Gå til innhold

Hvor er de nye skjermkortene?

Kurt P

Anbefalte innlegg

Nå er det snart gått et år siden x800 XT/6800 Ultra kom.. Og det er fortsatt kort som er av de aller aller beste, kun gått forbi av x850 XT VIVO ?

Hvor er de nye modellene som liksom skal bære oss videre, ikke bare gi oss 150 poeng til i 3dmark03..

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor er de nye modellene som liksom skal bære oss videre, ikke bare gi oss 150 poeng til i 3dmark03..

Tipper R520 blir annonsert i mai/juni...

nVidia svarer vel rimelig kjapt tror jeg...

Venter meg følgende fra ATi: Noe som ligner på R4x0, bare med flere pipelines/shaddere støtte for shader model 3.0 (og FP32)

Venter meg følgende fra nVidia: Oppdatert NV40 med native PCIe, optimaliseringer rundt shader model 3.0 og flere pipelines/shaddere

Ryktene sier at R520 er på over 300 millioner transistorer, GeForce 6800U er på 220 mil til sammenligning. Og med 512Mb minne tror jeg prisen blir iallefall 1000 kroner høyere en dagens toppkort...

Lenke til kommentar

Litt "confirmed" info om r520 :D

The chip is produced using a 90nm process at TSMC and will have 300 to 350 million transistors.

Clocks are not finalized yet, but expect something around 700 MHz core and 800 MHz memory (1.25ns).

We have confirmed the 24 pipelines rumors from several independant sources. However, these 24 pipelines are not comparable to 24 of today's pipelines - multiply by 1.3. So the 24 pipelines will have the performance of 32 "normal" pipelines. The result of this is that the R520 will be two times as fast as the currently fastest X850s.

Obviously ShaderModel 3.0 is supported by R520 as well.

Memory configurations will be 256-bit memory interface (definitely not 512-bit) with 256 MB and 512 MB GDDR3. The internal registers of R520 support even 1GB memory size. With current GDDR3 prices we will definitely not see a 1GB design at least not in the near future and not for gaming cards. However, this shows that ATI is planning for the future.

Lenke til kommentar
Raptor' date='31/03/2005 : 22:35']

Tipper R520 blir annonsert i mai/juni...

nVidia svarer vel rimelig kjapt tror jeg...

Venter meg følgende fra ATi: Noe som ligner på R4x0, bare med flere pipelines/shaddere støtte for shader model 3.0 (og FP32)

Venter meg følgende fra nVidia: Oppdatert NV40 med native PCIe, optimaliseringer rundt shader model 3.0 og flere pipelines/shaddere

Ryktene sier at R520 er på over 300 millioner transistorer, GeForce 6800U er på 220 mil til sammenligning. Og med 512Mb minne tror jeg prisen blir iallefall 1000 kroner høyere en dagens toppkort...

Nåja, det blei da sagt om dagens kort også, dvs at de ville bli så mye dyrere enn toppkorta som hadde vært før. Realiteten var som det har vært så lenge jeg har kjøpt hw(1997) at de legger seg på ca 4-5000 i starten og prises nedover mot 3000 etter noen mnd. Sånn har det vært lenge.

Men mulig jeg mistforstår deg litt, kanskje du mener at de blir 1000kr dyrere enn toppkortene er nå.

Lenke til kommentar

Gullf1sk:

Han mente vel at Nvidia "introduserte" SLI i forbindelse med bedre grafikk-ytelse per dags dato.. og det stemmer jo det:) Men du har jo rett du også...

Men alikevel så kommer r520 med sine 24 (x1,3) pipelines til å bli spennende.. men tror nok at vi ser priser på disse på over 5000 tusen spenn for de billigste og mest bundle-fattigste utgavene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...