Gå til innhold

DVD-jon, helt eller kjeltring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slenger du ut en påstand uten å ville utdype, så er det kverulering.

Det va svar på spøsmålet.

Nei det var det ikke. Dust var ikke et alternativ i spørsmålsformuleringen. Men nå er det jeg som kverulerer ;)

Men ville vært greit å vite hvorfor du mener han er dust. Det er et diskusjonsforum, om du svarer på ditt synspunkt, så er det fint med en begrunnelse. Men du får gjøre som du vil.

Lenke til kommentar

Det jeg tror mange syns er litt merkelig, er at han fremstilles som en super, hackerguru som skal frelse verden fra de slemme store selskapene. Dette er vel først og fremst media sin skyld men jeg tar meg ofte i å lure på om denne gutten er så sinnsykt dyktig som folk ledes til å tro.

Lenke til kommentar
men jeg tar meg ofte i å lure på om denne gutten er så sinnsykt dyktig som folk ledes til å tro.

Ditto, har jo enda ikke sett noe som kan karakteriseres som imponerende fra han sin side. Jeg har jo hatt tilgang til liknende stæsj som han har "laget" i en evighet, er jo ikke noe fantastisk bortsett fra PR-en han får.

*undre seg*

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg hadde blitt saksøkt om jeg hadde lagt ut noe liknende decss (eller hva det nå het) før han. :p

"Goophy's DVD pirating suite"

Det spørs. Om du hadde gjort det diskret uten å være i alle aviser og media (som de fleste hackere) så hadde du kanskje sluppet unna. Men gjør du sånne ting i tillegg til at du vil være lord of the nerds og kjendis så vil de prøve å ta rotta på deg. :p

Lenke til kommentar
Nei det var det ikke. Dust var ikke et alternativ i spørsmålsformuleringen. Men nå er det jeg som kverulerer ;)

Ja, jeg er så hjertens enig at det er du som er kverulanten. Men hvis det virkelig interesserer deg og du klarer å holde for god til å komme med uviktigheter, kan jeg presisere et par ting:

Emne sier "DVD-jon, helt eller kjeltring?". Meningen med innlegget var at jeg mener mitt syn var utelatt og derfor burde tas med. Hvis noen, med mer interesse og tid, vil argumentere for dette lar jeg dem gjøre det. Og jeg har sett at det har blitt gjort. Det gjelder dem som mener han ikke har gjort noe særlig avansert, og har seg selv å takke for at han kom i politiets (og medias) søkelys.

PS: Hvis du syns innlegget begynner og klager på dette, anbefaler jeg en større dose selvironi. :)

Lenke til kommentar

Emne sier "DVD-jon, helt eller kjeltring?". Meningen med innlegget var at jeg mener mitt syn var utelatt og derfor burde tas med. Hvis noen, med mer interesse og tid, vil argumentere for dette lar jeg dem gjøre det. Og jeg har sett at det har blitt gjort. Det gjelder dem som mener han ikke har gjort noe særlig avansert, og har seg selv å takke for at han kom i politiets (og medias) søkelys.

Fint, der gikk du fra å kverulere til å diskutere :thumbup:

Men jeg skjønte ike helt den setningen her:

Hvis du syns innlegget begynner og klager på dette, anbefaler jeg en større dose selvironi. 
:ermm:
Lenke til kommentar
men jeg tar meg ofte i å lure på om denne gutten er så sinnsykt dyktig som folk ledes til å tro.

Ditto, har jo enda ikke sett noe som kan karakteriseres som imponerende fra han sin side. Jeg har jo hatt tilgang til liknende stæsj som han har "laget" i en evighet, er jo ikke noe fantastisk bortsett fra PR-en han får.

*undre seg*

Hvilket stæsj tenker du på da?

Lenke til kommentar
Den greia han la ut til å tukle med DVD.

Husker ikke hva det var for noe nå lengre.

Er det DeCSS du snakker om? Du kan da umulig hatt tilgang til det i en "evighet" før Jon Johansen. Hvis hukommelsen min stemmer var det en annen gruppe ved navn DoD som også lagde et liknende program som kom ut litegrann før DVD-Jon & Co sitt, men det fungerte vel ikke like bra.

Lenke til kommentar

En evighet er vel kanskje å ta i, men det var flere grupper som la ut liknende programmer / kodesnutter en stund før det mener jeg å husker.

Ikke i nærheten så brukervennlige, men fullt brukbare for de som kan litt.

Kan sjekke noen logger osv. for mer info.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det var uheldig at DVD-Jon selv fikk all fokus i denne saken da det var en tysker i gruppa hans som sto for den faktiske kodeknekkingen. Godt mulig han var en skrytepave (det er også mange år siden og han var jo bare en snørrunge på den tida), men media har jo også dette med å misforstå og de vrir og vender på saker.

DoD DVD Speed Ripper was developed by [dEZZY/DoD] at the same time as DeCSS. The first release of DoD's app (which came out a couple of weeks before the first release of DeCSS) did not work with all (WB) titles, like The Matrix. This was known by [dEZZY/DoD] at the time of his release. MoRE decided to wait until they could fix this. In short time, [dEZZY/DoD] solved the problem and MoRE's top coder/disassembler from Germany used that information to get DeCSS working with every movie before they released it, along with a GUI. DeCSS was then the first application which decrypted ALL dvd titles, since DoD had not released a new version to the public. How MoRE got their hands on the information by [dEZZY/DoD], seems to have something to do with the Linux community...

Why Drink or Die didn't want to release a new version so soon, was because warez sites nuke programs that are too close in release (minimum 2-3 weeks). Meanwhile when DeCSS came out, it caused DoD to delay any Windows release until a GUI version of their Speed Ripper was done. However, they released a Linux version of their ripper late October 1999. As for the new Windows version of the Speed Ripper, [dEZZY/DoD] has been very busy with his education and hence the ripper is extremely delayed.

[dEZZY/DoD] already got the idea of reverse engineering a DVD player for the CSS code back in late summer 1998. He was not able to do it at the time since he did not have access to a DVDROM. In the beginning of 1999, MoRE's German member also got the idea. [dEZZY/DoD] and MoRE's German member got CSS decryption code working at the same time (middle of September 1999), without having shared info (although they knew about each other). After [dEZZY/DoD] solved "the problem", MoRE's German member, as stated above, implemented these changes and added them to DeCSS for release.

Before DeCSS was developed and released, MoRE had already sent the source for the decryption to their contact in the Linux DVD community, Derek Fawcus <[email protected]>. This is the reason why one of Wired's news reporters was put on the case.

[dEZZY/DoD] also had relations in the Linux DVD community (who does not want to be mentioned), but decided not to release the source code publicly (at least not for the moment).

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Kan for ordens skld nevne at DeCSS er ganske uvesentlig for den delen av piratindustrien som kopierer og selger DVDer. Det er ikke nødvendig å "knekke" koden for å lese av en DVD-film, det gjør spilleren. Nøkkelen ligger på platen. Men kopierer du en DVD vil ikke nøklene komme med fordi feltet de ligger på ikke er skrivbart på tomme DVDer. Problemet er at piratene har tilgang på DVDer som kan det, og da er det bare å kopiere i vei. Saken mot utviklerne av DeCSS var rene idiotien i kampen mot piratvirksomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...