Gå til innhold

Tilbehør overpriset i Norge ?


Anbefalte innlegg

Etter å ha mistet øyemuslingen rundt søkeren (gummiringen rundt "viewfinder") var jeg en tur i butikkene igår...

Jeg har Nikon D-70 og den omtalte del heter DK-16. (DK-10 skal muligens og passe?)

 

Lømorks i Oslo hadde denne del (DK-16) til kr 270,- og jeg kjøpte til tross for at jeg synes det var i overkant for en liten enkel gummidel.

 

Dessverre ser jeg først når jeg kommer hjem at Fotovideo (100 meter unna Lømorks) har den akkurat samme del til kr. 126,- (webpris- men det skal være det samme over disk)

 

Når jeg så sjekker B&H i USA finner jeg at den samme del der koster 4.95 dollar....Det skulle være ca 31,- norske kroner noe som igrunnen rimer bedre med hva man skulle tro denne delen er verdt...

 

Poenget mitt er at det tydeligvis lønner seg storveis å sjekke litt rundt på priser tilbehørsiden og evnt. bestille fra utlandet.

Så håper jeg at (kanskje spesielt Lømorks ?) norske butikker revurderer prisene sine en gang til..??

 

Simen (som denne gang limer fast DK-16)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt er at det tydeligvis lønner seg storveis å sjekke litt rundt på priser tilbehørsiden og evnt. bestille fra utlandet.

Så håper jeg at (kanskje spesielt Lømorks  ?) norske butikker revurderer prisene sine en gang til..??

Pris på kamrahus i Norge, er etter min mening meget konkurransedyktige - f.eks. sammenliknet med B&H. For dem som har råd og behov, er f.eks. Canon 1Ds MarkII 3000,- kr billigere i Norge enn "over there". Jeg skal ikke her nevne butikk, men jeg kan gå så langt som å si at første bokstaven starter på X og siste bokstaven ender på D. :whistle:

 

I og med at prisen er såpass presset på hus, kompenserer man dette ved å øke prisene på "de små ting". Du skal kjøpe mange "småting" fra USA før det lønner seg å handle, av den grunn velger folk flest å handle lokalt. En annen sak er at folk flest ikke ønsker så mye "sirkus" for småting - man dropper bare innom den lokale butikken.

 

Det meste av perifert utstyr til ditt fotoapparat er billigere i USA. Kanskje dette ikke er det beste eksemplet men, - priser på vesker og harde kofferter for fotoutstyr ser ut til å være særdeles billig. Selv handlet jeg et bedre stativ, filter m.v. fra B&H. Gevinsten forsvant fraktkostnadene. :cry:

 

En annen sak: Registerer at Lømork er ganske stabile i sin prisgivning. Går man imidlertid til f.eks. XD og fotomagasinet går prisene opp og ned som en jo-jo. Det virker også som om det er en pågående priskrig mellom disse to. Hvis-så-frem-ifall: Bra for oss.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

En annen ting er at prissetting av reservedeler gjerne blir satt etter helt andre budsjetter enn vanlige salgsvarer.

 

En reservedel bestilles inn i små kvanta, og av et parti på 5 selger man kanskje

en eller to. Det første salget skal dekke inn kosten på hele partiet om man kun

selger 1 stk og må kaste de resterende. Det andre salget gir fortjeneste, og er

man ekstremt heldig selger man alle noe som er sjeldent. Man må uansett alltid

ta inn for mange heller enn for få, for om man ikke gjør det vil kundene skrike

og bære seg over manglende deler og lang leveringstid. Dette driver kostnadene i været.

 

En annen sak er at det gjerne er verkstedene som sitter på delelageret og disse

har helt andre salgsvolum en salgsorganisasjonen og dermed kalkulerer annerledes.

 

I dette konkrete tilfellet tipper jeg Lømork har en riktig pris i forhold til innpris/frakt/fortjeneste, mens Fotovideo nok gikk på en liten smell på

dekningsgraden grunnet at de måtte gi webpris over disk.

Litt av fortjenesten på småvarer tas gjerne inn over fraktkostnadene og i dette tilfellet fikk nok ikke butikken inn disse. (Her mener jeg at mange firmaer har en fraktavtale med transportør på typisk 3-5% mens minstefrakt til kunde ofte er endel høyere enn denne prosenten)

Lenke til kommentar

Med tanke på prisnivået på disse "ekstradelene", så ville jeg tatt risken på å bestille de via internett...ebay for eksempel... kjøper du fra en av de "ebay store" selgerene som har ettpar tusen positive anmeldelser som sender fra HK, tror jeg du er rimelig trygg uansett (fikk iallefall mitt reverseringskitt fra maxsaver.net raskt og problemfritt )

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må dere bestille dette fra utlandet, det er jo klart billigst.

Det som også følger med er at den dagen dere trenger en del umiddelbart må dere vente i 2-3 uker på delene fra USA, for da er det ikke lenger noen som gidder eller har råd til å ligge med deler på lager.

2-3 uker uten kamera er lenge for den som bruker det daglig...

 

Helt riktig som EspenE påpeker, mange spesialdeler blir til slutt kastet, fordi de ikke blir solgt. Men likevel ønsker mange butikker å ligge med så godt utvalg som mulig på lager, av den enkle grunn at de ser på dette som service overfor kunden.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig må dere bestille dette fra utlandet, det er jo klart billigst.

Det som også følger med er at den dagen dere trenger en del umiddelbart må dere vente i 2-3 uker på delene fra USA, for da er det ikke lenger noen som gidder eller har råd til å ligge med deler på lager.

2-3 uker uten kamera er lenge for den som bruker det daglig...

 

Helt riktig som EspenE påpeker, mange spesialdeler blir til slutt kastet, fordi de ikke blir solgt. Men likevel ønsker mange butikker å ligge med så godt utvalg som mulig på lager, av den enkle grunn at de ser på dette som service overfor kunden.

 

Du "glemmer" jo elegant den muligheten man har for å bestille det levert med ekspressfart og få det på døra innen 3 dager? Eller at vanlig luftpost fra USA f.eks ikke tar mer enn 5-10 dager? Og disse butikkene har jo allerede tatt seg betalt for å ha varen på lager, ved å sette prisen helt opp i skyene. Kanskje butikkene hadde solgt mer om prisene var noenlunde edruelige?

 

2-3 uker uten kamera for den som bruker det daglig er kanskje lenge - men bruker man kamera så mye, har jeg en mistanke om at man har et i backup også.

Lenke til kommentar

Ekspressfart fra USA mistenker jeg at koster så mye at prisforskjellen blir minimal (uten at jeg vet dette). Og uansett er dette deler man kjøper selv om de er relativt dyre, fordi man trenger de. Tror ikke butikkene hadde solgt spesielt mye mer av de om de var billigere. Derfor må de tjene inn kostnaden på et salg av få eksemplarer, for å gå i overskudd. Det er ikke mange som gidder å bruke tid på å kjøpe inn en litt sær ting, hvis man tjener 10 kroner på den. Tiden man bruker på å bestille, ta i mot og sortere på rett plass i lageret, koster mye mer enn det man tjener i såfall. Å yte service er en selvsagthet, men man skal jo overleve i markedet også.

 

Ellers er det vel sjelden man kaster ting... det er bare det at de ligger og tar opp lagerplass og påfører butikkene kostnader ved hver varetelling. I tillegg er det hovedsaklig importørene som tar ekstreme priser for ekstradeler. Det vi må betale for en eyepiece der jeg jobber, er langt høyere enn utpris til kundene i USA.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Selvfølgelig må dere bestille dette fra utlandet, det er jo klart billigst.

Det som også følger med er at den dagen dere trenger en del umiddelbart må dere vente i 2-3 uker på delene fra USA, for da er det ikke lenger noen som gidder eller har råd til å ligge med deler på lager.

2-3 uker uten kamera er lenge for den som bruker det daglig...

 

Helt riktig som EspenE påpeker, mange spesialdeler blir til slutt kastet, fordi de ikke blir solgt. Men likevel ønsker mange butikker å ligge med så godt utvalg som mulig på lager, av den enkle grunn at de ser på dette som service overfor kunden.

 

Du "glemmer" jo elegant den muligheten man har for å bestille det levert med ekspressfart og få det på døra innen 3 dager? Eller at vanlig luftpost fra USA f.eks ikke tar mer enn 5-10 dager? Og disse butikkene har jo allerede tatt seg betalt for å ha varen på lager, ved å sette prisen helt opp i skyene. Kanskje butikkene hadde solgt mer om prisene var noenlunde edruelige?

 

2-3 uker uten kamera for den som bruker det daglig er kanskje lenge - men bruker man kamera så mye, har jeg en mistanke om at man har et i backup også.

5577567[/snapback]

 

Tror kanskje du skjønte hva jeg mente med innelegget mitt, uten at det er nødvendig å vri og vrenge på alt.

Selvfølgelig fins det muligheter, det jeg sier er at disse mulighetene koster penger, og det tar uansett tid.

Hva har du tenkt å gjøre når du skal lade batteriet ditt fredag kveld for at alt skal være klart til klart til lørdag, (konfirmasjon, bryllup, party party osv) og du finner ut at batteriet ditt er ferdig? Ingen som har det fordi "alle" bestiller fra USA?

Lenke til kommentar
Etter å ha mistet øyemuslingen rundt søkeren (gummiringen rundt "viewfinder") var jeg en tur i butikkene igår...

Jeg har Nikon D-70 og den omtalte del heter DK-16. (DK-10 skal muligens og passe?)

 

Lømorks i Oslo hadde denne del (DK-16) til kr 270,- og jeg kjøpte til tross for at jeg synes det var i overkant for en liten enkel gummidel.

 

Dessverre ser jeg først når jeg kommer hjem at Fotovideo (100 meter unna Lømorks) har den akkurat samme del til kr. 126,- (webpris- men det skal være det samme over disk)

 

Når jeg så sjekker B&H i USA finner jeg at den samme del der koster 4.95 dollar....Det skulle være ca 31,- norske kroner noe som igrunnen rimer bedre med hva man skulle tro denne delen er verdt...

 

Poenget mitt er at det tydeligvis lønner seg storveis å sjekke litt rundt på priser tilbehørsiden og evnt. bestille fra utlandet.

Så håper jeg at (kanskje spesielt Lømorks  ?) norske butikker revurderer prisene sine en gang til..??

 

Simen (som denne gang limer fast DK-16)

3920167[/snapback]

 

Da skulle du sjekket med Interfoto. Jeg kjøpte nettopp en musling til D200 fra de, og den kostet 52,- (+mva)

Da var det heller ikke den "standard gummifliken" som er på disse kameraene fra leverandør, men en god gammeldags skikkelig musling (som man kan bruke som støttepunkt mot øyebrynet). Nikon's varenummer på den er FAF50601, og er egentlig laget for F401/F601, men den passer utmerket på D200, og da skulle den også passe på D70.

 

Men er ellers helt enig med deg - mye av kamerautstyret i Norge er dyrt (ikke kompaktkamera, de er billige i Norge).

 

En ting er prisforskjeller mellom Norge og USA, en helt annen ting er prisforskjeller mellom Norge og Sverige. Nikon har felles lager i Norge og Sverige, og da skulle man tro at prisene er sammelignbare mellom disse landene, men den gang ei.

Et eksempel: Nikon's nye trådløse macroblits (SB-R1) koster i Sverige ca 4600 SEK (i vanlig butikk), mens den i Norge koster i underkant av 5000,-

Lenke til kommentar
Hva har du tenkt å gjøre når du skal lade batteriet ditt fredag kveld for at alt skal være klart til klart til lørdag, (konfirmasjon, bryllup, party party osv) og du finner ut at batteriet ditt er ferdig? Ingen som har det fordi "alle" bestiller fra USA?

Jeg vet ikke med deg, men siden du spør: Selv har jeg allerede et lass med ekstra batterier. Og om jeg visste at jeg skulle fotografere viktige happenings, så ville jeg uansett sjekket utstyret i god tid i forveien :) Både for å avdekke sånne ting, og for å gi meg selv tid nok til å skaffe en eventuell erstatning uten at det koster ei skjorte, bukse og en arm eller 2.

 

Ser ingen grunn til å betale blodpriser, så jeg fortsetter å kjøpe der jeg finner det jeg trenger til en grei penge. ;)

Lenke til kommentar
Tror kanskje du skjønte hva jeg mente med innelegget mitt, uten at det er nødvendig å vri og vrenge på alt.

Selvfølgelig fins det muligheter, det jeg sier er at disse mulighetene koster penger, og det tar uansett tid.

Hva har du tenkt å gjøre når du skal lade batteriet ditt fredag kveld for at alt skal være klart til klart til lørdag, (konfirmasjon, bryllup, party party osv) og du finner ut at batteriet ditt er ferdig? Ingen som har det fordi "alle" bestiller fra USA?

5579890[/snapback]

 

Enten det, eller så må butikkene gjøre det som er vanlig i en priskrig, og sette ned prisene for å få folk til å kjøpe hos dem i stedet for hos andre.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Hva har du tenkt å gjøre når du skal lade batteriet ditt fredag kveld for at alt skal være klart til klart til lørdag, (konfirmasjon, bryllup, party party osv) og du finner ut at batteriet ditt er ferdig? Ingen som har det fordi "alle" bestiller fra USA?

Jeg vet ikke med deg, men siden du spør: Selv har jeg allerede et lass med ekstra batterier. Og om jeg visste at jeg skulle fotografere viktige happenings, så ville jeg uansett sjekket utstyret i god tid i forveien :) Både for å avdekke sånne ting, og for å gi meg selv tid nok til å skaffe en eventuell erstatning uten at det koster ei skjorte, bukse og en arm eller 2.

 

Ser ingen grunn til å betale blodpriser, så jeg fortsetter å kjøpe der jeg finner det jeg trenger til en grei penge. ;)

5580781[/snapback]

 

Batteriet var et bilde på en vital del på kameraet man trenger for å kunne fotografere...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En ting er prisforskjeller mellom Norge og USA, en helt annen ting er prisforskjeller mellom Norge og Sverige. Nikon har felles lager i Norge og Sverige, og da skulle man tro at prisene er sammelignbare mellom disse landene, men den gang ei.

Et eksempel: Nikon's nye trådløse macroblits (SB-R1) koster i Sverige ca 4600 SEK (i vanlig butikk), mens den i Norge koster i underkant av 5000,-

5580745[/snapback]

Da vil jeg minne om at momsen i norge er det dobbelte av momsen i Sverige.

Det er derfor du har denne forskjellen mellom Norge og sverige på alle varer.

Lenke til kommentar
En ting er prisforskjeller mellom Norge og USA, en helt annen ting er prisforskjeller mellom Norge og Sverige. Nikon har felles lager i Norge og Sverige, og da skulle man tro at prisene er sammelignbare mellom disse landene, men den gang ei.

Et eksempel: Nikon's nye trådløse macroblits (SB-R1) koster i Sverige ca 4600 SEK (i vanlig butikk), mens den i Norge koster i underkant av 5000,-

5580745[/snapback]

Da vil jeg minne om at momsen i norge er det dobbelte av momsen i Sverige.

Det er derfor du har denne forskjellen mellom Norge og sverige på alle varer.

5651781[/snapback]

 

Tullprat. Det generelle momsnivået i Sverige er 25%. Noen varer har 12% moms (matvarer), og de har også en sats på 6% (husker ikke i forbifarten hva det er).

Altså akkurat samme moms i Sverige som i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...