Gå til innhold

D-Link 530 - trenger og "resettes?"

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et D-Link 530(TX) stående i en slackware PC hjemme. Jeg har nå fått en uptime på nesten 40 dager for andre gang. Men det er da jeg får et problem. eth0 eller D-Link-kortet slutter og ha "kontakt" med inett. Alt blir meget ustabilt, og til slutt blir alt helt "svart." Det virker for meg som om korter har en slags RAM, som trenger og bli "nullstilt," for etter en reboot er alt i orden igjen. Noen som har peiling på dette, eller har hatt samme problemet selv?

Fint om noen kunne hjelpe, for dette begynner og bli jævli. :p

Jeg kunne tatt

ifconfig eth0 down; ifconfig eth0 up; done

men dette blir jo ikke noe særlig over SSH. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kunne tatt

:p Den er morsom :) - jeg gjorde ifdown eth0 en gang når jeg var rimelig grønn, over SSH. Satt i minst ett minutt og stirret på det (steindøde) konsollet... (satt i SSH fra en ekte virituell terminal, så det må ha sett ganske morsomt ut - meg sittende litt forroverlent og stirre undrende, småpanisk på en helfrosset, svart skjerm mens jeg trykket ^C, ^D, enter og litt diverse for å prøve å få respons...) Heldigvis sto maskina i naborommet, så når jeg kom på hva som var galt, var det kjapt å fikse. I samme sekund som jeg tok ifup eth0, våknet ssh-konsollet til live igjen.

Akkurat det siste medfører at å lage et slikt script:

#!/bin/bash

echo "dam-dampa-dam, dam-da-dam-da-dam-da-daaaam!!!"

ifdown eth0

ifup eth0

echo "i'm back! HAHAHA!"

[code]

og kjøre det, ville funke.

Kansje legge inn en tidsforsinkelse etterfulgt av "shutdown -r now" er en enda bedre idé - skulle ikke kontakt la seg gjennopprette (-> ^C), vil maskinen reboote og komme seg opp igjen.

Apropo oppetid - måtte ta ned serverene på skolen i går pga. asbestsannering av serverrommet... Hadde 99 dager 19:46 i uptime på to av dem...

*GRR*

Lenke til kommentar
Lag ein cron-jobb som køyrer kommandoen kvar 30. dag elns?

Kan gjøres, men det jeg VIL, er og finne ut HVA som streiker. Evt. hvorfor kortet streker. Å ta ned kortet hver 30. dag er jo heller noe man ikke har lyst til.

Lenke til kommentar
Lag ein cron-jobb som køyrer kommandoen kvar 30. dag elns?

Kan gjøres, men det jeg VIL, er og finne ut HVA som streiker. Evt. hvorfor kortet streker. Å ta ned kortet hver 30. dag er jo heller noe man ikke har lyst til.

Tja, er vel ikkje lett å finne ut. Sikkert noko minne-greier som fyller seg opp, slike som med mange jalla-routarar.

At maskina bruker 10 sekund på eit script kvar 30. dag, ser eg ikkje på eit storm problem :)

Lenke til kommentar
Jeg kunne tatt

:p Den er morsom :) - jeg gjorde ifdown eth0 en gang når jeg var rimelig grønn, over SSH. Satt i minst ett minutt og stirret på det (steindøde) konsollet... (satt i SSH fra en ekte virituell terminal, så det må ha sett ganske morsomt ut - meg sittende litt forroverlent og stirre undrende, småpanisk på en helfrosset, svart skjerm mens jeg trykket ^C, ^D, enter og litt diverse for å prøve å få respons...) Heldigvis sto maskina i naborommet, så når jeg kom på hva som var galt, var det kjapt å fikse. I samme sekund som jeg tok ifup eth0, våknet ssh-konsollet til live igjen.

Akkurat det siste medfører at å lage et slikt script:

#!/bin/bash

echo "dam-dampa-dam, dam-da-dam-da-dam-da-daaaam!!!"

ifdown eth0

ifup eth0

echo "i'm back! HAHAHA!"

[code]

og kjøre det, ville funke.

Kansje legge inn en tidsforsinkelse etterfulgt av "shutdown -r now" er en enda bedre idé - skulle ikke kontakt la seg gjennopprette (-> ^C), vil maskinen reboote og komme seg opp igjen.

Apropo oppetid - måtte ta ned serverene på skolen i går pga. asbestsannering av serverrommet... Hadde 99 dager 19:46 i uptime på to av dem...

*GRR*

Må jeg ikke da starte dette lokalt? Har opplevd før at jeg har startet igang program (dette var på en desktop PC), og avsluttet terminalen, og programmet da også har avsluttet.

Lenke til kommentar

kyrsjo: Vil scriptet ditt funke om man bruker ifup/ifdown istedenfor ifconfig eth0 up/down?

Du skjønner, jeg kjørte netopp, med ifconfig eth0 down/up, og nå ble det ganske dødt i andre enden. :p

Endret av hauard
Lenke til kommentar

Jeg bruker ifdown/ifup...

Så vidt jeg vet er dette bare en bønsj med scripts - som faktisk sjekker config-fila for interface (dhcp etc) - noe jeg *tror* ifconfig eth0 up/down gjør. Distro?

Har ikke testet scriptet, men jeg tror det *bør* funke. Test selv på en lokal maskin for å være sikker. Seff kan echo linjene fjernes :)b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...