Marthe-Ma Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Er 16 år Og som liten var jeg vel ikke så veldig interrert i foto. Men når det kom til konfirmasjon når jeg var 14 så kom jeg fram til at kamera var noe flott som jeg sikkert kunne bruke til mye. Da fikk jeg et finepix s5000. Noe som ble ligende mye på hyllen helt fram til Desember i fjor da jeg begynte å ta bilder og eksperimentere. Fikk det etterhvert fryktelig gøy med å hoppe rundt og løpe rundt huset hvis jeg fikk til et godt bilde.. Så jeg gikk for et Nikon D70s i april og har siden det kjøpt et filter (jeg er en stor kjøper av utstyr.. ) Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) 30 år her, og er underlig bekvem med det. Fremdeles student, prøver å slutte. Har hobbyfotografert siden jeg var 15. Jeg er en av dem som går "feil" vei: startet med et fullmanuelt Minolta speilrefleks, som jeg tok mine beste bilder med. Det ble solgt til søsteren min (som ble proffotograf til slutt) da jeg kjøpte EOS 500. EOS'en er deilig, men det er så sjelden jeg pakker den med meg - fulltidsstudenttilværelsen krever sitt, og jeg ser etter et kompaktkamera som kan gjøre mer eller mindre samme nytten men være praktisk å ha for hånden når ting dukker opp... Huff, lenge siden jeg faktisk har tatt bilder nå, når jeg tenker meg om. Det er vel det det er et forsøk på å gjøre noe med. Endret 9. juli 2006 av Onkel Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Mja. Kan jo like godt være med på denne tråden jeg også. 27 år. Vært interessert i foto lenge, og så mye i foreldrene mine sine gamle fotoalbum mens jeg bare var barnet. Desverre hadde ikke vi så masse penger, slik at jeg ikke fikk noe kamera som jeg kunne leke med. Til 12 års-dagen hadde jeg gitt klar beskjed om at jeg ønsket meg penger, jeg skulle ha fotokamera. Fikk 1000 kr, gikk inn på elite foto og så litt rundt, endte til sist på et Canon Prima 5 (som fremdeles funker, brukte det sist rett før påske). Dette kostet 1095, men heldigvis hadde fattern 100 kr jeg kunne få, og da ble det kamera på meg. Uken etter kostet samme kameraet 995. Følte meg litt snurt da. Dette kameraet ble brukt masse på klasseturer og ellers, og jeg lærte meg etterhvert et par jukseteknikker selv om dette var fiksert fokus og ingen zoom, jeg var blant annet sjef på å ta "nirvana-bilder" som vi kalte det. Altså uklare bilder med bevegelse. Etterhvert fikk jeg desverre en masse andre interesser, og kameraet ble brukt mindre og mindre. Pengene ble brukt på datating, og når jeg kom i lære, CDer. Etterhvert fikk jeg lyst på et digitalt kamera, for moro skyld, og til min 23 års bursdag (tror jeg) fikk jeg endelig penger til et Kodak Easyshare CX4210, 2 mpixels. Et kamera som er SVÆRT sultent på batteri. Kan ta tyve bilder før batteriet konker ut, og da har man allerede lokket 5 bilder ekstra ved å slå av og på kameraet. For to år siden begynte jeg på skole i Narvik, og en av de første tingene jeg kjøpte meg her var et analogt Canon speilrefleks. Interessen blomstret og bilder ble tatt i fleng. Så fikk jeg en liten ekstrajobb på Foto Knudsen her, og gikk i opplæring i en måned. Desverre viste det seg at de trengte folk som kunne være der på dagtid, så jeg tilbydde meg å takke for meg, slik at de fikk frigjort ressurser. Pengene jeg tjente på opplæringen gikk rett i et Konica Minolta DiMage Z10. Nå jobber jeg et annet sted, og har sett meg ut et Sigma SD10 speilrefleks-kamera. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Er 33 år. Kjøpte en Praktica speilrefleks i 1985, byttet til Nikon F301 i -86. Nærmest slet ut dette før jeg kjøpte et Nikon F70 i 1998. Har nå Ixus 400 og Nikon D50. Vil kalle meg litt fotonerd, men heldigvis er det slutt på 24-timers i mørkerommet. Samme jobben er nå overtatt av 3-timers med Photoshop. Er svært opptatt av selve bildet, og mindre opptatt av det tekniske. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 27 år, har hatt vært glad i å ta bilder fra jeg var liten og kjøpte fort mitt eget kamera. Tok Maaaasse bilder i den tiden men fremkalte nesten ingenting, tror jeg hadde 70-80 filmruller på det meste som ikke var fremkalt. Ble noen kroner å fremkalle disse til slutt Savner litt den mystikken omkring ufremkalte filmruller som har blitt heeelt borte etter digitalkameraets fremkomst Så kom da mitt første digitalkamera i begynnelsen av det 2. årtusenet, husker det var ett Olympus. Stort kamera uten optisk zoom med ett stort skyvbart objektivdeksel. Oppløsningen var på under 0,7 Mpx men det var likevel ett av de dyreste kameraene som kunne skaffes den gang. Etter ett par måneder kom det nye modeller fra blant annet Fujifilm med hele 1,3 Mpx som jeg siklet vilt etter Husk, det er kun noen år siden..... Etter dette har jeg sikkert eid ett tosifret antall kameraer og mye av dette har vært Casio. Har nå slått meg til ro med min Nikon D50 som jeg er strålende fornøyd med. Fotointeressen tok ett stort steg med dette kameraet Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) 31 år gammel tobarnsfar. Mitt første kamera var en Kodak-forferdelighet med "disc film" en gang midt på 80-tallet, men som beinhard datanerd ble det smått med fotografering på 90-tallet. Lite å ta bilder av når man tilbringer all sin tid i kjelleren. Interessen ble for alvor vekket vinteren 2000, da min første datter ble født. Januar 2001 kjøpte jeg mitt første digitalkamera, en 2 megapixel Ricoh Caplio RR10. Det første kameraet på markedet med SD-kort, og med fulle manuelle muligheter (inklusive manuell fokus - den brukte jeg akkurat null ganger) og 2x optisk zoom med f/2.8 gjennom "hele" området. Blitz-sync var 1/30 sekund. Seriebildefunksjonen var heller ikke å forakte; 1 bilde i sekundet til SD-kortet var fult. Det var faktisk akkurat det jeg trengte for å få bilde av hver eneste F1-bil da de kjørte gjennom Tabac-svingen i Monaco på åpningsrunden. Laveste ISO var 100, men også 200 var ganske brukbar. Ikke dårlig med en 1/2.7" CCD! Prisen var imidlertid ganske frisk; mer enn du må ut med for et Nikon D50 kit i dag. Heldigvis tegnet jeg Elkjøp-forsikring, for da Richoen fikk sin siste smell etter ganske nøyaktig 2 år, kunne jeg kjøpe Panasonic FZ10 for bare et par tusen i mellomlegg. FZ10 var naturligvis et stort steg opp, men interessen økte naturligvis også, og dermed frustrasjonen over begrensningene - spesielt etter at jeg fikk tafse på et Canon 300D og oppleve søkeren - jeg har aldri likt å bruke skjermen til å komponere bilder. Som student virket det imidlertid ganske utenkelig at jeg noen sinne skulle få råd til de 10.000 man måtte ut med for 300D... FZ10s ISO 50 ble etter hvert kompensert for med en Nikon SB-26 blitz, mens jeg ble stadig mer desperat etter et skikkelig kamera... Da 30-års dagen min kom trekkende, og D70s samtidig ble annonsert slik at D70 kit stupte i pris, ble det endelig mulig å virkeliggjøre drømmen. Jeg er en læremaskin, så jeg sluker det meste jeg kommer over om fototeknikker, og ikke minst kamerateknikk, og kan lire av meg mye om det meste, men om jeg klarer å omsette det i gode bilder er vel mer tvilsomt... Favorittfotograf: Helmut Newton Endret 13. juli 2006 av Anew Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 34 .... så må jeg skrive noe tull bak her for å omgå 14 tegns regelen Lenke til kommentar
mwm Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 34 Begynte å fotografere med et fastfokus kamera med en filmkasset som jeg tror het 126? Var ihvertfall kvadratiske... Året var nok 1978, og kameraet var arvet fra eldre søsken. Etter noen år ble det et Chinon 35FS-A, riktignok fast 35mm og manuelt framtrekk, men med autofokus og DX-kode håndtering. Enda noen år senere ble det en Minota X-300 speilrefleks sammen med far. Fulgte med et lugubert 35-70mm objektiv. Det skraper både ved zooming og fokusering. Kameraet er nesten hel manuelt, men har lukkerautomatikk (blenderprioritet som vi kaller det nå). Siden ble det en Tokina 70-210 skyve zoom før en tur til Namibia. Fikk noen flotte bilder med det. Midt på 90'tallet skaffet jeg meg så et Minolta Riwa Zoom 70W (28-70mm) som jeg ble veldig glad i. Vidvinkel er supert. Det ble dessverre forlagt i en bæremeis i 2001. Dukket opp igjen i fjor... Så i 2001 anekterte jeg fars Olympus C-470 (tror jeg) 1,3 Mpix. Det var en skuffelse, så det ble etterhvert et Olympus C-40Z som jeg har vært godt fornøyd med med unntak av respons. Tok en "evighet" å få det klart, og en til for å ta bilde. Til jul i fjor (2005) fikk jeg så et nytt av kona. Fikk velge selv, så da ble det å vente til Fujifilm F11 kom til Norge i januar. Et supert kamera, selv om jeg nok savner den optiske søkeren av og til. Nå skal vi imidlertid til Island i august, så da måtte vi ha noe å fotografere med, ikke bare noe til å lage minner med... Så da ble det et dSLR som signaturen indikerer. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Husker ikke om jeg har skrevet her. Jeg er 25, har vært veldig interessert i data, film, biler, fly og foto. Litt varierende opp gjennom årene. Første ordentlige kameraet jeg hadde tror jeg var et Panasonic kompakt fra tidlig 90 årene. Ble stort sett brukt på ferieturer. Senere kjøpte jeg meg et HP digital kamera med 3 mpx uten optisk zoom i 2001. Dette gjorde at jeg begynte å ta litt mere bilder, noe jeg syntes var artig. For en stund siden begynte jeg å jobbe i en foto/elektronikk butikk, og fotointeressen blusset kraftig opp. For nesten et år siden kjøpte jeg meg en Sony DSC-H1 som jeg var veldig fornøyd med. Den solgte jeg seks måneder etterpå, og kjøpte meg D50, litt fordi jeg følte at jeg trengte å utvikle meg som hobbyfotograf og lære meg en del fototekniske ting bla. i forbindelse med jobben, og litt fordi jeg fikk en fryktelig trang på SLR da en av kollegaene mine hadde en 350D med masse utstyr. Da jeg fikk låne kameraet hans første gangen advarte han meg og sa at prøver du kameraet mitt nå, så får du fryktelig lyst på SLR du også. Han hadde rett. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 17 år gammel Fotografi har vært selve hovedinteressen nå det siste halvåret, sånn ca. Men det skal nevnes at jeg alltid har vært interessert i fotografering, og når jeg var mindre beundret jeg ofte gode fotografier (noe som jeg gjør fortsatt). Jeg var alltid glad i å leke med mamma sitt kamera, noe derimot hun ikke var alt for glad for. Jeg vant mitt første kamera når jeg var rundt 9 år gammel, på tv-programmet "Etter skoletid". Kamera var av typen Konica Revio CL. Selve kamera i seg selv var ikke akkurat bra, men det funket for en 9 åring til ferier og andre familiebilder. Som gave til min konfirmasjon fra alle mine søskenbarn på morssiden, fikk jeg endelig et digitalt kamera. Kamera var av typen Samsung Digimax U-CA 3, et langt bedre kamera enn det forrige. Det ble selvsagt tatt langt flere bilder nå, enn før, siden jeg hadde et digitalt kamera, og slapp å koste på meg film. Med tiden fikk jeg også tak i et velkjent bilderedigeringsprogram kalt Adobe Photoshop, noe som satt sine preg på bildene, i den positive grad. Så kom den kvelden i høsten 2005, da jeg hadde bestemt meg for å ta et bilde av en bru, av alle ting. Jeg gikk ett stykke ut i elven, og gikk ut på et par steiner midt uti selve elven for å få en god komposisjon til bildet. Dumme meg la ikke merke til at steine var glatte, og nesten med en gang jeg hadde begitt meg opp på steinen, klarte jeg å gli slik at kamera falt uti vannet og kortsluttet. Etter noen tårefulle måneder uten kamera, ble jeg så heldig at ved julen 2005, fikk jeg et digitalt speilreflekskamera i julegave av mine foreldre. Kamera er av typen Nikon D50, og objektivet AF-S NIKKOR 18-55 mm og senere har jeg kjøpt meg Sigma 70-300mm DG. Dette kamera har jeg utrolig nok ikke klart å ødelegge enda, heldigvis. Etter jul ble det selvsagt enda mer fotografering, og jeg ble bitt av fotograf-basillen. Over alt hvor jeg er, leter jeg etter mulige motiver til nye bilder. Dessverre, så finner jeg dem som oftest da jeg ikke har med kamera. Irriterende! Lenke til kommentar
riktig Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Over alt hvor jeg er, leter jeg etter mulige motiver til nye bilder. Dessverre, så finner jeg dem som oftest da jeg ikke har med kamera. Irriterende! 6500036[/snapback] Pffft! Man skal jo ALLTID ha med kamera. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Over alt hvor jeg er, leter jeg etter mulige motiver til nye bilder. Dessverre, så finner jeg dem som oftest da jeg ikke har med kamera. Irriterende! 6500036[/snapback] Pffft! Man skal jo ALLTID ha med kamera. 6500188[/snapback] Jeg vet det, men jeg er ikke spesielt glad i å ha med et dyrt speilrefleks kamera på skolen der en del faktisk har blitt frastjelt en god del elektronikk. Og jeg finner motivene når jeg sitter på bussen, noe som man ikke alltid kan stoppe. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg vet det, men jeg er ikke spesielt glad i å ha med et dyrt speilrefleks kamera på skolen der en del faktisk har blitt frastjelt en god del elektronikk. Og jeg finner motivene når jeg sitter på bussen, noe som man ikke alltid kan stoppe. 6501087[/snapback] Ja, det er sant det. På tog og buss kryr det av motiver, og nødbremsen roper på fotografen. :!: Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg vet det, men jeg er ikke spesielt glad i å ha med et dyrt speilrefleks kamera på skolen der en del faktisk har blitt frastjelt en god del elektronikk. Og jeg finner motivene når jeg sitter på bussen, noe som man ikke alltid kan stoppe. 6501087[/snapback] Ja, det er sant det. På tog og buss kryr det av motiver, og nødbremsen roper på fotografen. :!: 6504790[/snapback] Allikevel er det kanskje ikke så lurt å dra i nødbremsen? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Pffft! Man skal jo ALLTID ha med kamera. 6500188[/snapback] Jeg vet det, men jeg er ikke spesielt glad i å ha med et dyrt speilrefleks kamera på skolen der en del faktisk har blitt frastjelt en god del elektronikk. Og jeg finner motivene når jeg sitter på bussen, noe som man ikke alltid kan stoppe. 6501087[/snapback] Enig. Som sagt: kompakt SLR-erstatter hadde vært kjekt. Endret 18. juli 2006 av Onkel Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg vet det, men jeg er ikke spesielt glad i å ha med et dyrt speilrefleks kamera på skolen der en del faktisk har blitt frastjelt en god del elektronikk. Og jeg finner motivene når jeg sitter på bussen, noe som man ikke alltid kan stoppe. 6501087[/snapback] Ja, det er sant det. På tog og buss kryr det av motiver, og nødbremsen roper på fotografen. :!: 6504790[/snapback] Jeg tok en utflukt langs busruten for å ta bilder av motivene jeg har sett i et år Det bare måtte gjøres. Lenke til kommentar
kaosfjas Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 jeg er 21. første kamera var et olympus mju II jeg fikk da jeg var sju, bruker det igrunn endel enda. ellers går det i lomo l-ca og hasselblad 501cm. jeg er ikke fan av digital for å si det mildt. jeg er igrunn utdannet fotograf, men det trenger man ikke snakke så høyt om. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 18 år gammel. Jeg begynte å interessere meg for foto for litt over ett år siden, da jeg begynte på MK. Jeg kjøpte meg etterhvert et SLR (Pentax *istDL) og siden den gang har jeg rett og slett fotografert og prøvd å bli flinkere. Forhåpentligvis har jeg forbedret meg. Lenke til kommentar
eva-mari Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg er 51, - vel, snart 52 Vi har div digitalkameraer her, men primært styrer jeg med pc og hjemmesider og bruker da bilder og filmer resten av familien er flinke til å sende meg. Har flere ganger fått god hjelp her, nybegynner som jeg er. Lenke til kommentar
zatux Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Er 16 år Og som liten var jeg vel ikke så veldig interrert i foto. Men når det kom til konfirmasjon når jeg var 14 så kom jeg fram til at kamera var noe flott som jeg sikkert kunne bruke til mye. Da fikk jeg et finepix s5000. Noe som ble ligende mye på hyllen helt fram til Desember i fjor da jeg begynte å ta bilder og eksperimentere. Fikk det etterhvert fryktelig gøy med å hoppe rundt og løpe rundt huset hvis jeg fikk til et godt bilde.. 6458070[/snapback] Merkelig nok så var det der like mye historien om deg, som det var om meg. :-P Doh, jeg har lagt opp - ble lei :-) Kunne godt tenkt meg og forsette, men trenger bedre utstyr (har ett Canon IXUS 500) og det har jeg rett å slett ikke råd til i og med at jeg kjøpte meg MC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå