WizFuzz Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei Kjører 2*256 Crosair i dual. Hovedkortet har bare 3minne slotter så kan ikke kjøre ett dual-sett til. Hvis jeg setter inn en single brikke i den siste slotten, kommer de to andre til å kjøre i dual fortsatt?....eller blir utelsen redusert på disse? (forutsatt at jeg kjører samme CL på rammen) Lenke til kommentar
theggenes Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Setter du inn en tredje brikke vil alt minnet kjøres single channel. Lenke til kommentar
WizFuzz Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 OK....det var jo kjedelig... Vil ytelsen reduseres så mye at det er bedre å kjøre dual med 512, enn å kjøpe 512 til så jeg får 1gb? Kjører WoW på XP og tror egentlig jeg trenger mer...... WoW alene tar 260mb, har bare 23 +- ledig.... Takk for svar kharlaq Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 OK....det var jo kjedelig... Vil ytelsen reduseres så mye at det er bedre å kjøre dual med 512, enn å kjøpe 512 til så jeg får 1gb? Kjører WoW på XP og tror egentlig jeg trenger mer...... WoW alene tar 260mb, har bare 23 +- ledig.... Takk for svar kharlaq Definitivt kjøp ei 512mb brikke til. Og drit i dual channel. 1gb vil gje bedre ytelse enn 256*2 dual channel Lenke til kommentar
immo Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 (endret) Setter du inn en tredje brikke vil alt minnet kjøres single channel. Nåja.. det er nå en sannhet med modifikasjoner.. På mitt nForce 2 HK (NF7-S) kjørte jeg 2x256 og 1x512 i Dual Channel. Det viktige på dette HK'et var bare å sette 512-brikken i slotten som sto adskilt og representerer en kanal. De to andre slottene tilhører den andre kanalen og man kan fint bruke 2x256 her så lenge det er like mye minne totalt på begge kanaler. Endret 1. april 2005 av immo Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Eventuelt kjøpe to 512 brikker og bruke disse i dural. http://komplett.no/k/ki.asp?sku=113518&cks=PRL TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 til 385 KR, 770 for to. Eventuelt kjøpe noen BH-5 brikker til 550 KR, 1100 for to Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Som immo sier så kan nForce2-brikkesettet kjøre dual channel med tre brikker. Brikke 1 og 2 må da være tilsammen like stor som brikke 3 (f.eks 2x256 MB + 1x512 MB). Brikke 1 og 2 settes i channel A, mens brikke 3 settes i channel B (den slotten med størst mellomrom). Uansett er forskjellen på single- og dual-channel på nForce2 latterlig liten. Lykke til! Lenke til kommentar
-Bassaddict- Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Som immo sier så kan nForce2-brikkesettet kjøre dual channel med tre brikker. Brikke 1 og 2 må da være tilsammen like stor som brikke 3 (f.eks 2x256 MB + 1x512 MB). Brikke 1 og 2 settes i channel A, mens brikke 3 settes i channel B (den slotten med størst mellomrom). Uansett er forskjellen på single- og dual-channel på nForce2 latterlig liten. Lykke til! alle sier forskjellen er så liten , jeg har s754 så jeg vet ingenting om den praktiske verdien, derimot nåpr jeg tester rammen ved OC ser jeg på mb/s og det ser ut som dual channel har dobbelt så mye båndbredde, hjelper ikke det mye? jeg mener jeg merker stor forskjell når jeg får opp 10 fsb f.eks 230 til 240, men det er vel fordi hele dataen går bedre, kan ikke en av dere poste resultat i fps med dual og single channel i et spill? takk på forhånd Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Den teoretiske båndbredde blir dobbelt så stor (128 bits * 400 MHz istedetfor 64 bits * 400 MHz), men ytelsesgevinsten er latterlig liten pga at FSB'en (koblingen mellom CPU og NorthBridge) ikke greier å fôre RAM'en med mer enn 64 bits * 400 MHz (som er båndbredden på FSB). Tenk deg at du har et 2 meter langt rør med 4 cm i diameter og en tank på toppen. Når du åpner kranen vil det renne x antall liter vann ut av enden på røret. Men hvis du kapper av 1 meter på enden av røret og setter på et rør på 1 m med 8 cm i diameter der istedet (altså etter røret med 4 cm), så vil det fremdeles komme x antall liter vann ut av enden på enden av røret. Her er tanken CPU, 4 cm-røret FSB'en og 8 cm-røret dual-channel RAM. You get my point? Litt større forskjell er det på mitt system siden jeg bruker integrert grafikk, noe som gjør at man kan få brukt mer av minnebåndbredden. Men det kan virke som at det kun er 1 promille av forumet så bruker en slik løsning så jeg lar heller være å poste resultater. Hvis du tar Intel sitt tilfelle så har de der en FSB på 64 bits * 800 MHz altså vil den kunne fôre RAM'en med akkurat like mye som RAM'en kan klare, ergo vil ytelsesgevinsten være større. (Her vil CPU være tanken, FSB vil være et rør på 8 cm i diameter, single-channel RAM 4 cm i diameter og dual-channel RAM 8 cm i diameter). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå