Gå til innhold

Hvorfor RGB? Ikke RYB?

Herr Brun

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi hadde en liten diskusjon på skolen i dag (elevene, ikke læreren :p) om hvorfor det er RGB (red green blue) og ikke RYB (red yellow blue) på skjermer osv. Vi mener det er mer logisk med de tre primærfargene rød, gul og blå, og ikke to primærfarger og en annen farge. (mener i alle fall det var slik). Hvordan kan man lage gul-farge med rød, grønn og blå? Det virker ikke særlig logisk på meg. Noen som kan svare på dette og gjøre meg litt klokere?

Herr Brun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kan forklare det spesifikt, så er det forskjell på farger laget av lys og farger laget av f.eks. maling.

Mens man blander gul og blå for å gi grønn med f.eks. maling, vil rød og grønn gi gul når det gjelder lys.

Edit: var litt sen der, men den linken forklarte det bedre :)

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg har gått VK2 service elektronikker for en liten stund siden og der regnet vi på fargene og fikk en forklaring på dette ,men jeg har faktisk aldri tenkt på hvorfor vi ikke bruker RYB og ikke RGB. Selvom jeg driver med fotografi.

Hvis du vil enda dypere så kan man jo fint starte å regne på fargene og jeg har endel notater som kanskje ville vært litt greie å se på hvis du er innteresert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...