markdac Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Etter å ha hørt så mye bra om IBM så sitter jeg nå med min egen T42p foran meg. Den er en 1.8 Centrino, 1024MB Ram, 128MB ATI Skjermkort , 60GB 7200 rpm HD Med andre ord - veldig veldig bra. Likevel så klarer denne å irritere noe av det værste jeg vet ved laptopper - nemlig støy. Etter kun 15 minutters bruk ( word , mail etc) så setter vifta i gang - og tro meg den stopper ikke - ikke om man går fra maskinen engang. Den er ikke på høyeste hakk - men den suser kontinuerlig der nede. Nå har jeg satt maskinen på høyeste strømsparing og prøvd å instille på alt som her - og prosessoren har klokket seg ned til 197Mhz, men viften står og går - trodde dette var spesialiteten til IBM - å ha stillegående maskiner!!!??? Kan noen hjelpe meg her - Er maskinen for kraftig og trenger derfor kontinuerlig kjøling - er det en instilling jeg ikke vet om ( den er nylig fabrikkinstallert ) - Finnes det et program som kan mer elller mindre skru av vifta - for den er såvisst ikke varm under... Pls kom med råd... Mvh Markdac Lenke til kommentar
hce Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Det hørtes merkelig ut, sett på task manager i bakgrunnen og se om det er noe som bruker mye prosessorkraft. Du bør vel også sette strømsparing til portable/laptop i instillingene til Windows. Sjekk også om IBM har lagt ut ny BIOS. Har selv en IBM T40p og den lager ikke støy under normalt kontorbruk, kun når jeg kompilerer større bibliotek og f.eks. spiller Enemy Territory så begynner viften å gå. Maskinen din er ikke så kraftig at den skal trenge kontinuerlig kjøling AFAIK. Ta også kontakt med servicetelefonen til IBM om det ikke løser seg. PS! En mer passende tittel ville vært "Problemer med viftestøy på IBM T42p" Endret 30. mars 2005 av hce Lenke til kommentar
KNurven Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hmm. merkelig. har t42p med 2ghz centrino jeg. er stille som mus den. har brukt den en del med og se dvd filmer. selv da synes jeg den er stille. kan jo ringe inn til leverandøren og høre. IBM er svert greie med garantisaker. eneste ulempe er at det kan ta litt tid Lenke til kommentar
markdac Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Markdac her igjen - jeg har veldig lyst å tro på deg Knurven, ettersom du har en enda bedre maskin osv - men Jeg har nå ring IBM 2 ganger i dag og de sa bare de hadde hatt mange klager på viftestøy med T42 og mente det var helt normalt. De begynnte å prate om at dette ikke var en stasjonær maskin og at man ikke kunne drive å senke viftehastigheten på laptopper og at dette måtte jeg bare leve med etc etc. I det jeg gikk inn på dette forumet skrudde viften seg opp et hakk - og slik fortsetter den. Er din seriøst helt stille altså? Burde jeg reformatere kanskje? M Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg har T42 med 1.8GHz og den er stille som en mus, selv i varme omgivelser som her i Singapore: 27-30C hele tiden... Må være noe galt med maskinen. Prøv å installere siste Power Management fra IBM sine supportsider. Tror at det må være galt. Siste steg før innlevering til service må være å kjøre en IBM restore fra CDene som fulgte med. Lykke til. OT: vil forresten selge min T42 15" SXGA+ :D Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 OT: vil forresten selge min T42 15" SXGA+ :D Specs? Har lyst på en T42 Lenke til kommentar
markdac Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Ja da var det meg igjen ja. Jeg lastet ned og installerte Power management men av alle de 1000 standard programmene - hvilket program / hva heter det - for jeg finner ikke noe direkte Power management i filsystemet...? Lenke til kommentar
markdac Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Forresten - jeg har mistet CDène som fulgte med maskinen. Hvor hendvender jeg meg eller er det noen her som kan "låne" meg dem? Tror kanskje jeg krever litt mye nå... sorry:) M Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 OT: vil forresten selge min T42 15" SXGA+ :D Specs? Har lyst på en T42 Se på hardwares bruktmarked. Der ser du en IBM T42 med mye ekstra utstyr. der står specs. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Forresten - jeg har mistet CDène som fulgte med maskinen. Hvor hendvender jeg meg eller er det noen her som kan "låne" meg dem? Tror kanskje jeg krever litt mye nå... sorry:) M Ring IBM. De sender deg nye Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Kort oppfordring... titt litt på http://forum.thinkpads.com/ der MÅ det nesten stå om noen andre som har hatt tilsvarende problem som deg... Jeg har brukt det forumet en del for mine spørsmål om min IBM... Cobos Lenke til kommentar
markdac Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Hei. Vil bare si takk til alle som har gitt meg råd her. Nå har jeg reinstallert maskinen med fabrikkinstallasjons partisjonen som lå på maskinen. Viften går på svakeste hakk nå, men det kan vel gå som stille. Men jeg ville ikke påstå at viften er AV - da hadde maskinen vært dønn stille og ikke bare brukbar stille. Dere som har tilsvarende maskin - er viften fullstedning AV når dere driver med kontor - ting? PS - snakker om sola. Nå skrudde viften seg opp et hakk og jeg tar tilbake det at den er stille. Det er da ikke varmeutviklende å være kun på dette forumet... Jeg ringer IBM med den erfaring av at andre som har denne maskinen konstanterer at den skal være stille ved kontorarbeid. Mvh. Markdac Lenke til kommentar
trex Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Har selv en IBM med samme specs(1,8Ghz , 1GB RAM, 60GB 7200rpm, ATI FireGLT2 128mb). Har selv samme problemet. Tingen er at mange av de andre komponentene utenom cpu varmer bra. Skjermkortet og harddisken er også syndere. Tingen er at maskinen har èn vifte med mange temp.sensorer. Dermed vil det ikke bare være cpu som trigger vifta, men kanskje skjermkort. Den ene viften blir da også brukt til kjøling av vga gjennom luftekanaler. Det kan godt være at noen med T42 uten p, har en mer stillegående maskin, siden de kan ha f.eks. en 5400/4200rpm harddisk. Men IBM sier selv at det er slik det skal være. Dvs. at viften tilnærmet går hele tiden. Her kommer svar på mailen jeg sendte til IBM ang viftestøy: På din T42 er det ikke egen vifte for cpu. Det er kun en vifte som kjøler hele systemet, og den har 6 kontroll punkter som styrer den. Dersom et av disse kontroll punktene(cpu, videocard osv) er over en viss tempratur vil det føre til at viften går. Siden det kun er den ene vifte så fører dette til at den går stortsett hele tiden. Det er ikke noe som kan stilles eller forandres på noen måte. Håper dette svarer på ditt spørsmål. Vennlig hilsen Rolf Olaisen IBM Avdeling for teknisk støtte Har også snakket med IBM på tlf, hvor de sier at en fremtidig BIOS-oppgradering kan hjelpe ved å forandre grensene for viften. Tommy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå