Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbonator - juks eller ekte vare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"How does it work?

The Turbonator's airflow dynamics produces a swirling, fast-burn effect in the combustion chamber. This creates finer particles of atomized fuel, allowing better flame propagation and more complete combustion."

 

Eh, greeeit...

Lenke til kommentar

"The Turbonator is much less expensive and more efficient than any turbocharger, supercharger, blower, or intercooler."

 

Lenge siden jeg har ledd SÅ godt! :lol:

 

Kjøpte forresten selv en "trim-chip" fra et britisk nettsted. Jeg visste det var humbug men jeg bare MÅTTE bestille for å se hva det var. (Kosta bare 50,-)

et par uker senere fikk jeg et bittelite brev med 1 stk. resistans og en liten lapp om hvor den skulle monteres. Den latteren jeg fikk var vel verdt 50,- :D

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Om det er svindel eller ei vet man jo ikke før en motor er spunnet på dyno før og etter montering av en slik.

 

At den er mer effektiv enn et "ordentlig" ladeagregat...tviler.

 

Oppvirvlet luft gir mer ytelse det er sant nok, derfor man har struktur i endel innsug og f.eks. "power-rohr" som lager en slags vibrasjon elns i luften.

 

Tror dog ikke det er allverden av effekt å hente ut av dette.

Lenke til kommentar
Men å påstå at den er mer effektiv en en hvilkensomhelst turbo eller kompressor er vel å ta i _litt_. :)

 

http://www.hksusa.com/products/?id=817 eller en ekstra vifte foran innsuget?

tror de mener ytelse i forhold til forbruk, siden den kanskje ikke tar noe effekt i det hele tatt men gir 0.2 hk (??? om man er heldig?), mens en turbo kan gi x hk og bremser motoren litt, så det skal mer bensin til for å oppnå samme effekt.

 

dette er bare teori, tror ikke det har vært forsket særlig på den driten de prøver å selge.

å holde seg unna mirakelprodukter tror jeg er lurt

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I virkeligheten mister man effekt faktisk. Slike elektriske vifter i innsuget lager jo bare masse varme som øker innsugstemperaturen, og alle vet jo at kald luft er det som gir mest effekt...

 

En annen ting er at en ventilasjonsvifte overhodet ikke kan lage noe trykk. Det er ikke en kompressor, ta en titt inni en turbo eller en kompressor en gang, så skjønner du forskjellen.

 

Det man kan forvente som resultat, er faktisk at bilen går dårligere grunnet ugunstig turbulens, og det faktum at disse viftene ikke engang leverer nok til å holde tritt med luftmengden motoren krever ettersom turtallet øker.

 

Det er humbug fra ende til annen. Tanken er at selger man det billig nok, vil mange gå på limpinnen, for "det kan jo ikke skade å prøve...den er jo så billig..."

 

Og det er en god grunn til at turbo og kompressorer koster så mye mer. Fordi dette ikke fungerer overhodet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...