Gå til innhold

Skal kjøpe nytt skjermkort til gaming, har R9700

//tr

Anbefalte innlegg

hei ;) Jeg er en ivri gutt som vil lære mye om data.. :yes: men trenger litt hjelp ja!Skal kanskje kjøpe meg nytt skjemkort,men problemet er det er bra å billig.. :hmm: har et som heter :"ATI Radeon Sapphire 9700"..men jeg er en aktiv gamer så jeg vil helst ha litt informasjon om skjermkort før jeg kjøper det!! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valg av skjermkort avhenger litt av hva slags PC du ellers har da? Hvor kraftig prosessor, hvor mye minne og hvor raskt minne, har du hovedkort modellen? De to første er de viktigste faktorene.

For om du kjøper ett skjermkort til 5000 som er rått som fy og man sitter på en maskin som tilsvarer en P4 1,8Ghz og maks 512MB minne så får man ikke utnyttet skjermkortet fullt ut. Da vil 9800pro kortet være ett meget godt valg. Har selv ett 9800pro i min "gamle" PC som er en P4 2,0Ghz som er overklokket til 2,5Ghz og har totalt 1024MB RAM av type PC2100. Denne PC'en spillte jeg Half Life 2 ferdig, med god nok kvalitet på grafikken og uten hakking.

Siden du har ett 9700 kort i maskinen din så vil jeg nok gjette på at du har en Pc rundt tilsvarende 2,0Ghz eller kanskje litt mindre. Da vil linken i posten over være ett godt valg tenker jeg.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke noe om hva slags maskin du har ...

Jeg er også usikker på om du mener du kan kjøpe et 9700 kort , ellelr om du har en i maskinen din nå .

Hvis du har et 9700 kort , er det et ganske bra spillekort egentlig .

Du må opp i Nvidia 6600GT til 1700 kr for å øke ytelsen merkbart , 9800 Pro kortet er ikke så mye bedre enn 9700 kortet .

Hvis du er en skikkelig gamer , er for eks dette :

X800XT PE til 4000 kr , eller dette : 6800GT til 3300 kr skikkelige gamerkort , og disse modellene er valgt på grunn av god pris .

Hva er resten av maskinen din ? Hva er budsjettet ditt ? ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor anbefaler noen av dere å oppgradere til 9800 pro, det er jo nesten helt meningsløst når han har et 9700 kort fra før av. Jeg vil anbefale dette kortet

Det var vel bare en.. og det var nokså tydelig hvorfor han gjorde det. Han misforsto posten eller leste den ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Hmm meget dårlig emnefelt, du skriver dialekt og er lite brukbar informasjon i første post. Denne blir nok stengt eller endret om du ikke skynder deg å gjøre det selv.

Ontopic så er ikke resten av pcen din god nok til at en oppgradering av kun skjermkort vil være det idielle. Sparer du opp litt penger så er et socket 939 system vel verdt pengene. Men om du likevel velger å gå for kun et nytt skjermkort nå er 6600GT et godt alternativ. Husk at du må ha kortet i AGP-versjon og ikke PCI-Express.

Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar
6600gt passer ok til den hardwaren

Enig der. Ett 6800 eller X800/X850 serie kort vil nok være "overkill", ergo man klarer ikke å utnytte all kraften i det. Men 6600GT vil man nok klare å utnyte veldig bra, selv om kanskje ikk 100%, men så er man litt rustet for senere å oppgradere CPU, minne, HK etc.

Ang min kommentar til 9800pro i posten min over så var det bare en "advarsel" om å ikke kjøpe kort til 5 laken om man har en eldgammel pc som ingen gidder å betale 500kr for en gang. Samt kommenterte at 9800pro kort på en P4 2,0 @2,5 fungerte glimrende.

Men til trådstarter, vet du om du har DDR eller vanlig SDRAM minne i PC'en din? Har du gamle SDRAM så vil nok det være en falskehals i systemet. Spørs om man får så utrolig mye mer ut av ett 6600GT kort kontra 9700. Merker det nok, men hvor mye. Noen som har tester/benchmarks å vise til på noe slikt?

Lenke til kommentar
Hei,meg igjen! :yes: joa..har tenkt å kjøpe meg ny CPU,RAM og hovedkort!men det var fint dere svarte allesammen da=)

Hvis du har planer om å kjøpe nytt CPU/HK/RAM innen de neste 6 månedene så kan man godt gå litt høyere på skjermkort nå. MAn får ikke utnyttet det 100% tyil man får ny hardware ellers.

Men husk at nå har du både AGP og PCI-e(xpress) skjermkort. Nyere hovedkort begynenr mer og mer støtte PCI-e som er fremtidens type skjermkort. Forskjellen på AGP og PCI-e er ikke noe særlig idag, men kommer nok etterhvert.

Så da er jo spørsmålet om du skal gå for PCI-e når du bytter HK/RAM/CPU? For om du gjør det så trenger du ikke ta i skjermkortet nå, samt så selger du evt skjermkort/hk/CPU/RAM etc når du bytter. Så blir det en klart billigere oppgradering. :)

Lenke til kommentar
Hei,meg igjen! :yes: joa..har tenkt å kjøpe meg ny CPU,RAM og hovedkort!men det var fint dere svarte allesammen da=)

Hvis du har planer om å kjøpe nytt CPU/HK/RAM innen de neste 6 månedene så kan man godt gå litt høyere på skjermkort nå. MAn får ikke utnyttet det 100% tyil man får ny hardware ellers.

Men husk at nå har du både AGP og PCI-e(xpress) skjermkort. Nyere hovedkort begynenr mer og mer støtte PCI-e som er fremtidens type skjermkort. Forskjellen på AGP og PCI-e er ikke noe særlig idag, men kommer nok etterhvert.

Så da er jo spørsmålet om du skal gå for PCI-e når du bytter HK/RAM/CPU? For om du gjør det så trenger du ikke ta i skjermkortet nå, samt så selger du evt skjermkort/hk/CPU/RAM etc når du bytter. Så blir det en klart billigere oppgradering. :)

De fleste nye hovedkort kommer uten agp port (grafikkkort porten) og med pci-express (nye standaren for grafikkkort)

Hvis du har planer om å oppgradere senere ville jeg anbefale at du venter med nytt skjermkort ettersom agp og pci-express ikke går om hverandre (Hvis du kjøper et agp kort nå kan du forvente å måtte kjøpe et nytt pci-express kort)

Lenke til kommentar

6600gt er dårligere enn 9700pro i dx8 applikasjoner som f.eks Morrowind har jeg lest et sted. Dessuten har 6600gt bare 128 mb minnebuss, men kjappere minne i form av gddr3.

Dette merket jeg også selv etter å ha innstallet et 6600gt etter at det gamle 9700proAIW brant opp. Morrowind er helt grusomt hakkete nå, mens det virket helt fett før.

6600GT er imidlertid sinnsykt mye bedre på DOOM3(dx9) enn 9700proAIW var, så her kreves det en avgjørelse om hvilke applikasjoner som er viktig (gamle eller nye). ER fornøyd med mitt 6600gt da jeg kan spille Doom3 mye bedre nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...