Gå til innhold

Irriterende flekker på alle bilder

Anbefalte innlegg

Har i det siste merket at det har kommet noen flekker på alle bildene mine..

Har fått noen på den lokale kamerabutikken til pusse linsen skikkelig men flekkene forblir. Se vedlagt bilde.

Kan det vere hakk eller skitt som er vanskelig å få vekk?

Eller kan det være noe med bildebrikken?

Er det noe mer jeg kan gjøre før jeg eventuelt sender det inn på reperasjon?

Vil jeg få det på garantien?

Kameraet er et Sony P150

På det vedlagte bildet er flekkene ekstremt tydlige, muligens fordi bildet er ute av fokus... Normalt er de ikke så tydlige men uansett veldig irriterende! Flekkene er mest synlig på lyse flater og har alltid samme størrelse og form.

post-28-1112193149_thumb.jpg

Endret av dan2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde dette vært et DSLR kunne det vært støv på brikka. Men jeg vet ikke om ditt kamera har utskiftbar optikk slik at det kan komme støv inn i kamera.

Men det ser mistenkelig ut som om det ligger noe på bildebrikka di...

Roger

Lenke til kommentar
Er det noe mer jeg kan gjøre før jeg eventuelt sender det inn på reperasjon? Vil jeg få det på garantien?

Det ser ut som støv og hvis det er det så er konklusjonen ofte at du ikke har tatt vare på kameraet og dermed dekkes det ikke av garantien. Se igjennom bildene og se om du kan finne spor flekker på tidlige bilder som kan tyde på at det er produksjonsfeil. Det gjør du best ved å bruke "curves" eller tilsvarende funksjon i et bildebehandlingsprogram.

Hvis du finner det første bildet med flekker så kansje du finner ut hvor støvet kan ha kommet fra.

Flekkene er typisk for støv inne i kameraet så der er antakelig ikke så mye du kan gjøre. Send det inn og finn ut om det går på garantien. En fingernem person kan åpne kameraet og blåse det rent, men det er absolutt ikke å anbefale hvis man ikke har gjort sånne ting flere ganger før.

Lenke til kommentar
Er det noe mer jeg kan gjøre før jeg eventuelt sender det inn på reperasjon? Vil jeg få det på garantien?

Det ser ut som støv og hvis det er det så er konklusjonen ofte at du ikke har tatt vare på kameraet og dermed dekkes det ikke av garantien. Se igjennom bildene og se om du kan finne spor flekker på tidlige bilder som kan tyde på at det er produksjonsfeil. Det gjør du best ved å bruke "curves" eller tilsvarende funksjon i et bildebehandlingsprogram.

Hvis du finner det første bildet med flekker så kansje du finner ut hvor støvet kan ha kommet fra.

Flekkene er typisk for støv inne i kameraet så der er antakelig ikke så mye du kan gjøre. Send det inn og finn ut om det går på garantien. En fingernem person kan åpne kameraet og blåse det rent, men det er absolutt ikke å anbefale hvis man ikke har gjort sånne ting flere ganger før.

Men hallo da? Hva har støv inni kameraet å gjøre med om han har tatt vare på det eller ikke? Om det først kommer støv inn i et kamera så har det med tetthet rundt optikken og linsene.. Og hvorfor skulle ikke dette dekkes av garantien?

En fingernem person ville latt være å åpne kameraet. Og han ville visst at i det øyeblikket han åpner optikken bli sakene bare verre. Jeg har selv drevet med støvfjerning, og jeg kan garantere deg det blir mer støv inni der hvid vedkommende bare blåser inn i kamerahuset..

Men kan jo godt hende de prøver å rense det likevel.. hvem vet...

Lenke til kommentar
Men hallo da? Hva har støv inni kameraet å gjøre med om han har tatt vare på det eller ikke? Om det først kommer støv inn i et kamera så har det med tetthet rundt optikken og linsene.. Og hvorfor skulle ikke dette dekkes av garantien?
Fordi kameraet er designet for å ikke bli fullt av støv under normale forhold dermed er det i de fleste tilfeller brukerfeil hvis det kommer støv inn i kameraet. Et vanlig kamera er ikke laget for å være 100% støvtett.

Hvis det er en produksjonsfeil som gjør at det kommer støv inn under normale forhold eller det var støv i kameraet når det forlot fabrikken så skal det gå på garantien.

En fingernem person ville latt være å åpne kameraet. Og han ville visst at i det øyeblikket han åpner optikken bli sakene bare verre. Jeg har selv drevet med støvfjerning, og jeg kan garantere deg det blir mer støv inni der hvis vedkommende bare blåser inn i kamerahuset..
Jeg har skrivebordet fullt av CCD/CMOS sensorer og jeg greier alltid å få bort alt synlig støv med en enkel blåsebelg og til nød an Q-tip, om det kommer støv på linsene i objektivet så er det ekstremt sjelden at det påvirker bildet i merkbar grad.
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Jeg har ser nå at på bildene jeg har brukt full zoom (3x) er prikkene ekstremt synlige...

Ser nok ut som jeg må sende det inn...

Håper jeg får det på garantien da! Jeg har jo bare brukt det helt normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...