Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

win 98 maskin som router

Anbefalte innlegg

ja'a... topicen sier vel sitt..

har ei gammal pentium 133 maskin her jeg tenkte jeg skulle sette opp som server/router eller noe lignende... Men når sant skal sies så vet jeg fanken ikke hvordan jeg skal gjøre det mest effektivt...

noen som kan guide meg gjennom hvordan jeg gjør det?

ulempen med hele dritten er at det er W98 på den..

håper det ikke gjør alt for mye ;)

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem å bruke Win98 på noe som skal fungere som server/router/firewall. Man bruker ikke historiens minst sikre operativsystem til nettverkets mest sentrale funksjon.

Utenom det er det fullt mulig å få en Pentium 133 til å fungere som router/firewall og trolig også brukes til en del fillagring. Som router/switch trenger du kort med nettverksporter. Et for inngang fra WAN (ADSL), og et eller flere for LAN. Finnes kort med opptil 4 porter.

Som operativsystem må du bruke en eller annen form for LINUX. Primært en versjon som krever svært lite ressurser. Finnes egne versjoner som er spesiallaget for bruk som router/firewall/switch. Husker dessverre i navnene, men sjekker du i Linuxforumet finner du sikkert noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan ikke se at det er noen ulempe med Win98 på den, det forsvinner farlig fort med en liten "format" kommando. Hvis du skal bruke den pcen der til router kan jeg anbefale Clark Connect som Linux Distro, tror det vil bli veldig ustabilt med windows som router, især med den pcen der. Selv har jeg CC på en PC med P1 233MHz, og 256MB RAM, funker veldig fint. Å installere distroen er ikke veldig vanskelig, kan du litt om PC burde det gå veldig lett. Distroen har også et lett håndterlig web-interface, du går på https://<gw-ip>:81, så kan du sette de innstillinger du måtte trenge, akkurat som de fleste routere ;)

EDIT: Hva f*** betyr "anbelafe"? Tror det skulle være anbefale, sånn går det når man skriver fort :thumbdown:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

takk for alle svar! :D

det er mulig jeg har forklara litt dårlig, eller så er det rett og slett jeg som ikke skjønner noe...

det jeg tenkte på var at maskina stod oppkobla mot nettet hele tiden, gjennom en svitsj... er ikke så veeeeldig interessert i å kjøpe nye ting. :(

for da deler den ut internett til 3 andre maskiner.. slik har jeg det nå også, bare at jeg er ikke oppkobla hele tida. maskina mi bråker sånn så jeg kan ikke sove med den på og sånn. også er det ikke alltid jeg er hjemme så da strever familien min med å komme på nett.

Blei kanskje ikke noe bedre forklaring dette heller men... dere får spørre =)

Lenke til kommentar

Hent ned IPCop, det er en Linux distro som er spesielt laget for eldre maskiner som en ønsker å bruker som router/firewall. Har kjørt min IPCop maskin (heimdal for de som lurer på navnet på den) i mange år nå, uten problem. Er rimelig enkelt å sette opp om man leser litt på forhånd om hva man må vite og har litt kjennskap til nettverk.

Hent fra http://www.ipcop.org/

Lenke til kommentar

win98 bør bli erstattet med andre sikrere, raskere operativsystem som er designet til å kjøre som router/firewall/server.

flere gode alternativ er allerede nevnt men det skader ikke å ha litt å velge imellom så..

M0n0wall er en ekstremt minimalistisk router/firewall med mange avanserte funksjoner og ett enkelt interface.

Smoothwall er en annen større distro som har det meste av funksjoner..

PS. hva slags serverfunksjoner ønsker du å kjøre på den P133? hadde vi visst hva slags servere du ønsker å kjøre på den så er det enklere for oss å peke deg i rett retning enn å sitte her og slenge ut linker i alle retninger.

Edit: n og m knappen sitter for nær hverandre! modde! :evil::dremel:

Endret av Prelude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jaha:

Linux? Ja da har du litt å velge i om du går her? ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/

PS: Har selv vudert å gjøre det samme. Må bare få reva i gir. De fleste sier det er vanskelig, er vel derfor eg ikke har prøvd enda. Eneste eg har/prøvd er knoppix 3.7

Hvis du ikke har prøvd linux før, så laster du ned en av de distroene som er spesiallaget for routere. Å sette opp router fra scratch er ikke lett for en uerfaren ;)

Lenke til kommentar

server var kanskje å ta i litt hardt...

maskina skal funke som router... muligens dra en dc++ hub.. ellers lite med ting. minst mulig på ei slik maskin tror jeg :p

etter det jeg har sett så anbefaler flest folk her linux... det har jeg aldri prøvd bare så det er sagt :roll:

men men... tuusen takk for alle fine og skikkelige svar!

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du egntlig vil ha her men..

Les om denne, brukte den i gamle dager på min win98 :p

http://www.sysopt.com/reviews/winroute/index2.html

Den har ruterfunksjon,dhcp server, procy, brannmur etc etc Og er genial enkel å konfigurere

Du finner sikkert en av de nye versjonene også men jeg husker at jeg brukte kun den versjonen av en eller annen grunn...

Lenke til kommentar

for å være helt ærlig, jeg hadde ikke villet å kjørt noen slags servere på router/brannmuren min. den bør få gjøre hva den skal gjøre og ikke bruke tid og krefter på andre ting som resulterer i at pingen min på nettet stiger.

så, en router/firewall pc bør kun kjøre router og brannmur, ingenting annet. minimalt med problemer og maksimal respons. litt kjedelig å spille en viktig kamp på internett og i de siste viktigeste sekundene så får man lag spikes fordi noen på nettverket ditt fant ut at de ville ha noe som lå på en tung mysql/php webside som routeren din serva og maskinen måtte ta seg en tenkepause..

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...