Gå til innhold

Hvor mye tjener man i de forskjellige datayrkene?

Skeptos

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart inn i en prosjektuke på skolen, og har i den sammenheng sett på noe yrker. Problemet er ikke at det er vanskelig å finne informasjon om dem på nettet, men å finne ut hva årsinntekten ligger på.

Yrkene jeg har sett på er IKT-driftsoperatør, EDB-sjef og IT-konsulent. Kan noen fortelle meg hva man sånn ca. kan forvente seg i startlønn med de yrkene?

Evt: Kan noen gi noen kommentarer om yrkene?

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som driftsoperatør ligger man vel på et sted mellom 250.000 og 300.000

Konsulenter kan håve inn intil 700.000, med en normalinntekt på oppunder 500.000 hvis jeg ikke husker feil

EDB-sjef er litt vanskelig å anslå, da det er stor forskjell fra bedrift til bedrift og "bransje" til "bransje".

Ta tallene med en liten klype salt da jeg tar det på sparket, siden jeg ikke finner igjen kilden min.

Lenke til kommentar

Okey, tusen takk!

Jeg synes det er litt rart at IT-konsulent tjener så mye. De har jo tross alt "ikke mer" enn 3 års høgskoleutdanning + studiekompetanse på videregående skole.

Og ett yrke til som jeg har funnet i senere tid: IT-sjef! Vet noen noe om lønna der?

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Okey, tusen takk!

Jeg synes det er litt rart at IT-konsulent tjener så mye. De har jo tross alt "ikke mer" enn 3 års høgskoleutdanning + studiekompetanse på videregående skole.

Og ett yrke til som jeg har funnet i senere tid: IT-sjef! Vet noen noe om lønna der?

Jeg kjenner ganske få konsulenter som kun har treårig IT-utdannelse, men konsulent er jo ikke noe fastsatt yrkesbetegnelse, så man kan gjøre mye rart under den tittelen. Jeg jobber selv som konsulent uten å ha treåring høyere utdannelse engang. Lønna mi er ikke mer enn rundt 300.000

IT-konsulenter jobber gjerne som konsulenter fordi de har spesialisert seg innen et tema. I dag er det SAP som er det store, og det er her de avsindige lønningnene ligger.

Hva leger du i IT-sjef da? Det faller nesten under samme kategori som EDB-sjef i min bok. Ut fra erfaring vil jeg påstå at en IT-sjef minst ligger på 400.000 i lønn, men det kommer an på hva slags bedrift og hvilket marked det er snakk om.

Lenke til kommentar
Okey, tusen takk!

Forøvrig er ikke it-konsulent en beskyttet tittel såvidt meg bekjent, så du trenger ikke utdanning for å kalle deg det. Etter læretiden er min arbeidstittel it-konsulent og jeg er kun utdannet i ikt-driftsfag.

Lenke til kommentar

Grunnlønnen/startlønnen for en iktdriftsoperatør er lavere enn 222.800kr i året brutto. Jobber du i privat sektor kan du dog tjene mer.

Jeg vil tippe at en IT-sjef/direktør tjener rundt 400-500.000 i året

Som de andre sier, en it-konsulent kan ha hvilken som helst utdannelse. Det kan være en som har bachelorgrad, det kan være en som har ikt-driftsfagutdannelse osv.

Lenke til kommentar
Det er IT-sjef, IKT-driftsoperatør og IT-konsulent som virker mest kurrant for meg, men er fremdeles usikker.  :hmm:

Obs: IT-sjef er utrolig ofte ikke IT-utdannet i det hele tatt.

I mange tilfeller er dette en beslutningsrolle, der innehaveren ofte er økonom. Vedkommende er da ofte prosessorientert, setter andre i arbeide med å utrede, leser så rapporten, spiser middag hos en større leverandør og gjør, vel, interessante valg.

Mange får en aha-opplevelse når de ser denne sammenhengen...

De som har teknisk utdanning og er IT-sjef er det ofte fordi de ikke lengre er fokusert på det tekniske, men det administrative. I Norge, som i mange andre land, er karrierestigen ofte rent administrativ et stykke oppover, teknologer må da omskolere seg.

Lenke til kommentar

Samtidig, for å kunne ta gode beslutninger, må man ha en viss forståelse for hva bedriften man styrer egentlig driver med. Men det er rett det du sier. Det er en evig papirmølle og administrativ jobb.

Jeg kunne dog tenkt meg å kanskje ta en lederutdannelse.

Lenke til kommentar

Som leder burde man som minimum ha noe økonomisk kompetanse, men bedrifter seg ikke alltid kun etter formelle kunnskaper. Det en lærer, og da spesielt på eksempelvis universitetsprogrammer, er ikke nødvendigvis særlig relevant for hva en kommer til å jobbe med senere. Det er ikke de facto kunnskap en ser etter når en siler kandidater, men måter å tenke på. Ved et høyere grads studium kan man ha vist at man er i stand til å jobbe selvstendig og ta til seg kunnskap. Det meste av det en faktisk har lært bruker man veldig mye av. Derfor kan en få spørsmål som "Hvor mange pianostemmere er det i Oslo?" Man er da selvsagt ikke ute etter et tall, men måten du tenker på (en kamerat fikk dette spørsmålet på intervju).

Lederkompetanse kan en også få av erfaring, en sunn blanding av formelle kunnskaper og nyttig erfaring er gull. Og for å skille seg ut blant kandidater er det lurt å ha ting utenfor studiet å vise til, enten det er idrett på høyt niva, frivillig arbeid i organisasjoner, poliitiske verv etc. Om det er leder en ønsker bli må man tenke på mer enn bare studiet, det i seg selv tar deg kun halvveis.

Lenke til kommentar

Det å jobbe i IT er faktisk en ganske krevende jobb. Hvert eneste år er jeg nødt til å lese noen tusen sider på "fritiden" for å holde meg oppdatert. I tillegg til at det blir veldig mye jobbing til tider og på merkelige tider av døgnet. Jeg har en grei nok lønn men ikke slik at det er unormalt på noe vis.

Du kan aldri lene deg tilbake og slappe av som konsulent. Du er aldri utlært og kan aldri leve på erfaring og tilegnet kunnskap. For hvert oppdrag man får må man sette seg inn i nye teknologier, nye brannmurer, nytt nettverk, ny serverpark osv. i tillegg til den stadige lesingen. Det er faktisk ganske krevende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...