L næste gang ;)

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar

Kitlinsen er nok netop en typisk "throw in the box"/kit-version,.. den er low-cost, plastic-all-over etc.

Den kan bruges som standard, men må indrømme at jeg aldrig bruger denne mer. I mine øjne virker denne ikke stærk nok til EOS20D,..

 

Med kit-objektiv er EOS20D ikke bedre end til eksempel de nye 5-8MP digi-cams (eg canon powershot, Sony F828 etc),...

man skal investere i bedre optik før EOS20D er rigtig god og man virkelig får fuld glæde af kamera og får alle detaljer, skarphed etc med :)

 

 

Jeg købte EOS20D lige da det kom ut i butikkerne, og kunne kun få kamera med 18-55mm. Hvis jeg havde haft option, havde jeg købt kamera uten objektiv.

 

Man kan slet ikke sammenligne den med til eksempel min 17-40L. Det var som at komme til en anden verden med 17-40 ;) Denne er superskarp, meget bedre built-quality. Klart det objektiv som sidder mest på mit kamera.

 

Også de andre objektiver jeg har er langt bedre end kitversion, både optisk og byggekvalitet. Specielt Tamrons 90mm macro er helt super.

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Har sondert terrenget litt og sjekket div tester og priser på objektiver som kunne ha vært av interesse for meg. Jeg har et Canon EOS 350D med 18-55 kit linse, som fungerer ganske greit. Savner litt ekstra zoom og en bedre nærgrense.

 

Har sett litt på disse objektivene:

 

1) All-round objektiv

 

Canon EF 17-40 f/4L USM

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO

 

2) Macro

 

Tamron SP AF 90mm F2.8 Di 1:1 Macro

Canon EF 50mm F1.4 USM

 

3) Tele-zoom

 

Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II

Sigma 170-500mm F/5-6.3 APO Aspherical

 

 

Noen anbefalinger og råd angående disse, evnt andre til en pris max 7 000 kr??

Lenke til kommentar

Tenkte en pris på max 6000 kr pr objektiv. Jeg har ikke tenkt å kjøpe alle samtidig, men vil utforske mulighetene først og få litt råd om hva som lønner seg å kjøpe.

 

Jeg har i første omgang veldig lyst på en tele til kameraet mitt (senere macro), Canon EOS 350D, men er usikker på hva jeg skal velge. Skal kanskje til Nord-Norge i midten av mai og det hadde vært fint om jeg kunne ha tatt med en tele da.

 

Jeg er relativ fersk på området, men håper noen kan gi meg noen anbefalinger av gode teler. Det finnes visstnok både tele-zoom og teler med fast brennvidde. Hva er å anbefale?

 

Tar bilder av det meste, kanskje mer natur og portretter.

 

Noen råd og tips???

 

 

Hva med disse?

 

Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II

Sigma 170-500mm F/5-6.3 APO Aspherical

Tamron AF 28-300 mm F3.5- 6.3 XR Di LD Aspherical IF Macro

 

Eller disse macroene?

Canon EF 50mm F1.4 USM

Tamron SP AF 90mm F2.8 Di 1:1 Macro

Lenke til kommentar

Makro: Jeg ville vurdert Tamron 90/2.8, Sigma 105/2.8 eller Sigma 150mm. Alle skal være helt supre, men avstanden til motivet blir litt ulik så du må vurdere om du skal ta bilder av lettskremte insekter eller ikke.. Antakelig ville jeg valgt 150mm selv om jeg skulle kjøpt i dag.

 

Tele: jeg ville forkastet alle de du har satt opp. På 500mm er f.eks. f/6.3 rimelig dårlig; du må garantert bruke stativ og manuell fokus blir også vanskelig med så lav lysstyrke. Jeg ville heller satset på 70/80-200mm f/2.8 fra Sigma eller Canon, brukt eller nytt. Eventuelt kan du vurdere et objektiv med fast brennvidde. Men hvis du allerede vurderer en 150mm makro kan jo den kanskje dekke noe av behovet?

 

Jeg kan legge til at jeg selv kjøpte en billig 70-300mm i starten, men at jeg raskt oppdaget behovet for en mer lyssterk zoom (80-200mm/2.8) og at jeg siden aldri har brukt 70-300mm'ern. Jeg ville hoppet over steget med 70-300mm og heller satset større fra starten av.. Det trenger ikke å være så mye dyrere heller, hvis du får tak i noe brukt. Hvis du skal ta bilder av actionsport e.l. vil en 80-200mm være helt super. Hvis du bare skal ta bilder av mer stillestående motiver vil et 150mm makroobjektiv kunne fylle oppgaven helt flott. Det vil være egnet både til makro, portretter og til bilder der du trenger tele..

Å kjøpe et objektiv som går opp til 500mm krever innsats i innkjøpet av stativ; du burde heller tenke over om du egentlig trenger så mye zoom (kan du ikke heller gå nærmere?) og om du skal ta bilder av stillestående eller bevegelige motiver. På bevegelige motiver vil ikke stativet hjelpe; da er det kun lysstyrken som teller..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Har samme kamera og samme dilemma. Utrolig mange valgmuligheter, og for meg blir det litt voldsomt å bruke tusenvis av kroner for å prøve meg fram.

 

Har tatt en del bilder innendørs med kit-linsen, uten at bildene ble noe å hoppe i taket for. Tenkte derfor å kjøpe Canons 50 mm F:1.4 USM, som jeg ser mange anbefaler, og bruke dette som standrard innendørskamera. Ser at Fotovideo selger et Canon EF 50mm/1,4 USM ES-7 Objektiv for 3158. Antar at dette er det samme, selv om jeg ikke vet hva ES-7 kommer av.

 

For meg virker det ikke som zoom er så viktig innendørs. Da vil jeg heller ha bra billedkvalitet...

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt Tamron 17-35 2.8-4, og gleder meg sykt til å bruke det på 350D. I flere sammenligninger har denne linsen minst like godt resultat som Canon 17-40L linsen, som koster 2000 mer. Det gjorde at jeg også får råd til Tamron 90mm macro, som er en kongelinse.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Begynner å bli passe susete i hodet av alle objektiver som finnes. Er stadig på jakt etter noe som er bra uten å tømme pengesekken.

 

Så Tamron SP AF 90 mm F2.8 Macro er å anbefale? Er det noen stor forskjell mellom Tamron 90 mm og Canon 100 mm 2.8 bortsett fra brennvidden? Er de like gode?

 

 

Canon EF 70-200 mm f4 USM er en telezoom som er bra? Hva med Sigma sin 70-300mm F4-5.6 APO II (tilbud på Foto & video) i forhold?

 

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Sitter å ser på objektiver selv til mitt nye kamera (20d eller 350d, enda ikke bestemt ;) ), og har kommet til følgende liste:

Standard zoom: Canon EF 17-40mm /f4 L USM

Zoom nummer 2: Canon EF 28-135mm /f3.5-5.6 IS USM

Tele: Canon EF 70-200mm /f4 L USM

 

28-135mm anbefales veldig av BobAtkins på sida hans (Les hans råd her).

 

17-40mm får mye skryt av alle som bruker den, og god kritikk i de fleste tester. Det samme kan sies om tele 70-200mm.

 

Alle objektivene er i prisklasse fra 4 - 6000 i Norge.

 

Selvfølgelig kan man tyne pengekassa å kjøpe enda mer lyssterke objektiver, men det har i hvert fall ikke jeg pengene til. Kommer til å kjøpe objektivene et av gangen - begynner med standard zoom, så ei tele...

 

Men..følger denne tråden med falkeøyne for å snappe opp gode råd! :w00t:

Lenke til kommentar
Har tatt en del bilder innendørs med kit-linsen, uten at bildene ble noe å hoppe i taket for. Tenkte derfor å kjøpe Canons 50 mm F:1.4 USM, som jeg ser mange anbefaler, og bruke dette som standrard innendørskamera. Ser at Fotovideo selger et Canon EF 50mm/1,4 USM ES-7 Objektiv for 3158. Antar at dette er det samme, selv om jeg ikke vet hva ES-7 kommer av.

ES-7 skulle vært ES-71 II, men er nok blitt kuttet pga lang tekst. Det er betegnelsen på solblenderen fra Canon til dette objektivet.

 

Når det gjelder valg av objektiv tror jeg at jeg havner på Tamron's 28-75mm/2.8, evt. Sigma 24-70/2.8. Så får jeg heller ha kit-linsa som vidvinkelnødløsning innendørs.

Endret av fishlake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...