Frupp Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Hei Vet ikke om dette er helt riktig kategori, men er da litt nettverksrelatert. Ihvertfall, naboene mine har kjøpt seg ip telefoni fra Telio. Prøvde å koble opp dette i dag men vi får det ikke helt til å fungere. Alt er koblet riktig (så vidt jeg kan skjønne, var ikke så avansert) Men vi får bare opptatt signal i telefonen, og det er heller ikke mulig å ringe inn til den. Telefonen er en sånn isdn telefon fra telenor.. (Cardenza eller noe? Hvertfall med telenor logo på). Er en statuslampe på adapteren fra Telio, som skal vise forskjellig ting ettersom hvor fort den blinker ol, men denne virker helt på jordet, viser forskjellige statuser rett som det er (som at røret er av, noe det definitivt ikke er). Noen som kan hjelpe? Evt noen som har greie på ip telefoni med isdn telefon? Kan dette være problemet kanskje? edit: Jeg ser på sidene til Telio står det "Kunder som i dag har ISDN apparater må enten kjøpe analoge telefoner (digitale trådløse telefoner har mye av de samme egenskaper) eller velge IP telefoner fra oss når disse er tilgjengelige." så da er det vel det som er problemet. Han Telio duden som ringte og lurte på dem IP telefoni hadde visstnok vært veldig klar på at det fungerte med isdn telefoner men.. Endret 30. mars 2005 av Frupp Lenke til kommentar
knut Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Som det står mange steder med Telio så støtter Telio adapteret bare POTS (PSTN) telefoner som vil si vanlige analoge telefoner og ikke ISDN-telefoner. Lenke til kommentar
Frupp Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Jess, takk for svaret. MEN, det fungerer overhodet ikke med analog telefon heller. Er ikke liv i telefonen i det hele tatt. Har prøvd med 3 forskjellige apparat men ingen funker. Så om noen har noen gode tips hadde det vært hyggelig. Har prøvd å ringe kundeservice men er jo kø til den store gullmedaljen hele tiden.. Lenke til kommentar
knut Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg har også hatt noen problemer med enkelte analoge telefoner. Det du må se etter er om statuslyset lyser konstant når du tar av røret, om det ikke gjør det fungerer ikke telefonen. Telio sa til meg at de ikke garanterer at telefoner som er eldre enn ti år gamle til å fungere med utstyret deres. Forumet til telio har endel oppskrifter på ferdige oppsett. Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 har du prøvd å åpne porter?du burde restarta adapteret,kanksje det hjelper. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Jeg har også hatt noen problemer med enkelte analoge telefoner. Det du må se etter er om statuslyset lyser konstant når du tar av røret, om det ikke gjør det fungerer ikke telefonen. Telio sa til meg at de ikke garanterer at telefoner som er eldre enn ti år gamle til å fungere med utstyret deres. Forumet til telio har endel oppskrifter på ferdige oppsett. Hadde også problemer med iptelefoni fra telio da et dlink ruter ble tatt i bruk, kontaktet telio om råd men allikevel var hjelpen dems forgjeves, endte med at dlink ble byttet med en 3com ruter istedet og nå er alt betydelig bedre. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 de fleste problemene med ip-telefoni er på grunn av en eller flere av disse: - brannmur - gamle telefoner(eldre en 6-7 år) - treg eller ustabil linje har vært borti de personene som har bestillt ip-telefon vel uvitende om at man faktisk trenger minimum 80-90kbps inn og ut! (erfaring viser at noen linjer/leverandører faktisk ikke klarer å levere dette på ei 128kb linje engang). og ikke minst, å koble til en 20 år gammel telefon til ip-telefoni er som å putte en rakketmottor i honda civicen fra 1982. det går dårlig, om det i det hele tatt går. så når du først har bestillt ip-telefon og skal ha analog-adapter, stikk ned på den nærmeste elektronikk-butikken og kjøp en ny analog telefon. disse koster ikke mange hundrelappene(du sparer det fort inn) og kan i mange tilfeller føre til økt samtalekvalitet. lykke til! Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 skal du først ha IP telefon kan det være greit å ha stor linje.... jeg gidder f.... ikke å ha IP telefon når jeg må tenke på å sette begrensning på nedlasting for å ikke ødelegge for telefonen.... skru av PCen for jeg skal ta en telefon og sånt.... en jeg jobber med sa opp ip telefonen... pga ustabilitet i forbindelse med PC bruk... Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Ser ut som det er disse portene som må åpnes i ruter/modem! http://www.itavisen.no/services/phorum/sho...icId=815&skip=0 http://www.portforward.com/routers.htm Her finner du kanskje tilogmed forklaring på portforwarding til din router/modem. Dette gjøres på nat menyen. Har du både modem og router må du kanskje gjøre dette på begge. Men da legge lokal-adresse på routeren når du konfigurerer modemet. Hvis du kun bruker brannmur fra router/modem burde du kanskje være litt forsiktig.. Eller kanskje du kan bruke port-trigging. Vet ikke helt hvor sikker du er da.. Lenke til kommentar
fetter`n Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Vet ikke hvilken ruter du har men har selv dlink og der virket utgående samtaler men ikke inngående samtaler. Men det viste seg at det var berre å oppgradere firmware på ruter så var alt berre velstand. Den som var på ruter når den ble kjøpt var på en måte ikke oppgradert for ip telefoni... Har ikke hatt et feilslag siden dette bele gjort. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Har Telio og "gammal" analog tlf. - Telenor sin "Tastafon" fra 93/94. Problemet er kabel mellom adapter og telefon, har prøvd diverse RJ11 kabler uten funksjon. Har "kabelsalat" med et 3 pins (gamle telefonpluggene) - adapter med RJ11 kabel fra Telioboks og tlf. kobla med "gamlekontakten" til adapteret - har fungert i 4 mnd. nå. Kunne vel pynta litt med å lagd egen kabel, brukt multimeter og funnet plasseringa inn på tlf. for lederene i forhold til enden mot Telio boksen - siden de ikke er 100% symmetrisk. Har "minilinje" (159,- løsninga), boksen til Telio har kun signal på kontakten lengst fra dioden (de to kontaktene er ikke paralellkobla), om en bruker "ISDN-løsninga" med 2 linjer vil nok begge være operative. Endret 24. april 2005 av HAG Lenke til kommentar
henny Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Telio.no har en temmelig idiotsikker guide. guide Brukte denne i tillegg til google for firewall innstilligene, og jeg var på nett I mitt tilfelle måtte jeg bruke twisted/krysset nettverkskabel for å få inn ipaddresse i telioadapteret. Dette ble nok lagret i minnet slik at jeg nå kan bruke vanlig nettverkskabel men ipadresse er da statisk i adapteret. Har dlink router. Portene åpnet jeg i "Special Application" . Trigger port 5060 UDP Public Ports 16300-16700 UDP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå