Gå til innhold

SirMaximus's tråd om å klare seg sjøl

riktig

Anbefalte innlegg

notalive:

Å flytte sammen kan være fatalt for et hvert forhold, både vennskapsforhold og kjærlighetsforhold. Tenk deg veldig veldig godt om før du flytter sammen med noen. Hvordan er den andre personen? Ryddig? Har han noen fæle uvaner? Bråkete? Hvordan er de andre vennene hans? Er han slapp og lat og  ekkel så styr unna!

OT: Virker som om du har gått på den smellen der mer enn en gang, postene dine angående samboere er veldig preget av dette. Å vasse i andres "dritt" er noe dritt!

Er foreløpig bare et forhold som har røket (mer enn nok spør du meg) :p Men jeg er likevel veldig var ovenfor slike ting, da jeg vet med meg selv at jeg ikke takler andres rot og griseri.

Jeg liker også å sitte naken foran PC'en og å vasse rundt i pysjamas og tøfler hele dagen uten at noen er der og ser at jeg ser shabby ut. Derfor bor jeg alene. ;) (OK da, jeg innrømmer det. Den egentlige grunnen er at ingen vil bo med meg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ingen har nevnt havregrøt ser det ut som, havregrøt smaker ikke spesielt godt eller spesielt ekkelt så du blir ikke så alt for fort lei av det, det er bra å spise, billig, det skal ikke så mye til for å bli mett og det holder deg mett _lenge_ (i motsetning til en grandis osv) det er griselett å lage og tar max 10 minutt i lag med et glass melk. Viss du skal variere så bytter du mellom de forskjellige variantene :p

Dette er for den sunne gnier :D

Lenke til kommentar
Bare til dere som lever på billig kjøttdeig og billig pølser så kan jeg jo si at det ikke er veldig gunstig. Jeg tok en titt bakpå de billigste pølsene. Ca 30% kjøtt, og resten var nerver, hinner og fett. NAM! :) De billigste kjøttdeigene som familiekjøttdeig inneholder klart mest fett. Til dere som er litt sunne!

skjønner ikke hva du mener, fett er jo sunt! ekke mye fettet jeg har råd til å dra med meg inn på hybelen så om kjøttdeigen er billig er det mye sunnere enn brød!

Lenke til kommentar

Før jeg begynner så skal en ting være sagt. Jeg antar at jeg ligger ganske høyt på rankingen over landets lateste mann.

Mat

Jeg spiser bare pizza til middag. Jeg hater å lage mat og jeg hater å ta oppvask. Derfor steiker jeg enten en billig jalla pizza eller grandiosa hver dag. Om jeg ikke blir lei? Nei, for hvis grandisen skulle smake tørt og kjedelig en dag. Så minner jeg meg selv på at jeg blir god og mett, og at jeg slipper både og lage mat å vaske opp. Så smaker pizzaen plutselig så mye bedre.

Det skal da legges til at jeg spiser kun pizzaen på pizzaeska. Nettop for å ungå unødig bruk av engangsfat. Og det blir mindre og måtte kaste etter jeg har spist.

Jeg drikker bare saft og vann på hybelen. Saft er godt og billig, og vann er sunt (sies det).

Eller så er jeg en av de som kjøper noen ingredienser og slenger i fanget til Pasient- sånn at han kan lage oss lasagne eller noe sånt.

Rydding

Et av mine svakeste punkt her i livet. Jeg hater å rydde, men er ganske glad i å ha det ryddig. Rydder litt i ny og ned, men jeg har det problemet at det alltid er en plass det er rotete på hybelen. Klarer ikke og bli kvitt dette problemet.

Jeg vasker ganske sjelden, noe som vises hvis man ser litt etter i kriker og kroker, men siden det verken lukter eller er fremmede bakterie-kolonier så synes jeg at jeg vasker nok.

Økonomi

Som fast tobakksrøyker, gjør det visse ingrep i økonomien, men det er overkommelig. Ellers så har jeg en rimelig hybel, 2050 kroner inklusive strøm og 2mbit adsl. Så det er ganske billig + at den er fullt møblert, med gode møbler. Ellers så spiser jeg bare frokost på skolen som koster 15 kroner og pizzaen til middag. Spiser sjelden kvelds. Spiser meg heller opp når jeg er hjemme.

Jeg er jo og en av dem som alltid går de siste uka i måneden uten penger. Så da blir det litt nødløsninger her og der. Pluss at mamma må fø meg da.

Edit: Glemte økonomi.

Endret av Apoc_
Lenke til kommentar

leve kun på pizza... da er man lat!

finns tusenvis av andre enkle alternativer.. vårruller f.eks? eller ferdig poser med feks diverse pasta eller pytt i panne osv, boksmat, posemat.. masse enkle billige retter som ikke krever særlig tilberedning.

tranpiller er også et lurt triks for oss underernærte studenter. de har mye bra i seg og koster bare ca 30,- boksen. og en boks holder godt over en mnd visst man tar to stykk om dagen. tar du de før du spiser frokost eller noe slikt så slipper du den beryktete tran rap'n også.

Lenke til kommentar
Jeg liker også å sitte naken foran PC'en og å vasse rundt i pysjamas og tøfler hele dagen uten at noen er der og ser at jeg ser shabby ut. Derfor bor jeg alene. ;) (OK da, jeg innrømmer det. Den egentlige grunnen er at ingen vil bo med meg)

Sikkerpå at det er et flertall her inne på forumet som sitter i boxern på lørdag og søndag morgen. En grilldress er en god investering om man har samboer :p (helst ikke prikk lik som samboeren kjøpt på kanariøyene)

Edit: Forresten Apoc_: Alle har hørt om han fyren som havna på sykehus av grandiosa!

Lenke til kommentar

Tja..nå veit ikke jeg om jeg tilhører den aller mest trengende gruppen her, men jeg bor nå iallefall alene på hybel.

MAT:

Da jeg først flytta inn, gikk det mye i pizza. Men etterhvert så har det blitt til at jeg kjøper feks en stor blanding grønnsaker, en stor pakke fiskepinner (first price til 15,- ca), en stor pakke pommes frites (ja de er faktisk ganske sunne!). Eller noen schnitzler, eller kyllinggreier, eller en kotellett om jeg skal kose meg. Da får man variert mat som tar maks et kvarter å lage, og kun et par minutter ved grytene. Fiskepinnevarianten holder til 4 middager, og koster totalt 30-40,- =).

Er man veldig lat kan man kun ta pommes og kjøtt, legge i langpanne i ovn i 15 min, så er det ferdig :p.

Ellers så blir det nudler når man må spare penger..selv om det smaker kjipt og er usunt som bare det..

EDIT: First Price er genialt. Tacovarianten som phax nevnte er velprøvd her. Og kjøttdeig til 14,70 smaker godt som f... det...selv om den er fra botswana :hmm:

RYDDING:

Hybelen min ser som oftest ut som en dass. Enkelt og greit. Dels pga meg, dels pga romkameraten som jeg deler kjøkken og bad med. Men min hybel ser som oftest bedre ut enn hans :p. Men jeg støvsuger ca 2 ganger i måneden, vasker opp 2- 3 ganger i måneden (vasker gjerne en tallerken jeg brukte i går og bruker den på ny), Vasking av klær går veldig fint, jeg har lite skittentøy slengende rundt.

Om jeg skal panikkrydde, så er det når jeg får besøk. Hater at det ser kjipt rundt når jeg har venner innom...

ØKONOMI:

Da jeg har deltidsjobb med høy og lavsesonger kan det variere hvor mye penger jeg har. De siste månedene, etter jul og januarsalg blandt annet, så har jeg hatt svært lite penger. Da er det bra at leia mi er på 2500,- inkludert alt...men nå for noen dager siden fikk jeg vite at jeg får telefonregning på ca 4000,- for et kvartal. Go meg..! Jeg mååå slutte å skravle.. :blush:.

Ellers så røyker jeg ikke, og drikker mindre og mindre..så jeg klarer meg egentlig fint hver måned. Har tilogmed råd til å la være å snike på tbanen.

Det som går mest utover økonomien min er impulskjøp av nye ting som kommer på jobben..spill og dvder..jeg er en svak sjel der.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Mat

Går mye i pasta/spaghetti. Med brunet kjøttdeig som er blandet med tomatpurre... Blir genialt godt. Ellers spiser jeg en del ostesmørbrød. Synes first-price og andre jallavarer smaker møkk. Så jeg kjøper skikkelig av alt dette. Ellers er det kylling, plukkting eller hva det heter (masse rart oppi som blir plassert i stekovnen)

Masse frukt, viktig viktig. :p

Men en viktig ting jeg har kommet frem til: Styr unna cola drikkinga, den dreper det meste av en fornuftig økonomi.

Rydding

Prøver å holde det ryddig, vasker når det trengs, samme med støvsuging... Før jeg legger meg prøver jeg å rydde opp det værste. Hater å ta med kjente inn når det er "bomba".

Økonomi

Lever nok bare på lånekassens 6000,-. Husleie: 2547 + strøm (ca. 500-600 kr mnd). Mobilregninga betaler foreldrene, alt annet rammel og rot dekker de også (klær, diverse store ting som møblemang osv).

Så alt i alt ender jeg opp med ca. 3000 kr i mat og rølepenger. Av disse bruker jeg vel 1500 til mat, 500 spares og 1000 til dritt og lort.... :)

Lenke til kommentar
Synes first-price og andre jallavarer smaker møkk. Så jeg kjøper skikkelig av alt dette.

visst du klarer smake forskjell på firstprice gullrøtter, firstprice kjøttdeig, firstprice tacokit, firstprice ost, firstprice spaghetti/pasta oppmot "skikkelige varer" i en blind test, da er du faen meg god. ;)

Lenke til kommentar
Hushjelpen vår forklarte grundig at man faktisk merket forskjell på merkevarene av vaskemidler, og billig-variantene. Og det tror jeg på.

Ja, det er sant. Kjemilæreren min tok et foredrag på sparket om hvorfor Zalo var bedre enn billigere varianter. Husker ikke hvorfor dog, men det var ialllefall bedre og varte lenger, så man sparer på å kjøpe Zalo istedet for billigvarianter.

Lenke til kommentar

Genial tråd :thumbup:

Hos meg går det en del i makaroni og joika kaker ..digg og ikke så dyrt... Ellers er jo Toast en genial ting...kjøp inn sånn pakke med masse oppskjærte brødskiver,eller billig kneip,og en pakke med skinke og no ost,så har du knall frokost/lunsj/kveldsmat

Rydding? :whistle: *titter rundt* ,det går som det går...tar alltid en skikkelig skau før jeg får besøk :p ....jeg HATER å rydde... jeg har til og med gjemt oppvask i skapet når jeg har fått besøk :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kosthold:

Jeg lever relativt sunt tror jeg, spiser somoftest variert. Nesten all mat er sunn så lenge du varierer den. Ellers er det viktig å spise fisk. Jeg spiser bare fiskepudding. Tunfisk er faktisk veldig godt og noe jeg burde spise mer av, billig er det også. Ellers kjøper jeg tran med sitronsmak når jeg går lei av fiskepuddingen. Frukt er også sunt og godt, men kan bli litt dyrt om du skal følge 5 om dagen rådet.

Ellers går det mye i wok, gryteretter og risotto.

Jeg vereken drikker eller røyker og sparer nok mye på det. Foreldrene mine betaler husleiga annenhver måned. Og med et stipend på ca 3100 klarer jeg meg noenlunde. Det går mye penger med til de materielle goder. Spesielt pc som jeg har brukt en formue på.

Hybeltilværelse:

Jeg har en fæl hybel som jeg betaler 2500k i månden for. Strømmen skal betales hvert halvår, noe jeg ikke har gjort på et år. Tror hybelverten har glemt deler av avtalen.

Hybelen er som sakt fæl. Doen lekker, noe jeg finner litt ekkelt. Vasken lekker også, men bare etter en lang ferie. Noe av grunnen tror jeg ligger i at den ikke tålte de to plumbofiseringene jeg utsatte den for da den tettet seg. Plumboen har nok etset vekk deler av vasken innvendig eller noe slikt.

Jeg har en vaskemaskin som ikke virker, så jeg vasker klærene på vaskerommet på skolen. Jeg mistet foresten en tannbørste ned i vaskemaskinen for over et år siden, den ligger der fortsatt.

Det samler seg også opp kalt dusj vann bak vaskemaskinen når hybelverten slår av sentralvarmen. Dette er litt ekkelt siden vannet ligger og mugner.

Kjøkkenet ser fælt ut spesielt bak vasken siden det samler seg opp mye vete der og veggene smuldrer opp. Ellers har jeg en svært gammel komfyr av merket "Grepa" Den funker greit nok til å lage mat på. Mikro er et svært nyttig redskap og brukes til å varme opp restemat og div hurtigmat.

Ellers har jeg mange, mange skap på hybelen. I et av skapene ligger noen poser med blikkbokser som bare hoper seg opp.

Resten av hybelen er en histore for seg selv og kunne fylt en bok av alle de ulumskheter som fins.

Rydding:

Jeg støvsuger bare. Har en mopp som jeg bruker i lag med jiff spary mopp, men bare før en lang ferie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...