sliterMedJava Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Sitter å jobber med en oppgave og problemet er som følger: Skriver kode i netbeans 4.1, hvor jeg har en pakke som heter assign1. I denne pakken ligger det nå 5 klasser. En klasse som bare er main() og starter opp programmet. De 4 andre klassene kobler seg opp mot 4 ulike databser. Da jeg kompilerer og kjører main-klassen fra netbeans fungerer dette perfekt. Men vi skal bruke dos-vinduet til å starte moro'a, og da får jeg feilmeldinger: C:\JFE\Assignments\Assignment1\src>javac Assign1\Task2.java Assign1\Task2.java:8: cannot find symbol symbol : class DeptsConnection location: class Assign1.Task2 DeptsConnection dc = new DeptsConnection(); ^ Prøver også å dra med pakke navnet i mappe strukturen, men det funker heller ikke... C:\JFE\Assignments\Assignment1\src\Assign1>javac Task2.java Assign1\Task2.java:8: cannot find symbol symbol : class DeptsConnection location: class Assign1.Task2 DeptsConnection dc = new DeptsConnection(); ^ Er det noen der som har hatt samme problemet, eller vet hva jeg gjør galt? Jeg skjønner ikke helt hva som gjør at dette blir galt... Tom Lenke til kommentar
Patton Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Dette er et typisk classpath-problem. Proev foelgende: Hvis pakken er i en .jar-fil med navnet assign1.jar og den ligger i f.eks. c:\java, saa maa du gjoere foelgende i DOS: set classpath=%classpath%;c:\java\assign1.jar Hvis pakken ligger som klasser i en klasse-hierarki, som f.eks. er root c:\java og klassene ligger i c:\java\assign1 : set classpath=%classpath%;c:\java For aa gjoere dette permanent for hvert nye dos-vindu, saa maa du editere environment variable classpath (eller foeye den til hvis den ikke eksisterer). Naa sitter jeg dessverre med en tysk winxp, men jeg tror det heter system i Control panel og deretter advanced/extras eller noe slikt. Der finner du en knapp som heter environment variables (noe i den dur). Lenke til kommentar
sliterMedJava Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Takk takk!!! Da jeg satte det riktig i classpath funka det jo som bare rakkern Takk for hjelpen og det gode tipset! Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå