Gå til innhold

trenger ny hjemme-pc. budsjett ca 7000,-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dell er så menn ikke _generelt_ upopulære. Upopulære i entusiast-kretser kanskje, men det får så være.

Dell lager ikke nødvendig vis bedre eller dårligere PCer enn andre produsenter, men min erfaring er at dell sitt service-apparat er uovertruffent! (Selvsagt med enkelte unntak, men de finner man jo over alt). Dell er også mestre i å lage stille maskiner.

Til ditt bruk vil jeg si at en maskin fra Dell høyst sannsynelig er det beste og ikke minst det enkleste alternativet. Ring og prat med en salgskonsulent, og forklar din bruk av maskinen. Vær våken, og ikke la deg presse til noe du ikke trenger! Et budsjett på 10.000,- holder lenge til en komplett maskin til ditt bruk.

Noen anbefalinger:

-Du driver mye med bilder; be om å få en harddisk på 120GB eller mer

-Du _må_ ha 1GB RAM (1024MB) hvis du skal være tilfreds med ytelse i photoshop. Jo større bilder du håndterer, jo mer ram er fordelaktig.

-Velg en god skjerm: Dell sine flatskjermer i "performance" serien er svært gode i forhold til pris. disse heter 1704FP(17"), 1905FP(19"), 2001FP(20"). Spesielt 19"ern er å anbefale.

(Diskuter forskjellige grunnmodeller og pris med salgskonsulenten. Spør om ikke salgskonsulenten kan gi deg litt rabatt. Det gjør de gjerne. :) )

-DrS

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
på den linken jeg gav deg så kan du velge de delene du føler for, alle disse delene som står oppført her er kompatible med maskinen ellers så du kan ikke velge noe feil! :) Denne maskinen blir satt sammen av komplett så her slipper du bygge noe, her er det bare snakk om og velge hvilke deler du vil de skal hive sammen.

når det gjelder lydkort så er det integrert i hovedkortet, men er du litt kresen på lyd så kan det være kjekt og kjøpe et dedikert lydkort istedet, men for folk flest så duger det integrerte lydkortet altså.

konfigurasjon av maskinen er veldig enkelt, gå innpå linken i mitt forrige innlegg, scroll deg nedover til du finner det du er ute etter og velg det. jeg ville konfigurert oppsettet slik:

Skjermkort: Sapphire Radeon X300SE 128MB DDR PCI-Express, Tv-Out, Lite-Retail

Optisk leser/brenner: NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Skjerm: Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Sort med VGA og DVI-D inngang

da skal prisen havne på 8984,-

visst du derimot skal spille på maskinen så ville jeg ikke forandret  på skjermkortet, dette gjør jeg bare for og spare litt penger siden du ikke trenger et kraftig skjermkort til photoshop og surfing.

skulle det være noe mer du har lyst på, trådløst nettverkskort eller mer lagringskapasitet osv så velger du selvsagt det også, bare og spørre her visst du lurer på noe mer.

ser ata du skrev i første post at du gjerne ønsker et mørkt kabinett så da kan jeg glede deg med at dette kabinettet er sort og veldig pent! ;) har det faktisk selv. (bildet på komplett siden stemmer ikke) og ellers er den skjermen jeg satt opp sort, mus og tastatur er vel også sort, så det blir og se pent ut, og det er jo viktig. :D

dette høres fornuftig ut. takk for god hjelp :)

... et tåpelig spørsmål, kanskje - men kan man brenne cder med en dvd-brenner? min nåværende maskin har cd-rom og cd-brenner. må jeg ha tre? (cd-rom, cd-brenner -og- dvd-brenner?)

Lenke til kommentar
... et tåpelig spørsmål, kanskje - men kan man brenne cder med en dvd-brenner? min nåværende maskin har cd-rom og cd-brenner. må jeg ha tre? (cd-rom, cd-brenner -og- dvd-brenner?)

Du brenner cdr med dvd brenneren,så du trenger bare 2 stk.

DVD brenner og cdbrenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...