Gå til innhold

Nye systemer verdt oppdateringen?

Anbefalte innlegg

Dette blir vel på en måte en ”dobbeltpost”, men jeg fyrer løs alt i samme tråd uansett.

Jeg har tittet rundt på kikk etter nytt system nå i lengre tid. Men, jo mer jeg leser, jo mer ergelig blir jeg. Det kommer jo hele tiden nye systemer, nye teknologier, nye ting som er verdt å vente på. Jeg er underforstått med dette, det vil jo alltid komme nye ting, men NÅR skal jeg kjøpe?

For tiden sitter jeg på xp1500, 768 mb ram og Ti4200.

Det er flere grunner til at jeg vil oppgradere. Systemet mitt er til tider ustabilt, jeg har ikke fryktelig høy ytelse i spill (cs, wc3 og bf) og jeg frykter at C-disken tar kvelden snart. Dessuten bråker systemet meget (q-tec med i bildet), så ved bytte av utstyr vil jeg nok satse på et mer stillegående system.

Mine to spørsmål;

Vil en 5-6 lakens investering være verdt det? (tenker i første runde på kjøp av psu, cpu, hk og ram) Da spesielt kontra det jeg har nu. Dette er vel litt subjektivt, men allikevel.

Hva burde jeg vente på? Vil tokjerne-prosessorene komme snart, og være veldig bra?

Vet for øvrig at det er litt poster på dette fra før, men, jeg vil bare se litt tankespinn rundt saken.

På forhånd takk

Christoffer Lorang Dahl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en 5-6000 oppgradering vil absolutt være verdt det i mine øyne. du kommer til og vente deg ihjel skal du vente på det som er "rett rundt hjørnet." for der er det alltid noe.

rask hoderegning,

1250,- på cpu, 939 3000+

1000,- på hovedkort, ca

1000,- på ram, 1gb corsair value

900,- på psu, mist 500watt (uhyre stillegående)

1600,- på skjermkort, 6600gt

totalt ca 6000,- inkl porto.

visst du ikke vil oppgradere skjermkort kan du jo bruke pengene på kraftigere cpu, og kanskje en stillere cpu kjøler. eller nytt kabinett kanskje, dvd brenner eller noe annet du måtte ha lyst på.

Lenke til kommentar

Dere har begge gode poenger. Fare for at jeg plutselig oppdaterer ja.. Men, rent ytelsesmessig, vil jeg oppleve store hopp? sitter her på jobben med 3ghz p4, 2 gb ram, og jeg opplever fortsatt at systemet til tider henger og krangler. Men det er vel bare sånn det må bli?

Lenke til kommentar
Dere har begge gode poenger. Fare for at jeg plutselig oppdaterer ja.. Men, rent ytelsesmessig, vil jeg oppleve store hopp? sitter her på jobben med 3ghz p4, 2 gb ram, og jeg opplever fortsatt at systemet til tider henger og krangler. Men det er vel bare sånn det må bli?

om du vil merke stor forskjell kommer jo selvsagt an på bruksområde, men visst du klarer kjøre fast arbeidsmaskinen din så tror jeg nok du kommer til og merke stor forbedring ja! ;)

at maskinen henger til tider kommer man vel aldri utenom, ikke før det gjøres noe drastisk på OS fronten hvertfall..

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ventet å se hva tokjerneprosessorene har å by på. Men så et det jo vanskelig å bare sitte å vente også, hvis man først har bestemt seg for å oppdatere er det vanskelig å faktisk vente på det som kommer til å være bedre. Jeg har et ganske godt system nå, og kommer ikke til å oppdatere på en ganske god stund, men hvis jeg ikke hadde hatt noe nå så ville jeg enten prøve å få tak i noe nogelunde ok brukt, eventuelt investert i et nytt hovedkort (939 socket foreksempel, som støtter "framtiden"), og heller hatt litt lavere standard på resten av systemet.

Uansett så kan du beholde HD'er og RAM, så det er ikke noe du behøver å tenke videre over.

Alt kommer egentlig ann på hvor mye du har lyst på nye ting, og _når_ du vil ha det. Jeg kan veldig lite om pc, men dette var mine 2-cents.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar

Phax; Det hender titt og stadig, men nå jobber jeg grafisk, og med flere programmer oppe, er det jo klart at ting kan bli tungt.

LuggagE: Det er liksom her jeg også stanser litt. Vil tokjerne være verdt det hele? Jeg jobber lite grafisk hjemme, kun billedbehandling, så jeg ser ikke helt nytteverdien av å kjøre tokjerne på privat basis. Mulig når spill kommer med støtte, men, da vil vel systemet være utdatert uansett.

6 frognertiere er vel kanskje ikke så mye, sett i det lange løp. Skal ikke være lett dette :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...