henrik_er Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei, jeg har tidligere brukt Mandrake 10.1, men jeg hadde der større problemer med å få mitt ati kort (R9700pro) til å fungere. Derfor lurer jeg nå på om dere kunne anbefalt meg en distro som er enkel å få til å fungere med skjermkortet, og ja jeg er en nybegynner innenfor "faget" På forhånd takk Lenke til kommentar
henrik_er Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 ja du regner med at den vil fungere, eller? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) ja du regner med at den vil fungere, eller? sudo apt-get install ati-fglrx. Edit: Det er for 3D-driverne. 2D-driverne vil fungere out-of-the-box. Endret 30. mars 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 De nye ATI-driverene skal da være temmelig enkle å få til å virke på alle distroer, så lenge du gjør det riktig. Jeg har ihvertfall lagt de inn på Slackware 10 og Ubuntu uten problemer. Lenke til kommentar
Learning To Fly Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei, jeg har tidligere brukt Mandrake 10.1, men jeg hadde der større problemer med å få mitt ati kort (R9700pro) til å fungere. Derfor lurer jeg nå på om dere kunne anbefalt meg en distro som er enkel å få til å fungere med skjermkortet, og ja jeg er en nybegynner innenfor "faget" På forhånd takk Ved slutten av installasjonen av SimplyMEPIS 3.3 kan man krysse av for "fglrx (ATI)", eller no lignende, så har man 3D-support med en gang. Litt usikker på hvilken versjon driveren er dog. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Det er akkurat det samme hvilken distro man velger, 3D-støtten skal virke uansett. Men det varierer hvor vanskelig det er å gjøre dette, siden driverne slippes fra ATI i rpm-format. Dette er ideelt for Fedora/Redhat og SuSE. Men det er enkelt å få driverne til å fungere i f.eks. Slackware, som har verktøy for å gjøre rpm-pakker til tgz-pakker, som Slackware bruker. Men Slackware kan også bruke rpm, men dette er litt mer problematisk, da med tanke på avinstallering. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Det er akkurat det samme hvilken distro man velger, 3D-støtten skal virke uansett. Men det varierer hvor vanskelig det er å gjøre dette, siden driverne slippes fra ATI i rpm-format. Dette er ideelt for Fedora/Redhat og SuSE. Men det er enkelt å få driverne til å fungere i f.eks. Slackware, som har verktøy for å gjøre rpm-pakker til tgz-pakker, som Slackware bruker. Men Slackware kan også bruke rpm, men dette er litt mer problematisk, da med tanke på avinstallering. Sjølv om drivarane kjem som RPM, betyr det berre ein ekstra kommando for f.eks Slackware (rpm2tgz). SuSE er vel kanskje eit bra val, i og med at det er ein enkel distro som også pakkar ATi-drivarane og har ein README for ATi-drivarane for sin distro. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 GENTOO 4 TEH WIN \o/ Hva mener du med det?! Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 GENTOO 4 TEH WIN \o/ Hva mener du med det?! Ingenting, egentlig Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Ati-driverne suger uansett hvilken distro du velger Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Ati-driverne suger uansett hvilken distro du velger Det begynner å bli en feil uttalelse. Jeg har sett en markant bedring i ytelsen på ATI-driverne, for ikke å snakke om brukervennlighet og stabilitet etter at ATI begynte å ta linux på alvår ved årsskiftet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Ati-driverne suger uansett hvilken distro du velger Det begynner å bli en feil uttalelse. Jeg har sett en markant bedring i ytelsen på ATI-driverne, for ikke å snakke om brukervennlighet og stabilitet etter at ATI begynte å ta linux på alvår ved årsskiftet. Vel, ATI driverene på Linux er ikke noe å hoppe i taket for. Men de kommer seg og det er bra. Det som er ironisk er at mens driverene til ATI begynner å bli bedre så begynner driverene til nVidia å bli dårligere. Endret 30. mars 2005 av olear Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Ati-driverne suger uansett hvilken distro du velger Det begynner å bli en feil uttalelse. Jeg har sett en markant bedring i ytelsen på ATI-driverne, for ikke å snakke om brukervennlighet og stabilitet etter at ATI begynte å ta linux på alvår ved årsskiftet. Jeg gjentar: De suger fortsatt. Riktignok så har driverne faktisk blitt bedre, i motsetning til en lengre periode hvor "oppdateringene" sto i å legge inn enda flere bugs. Likevel så er jeg overbevist om at enten ati-driverne eller ndiswrapper er ansvarlig for at Linux får kernel-panic litt oftere enn ønskelig. Men altså: Ati har gått fra Pre-Alpha til Alpha-stadiet, og det er jo positivt :-) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Ati-driverne suger uansett hvilken distro du velger Det begynner å bli en feil uttalelse. Jeg har sett en markant bedring i ytelsen på ATI-driverne, for ikke å snakke om brukervennlighet og stabilitet etter at ATI begynte å ta linux på alvår ved årsskiftet. Vel, ATI driverene på Linux er ikke noe å hoppe i taket for. Men de kommer seg og det er bra. Det som er ironisk er at mens driverene til ATI begynner å bli bedre så begynner driverene til nVidia å bli dårligere. Har merket det selv. Lurer på om jeg skal kaste ut de nye og gå tilbake på 1.0-6629. Jeg vil likevel si at en ytelsesøkning på 40% fra de siste fjorårs-drivere til de nyeste er en markant økning. Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Ati-driverne suger uansett hvilken distro du velger Det begynner å bli en feil uttalelse. Jeg har sett en markant bedring i ytelsen på ATI-driverne, for ikke å snakke om brukervennlighet og stabilitet etter at ATI begynte å ta linux på alvår ved årsskiftet. Vel, ATI driverene på Linux er ikke noe å hoppe i taket for. Men de kommer seg og det er bra. Det som er ironisk er at mens driverene til ATI begynner å bli bedre så begynner driverene til nVidia å bli dårligere. Har merket det selv. Lurer på om jeg skal kaste ut de nye og gå tilbake på 1.0-6629. Jeg vil likevel si at en ytelsesøkning på 40% fra de siste fjorårs-drivere til de nyeste er en markant økning. Har et integrert GeForce4MX og de kortene sluttet å virke etter 6111. Nå kan jeg ikke bruke 6111 siden jeg må ha under kernel 2.6.10 for at driverene skal fungere, og jeg må ha over kernel 2.6.11 for at annen HW skal fungere. Endret 30. mars 2005 av olear Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Synes nVIDIA har begynt å hvile på laubærene. De bør passe seg, for hvis denne trenden fortsetter over tid, har ATI plutselig tatt igjen forspranget. ATI har jo forbedret seg kraftig i det siste. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Ta det med ro: Ati-driverne vil ikke kompilere mot 2.6.11 uten patch... Synes nVIDIA har begynt å hvile på laubærene. De bør passe seg, for hvis denne trenden fortsetter over tid, har ATI plutselig tatt igjen forspranget. ATI har jo forbedret seg kraftig i det siste. Sant nok, Ati-driverne er i en rivende utvikling og, i motsetning til før, får jeg inntrykk av at de har mer kontakt med Linux-brukerne. At opensource-driverne basert på frigitt specs fra ATi gruser nv-driveren taler også i ATi sin favør :-) Endret 30. mars 2005 av Manuel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Både ATi og NVIDIA sine drivarar fungerar ikkje med 2.6.11.x grunna endringar i kjerna. Slik er det berre. Heldigvis kjem patchane fort på Rage3D-forumet (ATi). Synes heller ikkje ein kan sei at ATi-drivarane suger. Dei har blitt mykje betre no. Eg har aldri opplevd problem med dei (kernel panic osv), men eg er kanskje berre heldig. Endret 31. mars 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå