And.rs Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Refererer til denne artikkelen i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/kultur/2005/03/30/427485.html Hvis denne markedsføringskampanjen går gjennom og noen av rap artistene nevner navn bare for å tjene mer penger skal jeg slutte å høre på den artisten!!! Rap står jo for å lage ekte saker + god musikk, men hva skjer hvis markedsføringen kommer inn i bildet, det blir jo helt absurd... skal man kjøpe hele cd plater for så å høre på reklame i tekstene... nei og nei BTW - de som bare tenker at rap suger uansett skal IKKE skrive i denne tråden!!! Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 ...Rap står jo for å lage ekte saker + god musikk... Nå ja.... Det kan vel sier om de alle fleste musikksjangre men de aller fleste har også noen som "selger sjela si", dette gjelder særlig populærmusikk. Overasker meg ikke om vi får lignende tendenser i andre sjangre... Uansett, dette er ikke noe overaskende. Det er jo popmusikk det er snakk om her. (ja, når det det er populært så kaller vi det pop) Og veldig mye av poppen har strengt tatt aldri vært så veldig "ekte saker"? Bare se på Britney Spears for eksempel... Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 BTW - de som bare tenker at rap suger uansett skal IKKE skrive i denne tråden!!! Oj... Sorry!! Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Vel, nå hører jeg ikke mye på rap, men det er noe jeg synes er verre. Det er at den norske rap og hip hop-scenen fylles opp av tullinger. Før hadde vi litt mer hyggelige artister som klarte seg unna med noen banneord her og der. Nå har vi mange som prøver å være like "kule" som sine likemenn i Amerika. De drar med seg den tragiske og idiotiske holdningene som avler respektløshet til alle andre og hedrer drap og liknende. Jeg blir kvalm av å se på oppførselen til mange slike artister nå til dags, som skriver tekster om hvor mye de hater navngitte personer og som hedrer drapsmenn. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Er ikke første gangen det er blitt rappa om mat. Men om de ble sponset er vel en annen sak. Run DMC - You be Illin' Utdrag: One day when I was chillin' in Kentucky Fried Chicken Just mindin' my business, eatin' food and finger lickin' Utdrag: He asked this old lady, "Yo, yo, um...is this Kentucky Fried?" The lady said "Yeah", smiled and he smiled back He gave a quarter and his order, small fries, Big Mac! You be illin' Foruten om denne har jo mange rappet om den kjente champanien "Hennesy". Eazy E har jo rappet om Nintendo, det var heller ikke ment som reklame. Rap har altid inneholdt litt ikke ment "reklame", men det blir jo meget teit om hele sangen handler om Big Mac'en. Da skjønner en jo hvem som står bak plottet. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 okey, ikke at rap er min sterke side, men det ser ut som det blir mindre populært. Det kan være ganske ensformig til tider. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Tror rappen er kommet inn i en slags dødsone for tida. Dette har muligens skjedd fordi de fleste nye på markedet er kompiser av superprodusenter som Kanye west, The neptunes, Puffy, og disse har et massivt PR-program som bare ligger og venter på neste muskel-neger som kan rappe. De har sikkert plenty med ferdige låter som bare trenger en vokalist som ser karismatisk/slem nok ut. Også blir nevnte rappere (50 cent, the game og alle de bling-bling folka) fora med endel millioner dollar, skaffer seg digre hus og custombiler fra West Coast Customs (pimp my ride-folka) og har egentlig ikke noe fælt å skrive om mer. Da blir det bare rapping om hvor mye penger de har, hvor mange bitches de kan få, hvor mange diamanter de har på henda, hvem som er mer pimp enn den neste osv. Jeg er åpen for flere stilarter enn bare metal. Selv om dette er hovedinteressen min, har jeg begynt å få øynene opp for hip hop også. På 80-tallet hadde man glad-hiphop som Run DMC (som var de første som blandet rockeriff og rap), Fresh Prince osv som hadde trivelige tekster om ADIDAS-sko, mcdonaldsmat, generellt sett feelgood-musikk med tunge beats og synth. Så dukka noen store karer som Public Enemy, Ice-T og Wu Tang Clan opp på slutten av 80-tallet, med sine dystre tekster og beats om det harde ghettolivet m/ alt det medførte av dopdealing, drap av nære venner, politivold, og dette tok over markedet (Gangsta rap). Så hoppa mer laidback folk på vogna, som Cypress Hill, Jay-Z, som har mest tekster som forhærliger hasj i forskjellige former, og disser politiet for å ikke ha bedre ting å finne på enn å pågripe folk for å ha 5g hasj i lomma. Etterhvert kom nu metal-folket på banen med KoRn, og plutselig var rap+metal stuerent igjen (etter en god del år uten noenting). Avarter av dette som Rage Against The Machine som har ekstremt politiske tekster, og Beastie Boys som blander litt rock+rap+dop. Også har vi jo alle de norske gruppene, som er ganske annerledes fra amerikanske, der det virker som det er viktigere å rappe skamfort enn å ha bra tekster. Men de har jo ikke SÅ mye å skrive om heller, de som har vokst opp i normale norske middelklasse-hjem, gått 9-år+3 år gymnas osv. Det siste store prosjektet for min del var Linkin Park+Jay-Z samarbeidet. Plata er ikke så kul i seg selv, men liveshowet som følger på DVD er vanvittig. De har ikke bare slått sammen en halv låt hver, men ofte går samme rytmen gjennom hele låten, og LP og Jay-Z trader linjer med hverandre, blander LP-refrengene fint inn i Jay-Z kompene og omvendt. Jeg syns rett og slett det er genialt live. Men litt for kjedelig på plate. Det er faktisk 6 låter i tillegg til Encore/Numb som blir spilt altfor mye (det er IKKE den beste). Endret 30. mars 2005 av Bitex Lenke til kommentar
Aurgjelme Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Kan ikke si jeg er overasket. jeg vet bare om et mindretall av rappere som ikke "lager" musikk bare for pengenes skyld. at de pengegriske da vil bli sponset så de får enda mer, er ingen overaskelse Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Min mening er at rap døde på slutten av 90-tallet. Nå fylles "Hip-Pop" opp med tullinger på lykkepiller. Hip-Hop/Rap var best i perioden 91-96. Håper Hip-Hop blir "upopulært", kanskje vi da får "kvalitets" Hip-Hop fra folk som faktisk lager musikk for musikken sin skyld. Lenke til kommentar
diversity Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Synes rap har blitt ganske kjedelig i det siste.. Alle er så opptatt av 50 Cent og beefene hans med the game og etc.. gangstaene med alle bitchene sine, synes det er ganske oppbrukt. Kanskje folk bare blir lei? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Tror vi er inne i "the age of bling-bling". MTV, som tidligere faktisk var en musikkanal sender nå 80% repriser av serier som Pimp my Ride, The Crib og reality-serier, andre rare greier som bare viser frem steinrike hip hoppere og deres fete hus og biler. Det er jo knapt musikkvideoer igjen der. Det gjenspeiler seg igjen i videoene til de fleste nye, der det går på filming inni digre palasser med haugevis av innleide sjokolade-bikini-bimbos som åler seg rundt kroppen deres. Endret 30. mars 2005 av Bitex Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Ja, rappen nu begynner og tape seg. The Bling-Bling era is finally here, for real. The real rap døde på slutten av 90 tallet mener nå jeg. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Kan ikke si jeg er overasket. jeg vet bare om et mindretall av rappere som ikke "lager" musikk bare for pengenes skyld. at de pengegriske da vil bli sponset så de får enda mer, er ingen overaskelse De kjente musikalske artistene i dag lager vel hovedsaklig ikke musikk for å uttrykke seg... Ekte rap artister er i mine øyne noen av de få som tar et standpunkt i ting som betyr noe for folk flest og kommer med kritikk til ting de mener er galt. At de tjener penger på det er ingen hemmelighet, musikk er entertainment og big business uansett sjanger. Hvorfor ikke kritisere Ray Romano i "Alle elsker Raymond" som tjener $1.5 millioner per episode? Bare fordi han ikke viser det på samme måte som rap artister gjør? Everyone's in it for the benjamins. Og i motsetning til diverse andre artister som stiller opp halvnakne på en cola eller pepsi plakat tenker iallefall hiphop og rap artister litt lenger og gir ut sine egne klesmerker og gir ut plater på indylabels så ikke de enda griskere plategigantene som Universal, EMI, BMG, Warner og Sony får en enda større del av kaka. Mange synes kanskje rappen døde sammen med folk som 2Pac, Eazy-E, Big L, Big Pun, Jam Master Jay og Biggie og det kan jeg til dels være enig i. Dette var store artister som satt standarden for hvordan sjangeren skal defineres. Det virker som om folk flest tror rap bare handler om 50 og resten av G-unit bare fordi han produserer enorme mengder med hype (=penger) og dermed blir omtalt mye i media. Det finnes mange sinnsykt dyktige rappere i dag, og å påstå at det ikke finnes kvalitets hip-hop i dag er bullshit, hvis noen trenger en liste med nylig utgitte album i toppklasse kan de sende meg en PM. "Be layed up stiff, I spit straight up 'piph / I did real songs with BIG, no made-up shits. And I don't got a problem with clout / You ain't get shot again yet, so what's your second album about? Your raps are pre-school, you made a lot of money, now be cool." Jadakiss - Checkmate (50Cent diss) Endret 31. mars 2005 av MorbidHamster Lenke til kommentar
Jome Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Har intrykket av at Nordmenn flest regner det som VG anmelder som rap i altfor stor grad, det fins jo mer enn 50 Cent, Eminem, Nelly, og hva nå som spilles på radio.. Hva vet vel en gjennomsnitts Ola om Ras Kass, Sly Boogy, Jayo Felony, Mitchy Slick, Crooked I, 40 Glocc, Planet Asia, SAS, Goldie Loc, Saigon, D-Block, Beanie Sigel, Common, Shells, Cormega, Mobb Deep, Big Noyd, M.O.P., Talib Kweli, T.I., Scarface & Geto Boys, Do or die, Krayzie Bone, etc. etc. Mange av disse har levert kvalitet i det siste, og noen av dem er på vei til å gjøre det.. Det som spilles på radioen og får de største overskriftene er nesten aldri det beste.. Har ikke noe imot litt 50 Cent eller Eminem, men det er jo ikke så alt for intelligent det de lirer av seg, da putter jeg heller på litt Ras Kass for a little brainfood.. Common's nye med 90% Kanye West produksjon har visst fått XXL Classic rating i XXL, den tror jeg blir bra, Common har jo ofte noe på hjertet også. Endret 31. mars 2005 av Jome Lenke til kommentar
And.rs Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 "Busta Rhymes og Kanye West har takket ja til å promotere Big Mac for McDonald's i sine egne låter, i følge Advertising Age. Gutta vil få betalt mellom $1 og $5 for hver spin låtene får på radio i USA. (Dette kan bli veldig mye penger. Håper Busta fikk bra lønn for "Pass The Courvoisier"-singelen. Stress slapp heldigvis å betale Paperboys og Jaa9 & OnklP for deres shoutouts.) Tidligere har Burger King brukt Rob Base & DJ EZ Rock sin 1988-klassiker "It Takes Two" i en reklame. På låten sier Rob: "Take it off the rack, if it's wack put it back / I like the Whopper, fuck the Big Mac"." Link: Stress.no Lenke til kommentar
Aurgjelme Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hvorfor ikke kritisere Ray Romano i "Alle elsker Raymond" som tjener $1.5 millioner per episode? det går ikke ann å sammenligne. men det jeg mente var at noen lager musikk av glede og fordi det er morsomt å lage musikk. men det klarer jeg ikke tro de fleste av nåtidens rappere gjør. det er jo nesten bare *gangsta* *ho* *i fuck ya matah* og tilsvarende ord i teksten. det kan umulig gi noe glede å lage slike tekster. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 det går ikke ann å sammenligne.men det jeg mente var at noen lager musikk av glede og fordi det er morsomt å lage musikk. men det klarer jeg ikke tro de fleste av nåtidens rappere gjør. det er jo nesten bare *gangsta* *ho* *i fuck ya matah* og tilsvarende ord i teksten. det kan umulig gi noe glede å lage slike tekster. Hører du på rap i det hele tatt? Hvis du tror at tekstene nesten utelukkende består av banning tar du feil! For å lage bra musikk, uansett hvilken sjanger det gjelder, er man nødt til å like det man driver. For at en legendarisk beatmaker som f.eks Just Blaze skal greie å lage så mange og så gode beats, holder det ikke å si at penger er hovedmotivasjonen for det han har drevet på med hele livet sitt. Det lyriske nivået på flere av dagens rappere kan ikke kjøpes for penger, det skyldes dedikering, mye arbeid og at man liker det man driver med. Lenke til kommentar
Aurgjelme Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 ja, jeg har hørt noe rap gjennom livet. å så må du lese litt nærmere det jeg skrev. med nåtidensrappere mente jeg 50cent, p-diddy osv. det kan umulig være at de har skrevet bra, gjennomtenkte tekster. jeg kan godt bla fre "candyshop" teksten igjen hvis jeg må. du lurer ikke meg til å tro at den har blitt skrevet for noe annen grunne enn pengene! Lenke til kommentar
Jome Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Just Blaze, legendarisk beatmaker ?? :!: Hadde du nevnt Dre, DJ Premier, RZA, Havoc eller andre, skulle jeg ikke sagt noe, men Just Blaze er jo ikke annet enn en bra nyetablert produsent.. Jeg er enig med resten dog, hvis du bare lytter på radio og titter innom MTV av og til, så får du et tragisk inntrykk av hiphop.. Edit: Aurgjelme, hvis P.Diddy & 50 Cent er det du regner som hiphop, så skjønner jeg godt at du synes det er gjennom-kommersialisert, men det blir jo det samme som å regne Limp Bizkit som representativt for all rock.. Endret 31. mars 2005 av Jome Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Kanskje litt drøyt å gå ut å kalle han legende... enda Prøvde å nevne en folk kanskje visste om, dumt av meg å ikke nevne Dre igrunn. Hva hører du selv på for tiden Jome? Jeg er selv inne i en dipset periode, bra saker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå