tilfeldig Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 kjøpte min aller første pc for ca 4 år siden (en såkalt kampanje-pc ) hovedsakelig til bruk for surfing og e-post. i dag er det en skikkelig kjip maskin (duh), for jeg har etterhvert gått over til å lage grafikk med den og det er omtrent som å kjøre bil med firkantede hjul... jeg trenger en pc som takler et rimelig tungt grafikk-program (photoshop) samtidig som jeg spiller musikk og surfer. har digitalkamera og scanner og bruker det mye. i tillegg til photoshop har jeg også gjerne en html/tekst-editor oppe samtidig. bruker også programmer til å lage musikkfiler til nettsider. har hittil hatt windows 98 som os. bør jeg gå over til windows xp? maskinen vil bli brukt veldig lite til spilling. ønsker ikke noe mindre enn 17" skjerm. jeg vet veldig lite om tekniske spesifikasjoner, så selvbygging er ikke aktuelt for meg. hm, og jeg kunne godt ha lyst på en maskin med mørkt kabinett osv... men det er ingen deal breaker. håper noen kan øse av visdom og erfaring. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Problemet med å bruke windows 98 på ny pc, kan være at driverene til noen av komponentene ikke støtter 98. Lenke til kommentar
phax Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 7000,- er litt vel lite visst du skal ha en komplettmaskin som takler photoshop bra, inkludert skjerm og programvare.. har du kanskje noen deler du kan bruke fra den gamle pc'n? eller klarer du strekke budsjettet noe? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Du kan få en pc til 7000kr om du gjør dette: PC: http://www.komplett.no/k/config.asp?Config...ig.AllOptions=X Skjerm: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301281&cks=PRL Totalt: 7064 kr Du må endre de følgende komponentene på pcen: Prosessor: AMD Athlon 64 3000+ Minne: Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB Optisk leser/benner: NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk Operativsystem: PC Uten OS Skjerm: Ikke valgt Lenke til kommentar
tilfeldig Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 7000,- er litt vel lite visst du skal ha en komplettmaskin som takler photoshop bra, inkludert skjerm og programvare.. har du kanskje noen deler du kan bruke fra den gamle pc'n? eller klarer du strekke budsjettet noe? ok. hadde mistanke om det, ja. hm. ja. det ser ut som om budsjettet kan strekkes litt mer. jeg kan få til 10 000,-. vil det hjelpe noe? hadde egentlig ingen planer om å bruke noen deler fra den gamle pc-en. den er lovet bort til datteren min Du kan få en pc til 7000kr om du gjør dette:PC: http://www.komplett.no/k/config.asp?Config...ig.AllOptions=X Skjerm: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301281&cks=PRL Totalt: 7064 kr Du må endre de følgende komponentene på pcen: Prosessor: AMD Athlon 64 3000+ Minne: Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB Optisk leser/benner: NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk Operativsystem: PC Uten OS Skjerm: Ikke valgt ingen sjanse for å tipse meg om en ferdigpakke? er redd dette blir for komplisert for meg å begi meg ut på... takk for tilbakemeldinger og all hjelp! Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hvis du sparer skjermen som har kan du da denne http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=6095 .... Det der er link til et stad hvor du kan endre deler selv, og få den ferdig bygget. Testvinner! Lenke til kommentar
Magnumen Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Man blir jo nesten hengt her inne om man anbefaler Dell, men her vil jeg så absolutt gjøre det. Du får en glimrende maskin til denne prisen. Her er hva du får for rett under 6000 kroner ferdig tilsendt inklusive moms: Dell Dimension 8400 3GHz P4 Windows XP Home 1 års henteservice (velg det inne på Dell-siden for å få laveste pris) 1024 MB DDR2 RAM 80 GB harddisk 128 MB DDR PCI ExpressTM x16 ATI RadeonTM X300 SE med DVI/VGA - TV-ut via S-videoutgang og støtte for to skjermer. Integrert Gigabit Ethernet-nettverkskort 17'' CRT-skjerm Mus, tastatur Ingen høytalere, men det har du kanskje fra før? For den siste tusenlappen kan du velge å oppgradere til DVD-brenner og litt mer harddisk (like under 7000,- med 160 GB harddisk og DVD-brenner). Eventuelt kan du droppe skjermen hos DELL og kjøpe en flatskjerm hos f.eks. Elkjøp (du får billigere og minst like gode flatskjermer som DELL sine der). Dell Dimension 8400 NB! Denne dell-siden er beregnet på små bedrifter og prisene er oppgitt uten moms, men det er ikke noe problem å handle der som privatperson (jeg har gjort det selv). De har tilbud med fri frakt akkurat nå. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Må sai at du uansett må legge til litt siden det kun er 80 GB harddisk. Lenke til kommentar
tilfeldig Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 har fått med meg at dell rent generelt er upopulært, men jeg er ikke helt inneforstått med hvorfor...? vil nødig virke utakknemlig, for jeg setter virkelig pris på all hjelp, men alle disse lange (rare, hehe) benevnelsene på for meg uforståelige maskinkomponenter forvirrer meg bare... ang topic - jeg har nå fått beskjed om at en jeg jobber for kan hjelpe meg å enten skaffe meg en maskin for en betydelig redusert penge, eller han kan sette en sammen til meg uten kostnader. han jobber visst med dette her. så jeg fikk bare beskjed om å komme med en ønskeliste! :!: jeg har ikke lyst til å være for kravstor overfor denne fyren, men behovet for en maskin som (som sagt) takler photoshop godt nok er stort. kunne noen ta det steg for steg for meg? forklare hva jeg trenger (av minne, prosessor, skjerm etc) og hvorfor? så kan dere gjerne anbefale fabrikantmerker jeg bør be om. jeg må ha "alt nytt". kan det jeg er ute etter betegnes som en grafikk-pc? jeg ser det nevnes nettverkskort her. det har jeg. (har adsl) må det byttes ut? datteren min som skal overta den gamle trenger ikke noe sånt. budsjettet var blitt ca 10 000,-. om jeg får meg til å levere en ønskeliste på en verdi av 10 000 kr - hva er verdt å ha? og hvorfor. jeg vil gjerne vite hva jeg må se etter. hvorfor akkurat så mye minne og hvilken type, hvilket skjermkort og hvorfor etc) ... og så har jeg lyst på flatskjerm Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Her er en mulighet ? Lenke til kommentar
tilfeldig Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 takk for alle tilbakemeldinger og engasjement men nå har jeg fått beskjed om at han ikke kan sette sammen en maskin for meg allikevel. så det tilbudet jeg har fått nå er en maskin han får kjøpt ferdigbygget billig gjennom jobben. jeg får den for 5500,-. ennå vet jeg ikke om det inkluderer skjerm, tastatur og høyttalere... han sendte meg et bilde av et kabinett med spesifikasjoner påskrevet. jeg søkte litt på nettet og jeg har fått det inntrykket av at dette er en bedrifts-pc? jeg kom frem til at det måtte være en hp compaq dx6100 microtower etellerannet. jeg legger ved bilde av pcen jeg er tilbudt og en link til en side hvor jeg tror jeg har funnet samme maskin. http://h41166.www4.hp.com/catalogue/no/no/...ions/#p_PD743ET kan dette være noe for meg, da? Lenke til kommentar
tilfeldig Skrevet 27. april 2005 Forfatter Del Skrevet 27. april 2005 ingen kloke ord? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 (endret) sjekk pc tilbudene som de fleste store har til kr 9995,- med 17lcd skjerm og hele pakkaferdig bla annet på komplett, netdhop, mpx , multicom osv www.dinside.no omtaler disse mådndlig, er nok der du får mest for penga. integrert grafikk er sjelden bra, unntaker ati ecpress200 m/ x300 grafikk, duger for meg ialefall, men har ikke sedd noen ferdige med det inkl. ellesrs koster ca 350-400 kr å få en webutikk til å sette det sammen. Endret 27. april 2005 av Osse Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 joda en helt fin fin maskin det der, litt lite minne er det, burde ha minimum 1gb siden du skal drive med photoshop, også var det jo litt liten harddisk da, men det koster jo ikke så mye og oppgradere. men så må du jo ha skjerm, mus/tastatur og slik så da blir det jo dyrere igjen. visst du har 10 000,- til rådighet ville jeg valgt denne: link men modifisert oppsettet litt ville jeg gjort. du skal jo ikke spille så ta det billigste skjermkortet for å spare inn en tusenlapp, velg nec3520a som dvd brenner istedet, den er raskere og bedre, bytte skjerm til Eizo L550K, den har dvi og bedre fargegjengivelse og bildekvalitet som er viktig når man skal drive med grafisk arbeid, og ellers velge eller velge bort det du måtte trenge/ikke trenge. Lenke til kommentar
tilfeldig Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 joda en helt fin fin maskin det der, litt lite minne er det, burde ha minimum 1gb siden du skal drive med photoshop, også var det jo litt liten harddisk da, men det koster jo ikke så mye og oppgradere. men så må du jo ha skjerm, mus/tastatur og slik så da blir det jo dyrere igjen. visst du har 10 000,- til rådighet ville jeg valgt denne: link men modifisert oppsettet litt ville jeg gjort. du skal jo ikke spille så ta det billigste skjermkortet for å spare inn en tusenlapp, velg nec3520a som dvd brenner istedet, den er raskere og bedre, bytte skjerm til Eizo L550K, den har dvi og bedre fargegjengivelse og bildekvalitet som er viktig når man skal drive med grafisk arbeid, og ellers velge eller velge bort det du måtte trenge/ikke trenge. takk for gode råd! dette høres fint ut. og ja, jeg kan gå opp til 10.000,-. i tillegg til oppsettet du ga meg trenger jeg et lydkort. behøver ikke være det aller beste. duger et av alternativene som står listet på denne linken? du anbefaler meg å bytte dvd-brenner og skjerm. hvor finner jeg disse du nevnte? men, altså... jeg er veldig skeptisk til å skulle sette sammen en maskin selv. det har jeg aldri gjort før og jeg kan ikke tenke meg at det er noe "hvemsomhelst" kan gjøre. eller? men jeg kunne ha lyst til å prøve, da... takk for at dere gidder hjelpe en grønnskolling! Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) på den linken jeg gav deg så kan du velge de delene du føler for, alle disse delene som står oppført her er kompatible med maskinen ellers så du kan ikke velge noe feil! Denne maskinen blir satt sammen av komplett så her slipper du bygge noe, her er det bare snakk om og velge hvilke deler du vil de skal hive sammen. når det gjelder lydkort så er det integrert i hovedkortet, men er du litt kresen på lyd så kan det være kjekt og kjøpe et dedikert lydkort istedet, men for folk flest så duger det integrerte lydkortet altså. konfigurasjon av maskinen er veldig enkelt, gå innpå linken i mitt forrige innlegg, scroll deg nedover til du finner det du er ute etter og velg det. jeg ville konfigurert oppsettet slik: Skjermkort: Sapphire Radeon X300SE 128MB DDR PCI-Express, Tv-Out, Lite-Retail Optisk leser/brenner: NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Skjerm: Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Sort med VGA og DVI-D inngang da skal prisen havne på 8984,- visst du derimot skal spille på maskinen så ville jeg ikke forandret på skjermkortet, dette gjør jeg bare for og spare litt penger siden du ikke trenger et kraftig skjermkort til photoshop og surfing. skulle det være noe mer du har lyst på, trådløst nettverkskort eller mer lagringskapasitet osv så velger du selvsagt det også, bare og spørre her visst du lurer på noe mer. ser ata du skrev i første post at du gjerne ønsker et mørkt kabinett så da kan jeg glede deg med at dette kabinettet er sort og veldig pent! har det faktisk selv. (bildet på komplett siden stemmer ikke) og ellers er den skjermen jeg satt opp sort, mus og tastatur er vel også sort, så det blir og se pent ut, og det er jo viktig. Endret 28. april 2005 av phax Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg anbefaler dell i dette tilfellet. Mamma har en dell for ~10k med 3ghz pentium 4, 1gig ddr2-ram og 17" flatskjerm. Denne er mer enn nok for ditt bruk, og den er stort sett musestille. Ring dell-support og få dem til å sette opp en maskin til deg, med 17" flatskjerm og 1 gig minne som krav. Hva du enn gjør, ikke kjøp HP/fujitsu siemens osv. Herr Brun Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Dell er flink og spare penger der man ikke ser, på slike ting som f.eks hovedkortet osv.. dell leverer ok maskiner i forhold til pris de, men den dagen man skal oppgradere så ville jeg hvertfall ikke sotte på en dell maskin. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Dell er upopulære blant folk som oppgraderer PC ofte, de samme som liker å ha stor frihet til å oppgradere uten å måtte kjøpe alt nytt. Hvis du sitter med en Dell, og ønsker å gjøre noe med denne om 1-2 år, kan det være mange sære løsninger som gjør det vanskelig/umulig å oppgradere uten å skifte ut mange deler. For deg som trenger en noe kraftig PC nå, kan det være smart med en Dell. Velg en grunnpakke hos Dell, og kjøp ekstra harddisk, minne og kanskje DVD-brenner andre steder. Dette er en smal sak å montere selv hvis man har sett inn i en PC før. Dell tar nemlig mer enn gjerne dobbelt eller tredobbelt pris for ekstrakomponenter, såkalte "oppgraderinger". Dell selger blant annet 256MB USB-penner (lagringsenheter) til 805,-! For den samme prisen får du glatt 1024MB USB-penn fra Twinmos eller Kingston, eller du får 3-4 til prisen av en Dell-penn. Uhørt! Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Slettet Endret 28. april 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå