ilpostino Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 kjøpte en ny brenner (plextor 40/12/40) og en ny western digital 120 gb hardisk i forrige uke. fikk problemer da jeg skulle begynne å innstalere os og lignende på den nye hardisken, fant etterhvert ut at biosen ikke støtter så stor hardisk. (siste utgave av bios støtter hd opp til 75 gb). noen gode forslag til hvordan dette kan løses uten å måtte kjøpe nytt hovedkort og prosessor...? Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 en kammerat hadde det samme problemet da han kjøpte ny hardisk. Det er en måte du kan gøre det på ved å partisjonere hardisken i flere mindre deler. Det er bare det at jeg ikke ser 100% sikker på hvordan, men det finnes sikkert en eller anne lur fyr her som veit. Lenke til kommentar
Danny Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 kjøpe et ide kontroler kort? http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=1&s=pl under står det også,Ingen begrensning mht harddiskstørrelse 400 spenn biligere enn å kjøpe nytt hk og cpu. du har også en uten bios men jeg aner ikke hva er forskjelen med den meg og den uten. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=1&s=pl partisjonere hjelper ikke siden bios tror hd er på 75 gb da når du partisjonere får du to hd på 37.5 [ Denne Melding var redigert av: Danny på 2002-07-01 23:52 ] Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2002 har et ide-kort (hardisk-kontroller)...sok det ut før jeg satte inn de nye delene..kan jo selvfølgenlig daske det inn i maskinen min igjen og prøve med den... Lenke til kommentar
krille Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 HK produsenten har sikkert oppdatert bios som støtter denne størrelsen på disker. Sjekk hjemmesidene deres. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Quote: Den 2002-07-01 23:35, ilpostino skrev:kjøpte en ny brenner (plextor 40/12/40) og en ny western digital 120 gb hardisk i forrige uke. fikk problemer da jeg skulle begynne å innstalere os og lignende på den nye hardisken, fant etterhvert ut at biosen ikke støtter så stor hardisk. (siste utgave av bios støtter hd opp til 75 gb).noen gode forslag til hvordan dette kan løses uten å måtte kjøpe nytt hovedkort og prosessor...? Stapp inn et anstendig OS. Jeg har en 80GB disk i maskinen min på en kanal som jeg har satt til NONE i BIOS, men allikavel funker det som snekkern, fordi linux ikke leser diskinfo fra BIOS (det skal sies at det kommer til å bli et helvete å få til å boote fra disken ) :razz: Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2002 har prøvd med windws 200 professional (engelsk og norsk), windows 2000 server....skal prøve en siste ting: å formatere hardisken i mindre deler...funker ikke dette hopper jeg over på linux og håper det fungerer (og da MÅ jeg jo lære meg linux :wink:) Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Hadde samme feil på en 80GB Hd, jeg løste probbet ved å bare partisjonere en C: disk i partisjonerings progget til win2kpro installeren, så partisjonerte jeg resten av Hd'en i disk management når jeg var ferdig med OS installasjonen. Partisjonene ble slik: c: 4GB og d: 72GB, og kortet støtter ikke offisielt mer enn 60GB, med da tidens bios. Lenke til kommentar
AJH Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Tror det går an å bruke Fdisk til å paritsjonere disken din inn i to eller flere deler. Kjenner en kamerat som kjøpte seg en 40 gb disk, HK'et støttet ikke større enn 4 gb. Løsning 10 partisjoner à 4 gb. Funket det... Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Hei ilpostino! På westerndigital.com ligger det eit gratis verktøy som lurer bios til å tru at hardisken har så mange Gb som biosen støtter.Dette blir gjordt for at du skal få starta opp pcén.Etter at du har starta opp pcén og komt inn i opperativsystemet vises disken med så mange Gb som harddisken faktisk er på. Eg har vist til dette i ein annan tråd i forumet som du finner ved å søke på forumet. Elles kan du oppgradere bios versjonen eller som nemt tidligare kjøpe eit ide kontroller kort. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2002 den siste utgaven av biosen er cirka et år gammelt og støtter ikke hardisker over 75 giga...litt amatørmessig av meg å ikke sjekke dette på forhånd...men hvis det går med programet nevnt over fra wd er jo det glimmers Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2002 fungerte faktisk å innstallere suse 7.2 professional.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå