Gå til innhold

SirMaximus's tråd om å klare seg sjøl

riktig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg nesten til å flytte... Bor hjemme enda, så har vel ikke så mye å bidra med egentlig.

Men når det gjelder økonomi så kan det lønne seg for to gode venner å dele leilighet, blir jo bare halve husleia pr. person, dette gjelder jo strøm også, ADSL om de har det. Mat må vel kanskje deles men må jo hver enkelt komme med en løsning på. Om begge liker å spille på pc-en og lignende kan det bli veldig gøy. :w00t: Tror jeg.

Noen som har noen kommentarer?

EDIT: Forslag som kan legges til / grunner til at dette ikke burde gjøres?

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Bare til dere som lever på billig kjøttdeig og billig pølser så kan jeg jo si at det ikke er veldig gunstig. Jeg tok en titt bakpå de billigste pølsene. Ca 30% kjøtt, og resten var nerver, hinner og fett. NAM! :) De billigste kjøttdeigene som familiekjøttdeig inneholder klart mest fett. Til dere som er litt sunne!

Lenke til kommentar

notalive:

Å flytte sammen kan være fatalt for et hvert forhold, både vennskapsforhold og kjærlighetsforhold. Tenk deg veldig veldig godt om før du flytter sammen med noen. Hvordan er den andre personen? Ryddig? Har han noen fæle uvaner? Bråkete? Hvordan er de andre vennene hans? Er han slapp og lat og ekkel så styr unna!

Lenke til kommentar

Mat:

Jeg har en som er meget bankers, mormor har laget kjøttkaker med saus som jeg har in frysern, kjøper 3 poteter til få kr. middag. En annen klassiker er seff Fjordland Grøt, 16 spenn på rema... null oppvask, uten om en skje. La mia pizzeria er beste pizza... ikke for stor. Frossen lasagne, toro poser, kylling vinger (kylling generelt)er andre klassikere. kjøp ei pakke ris, og pølser. sweet and sour. et glass holder til 3 middager om du er aleine... risen var i eveigheter og pølsene varer fra 5-3 middager... spørs mange du tar... jeg tar 3. hehe.

Penger:

bruker 2500 ca i måneden. det går fett. Ikke noe prob. Er bare på videregående ennå, så pappa betaler hybelen, pluss at litt av stipendet går til det. neste år er det full selv finans. Gå til innkjøp av minioppvaskmaskin. koster ca 2500! det er det verdt.

Vasking:

er bare tull... rydd og støvsug holder.. rydd etterhvert, skift sengetøy ofte. sølerdu tørk med en gang. ellers går det så det blæs

Lenke til kommentar

MAT

Det går mest i lasagne/mousakka fra toro. Grunnet at jeg er den eneste i kameratgjengen min som orker og lage den type mat. Så derfor skjer det minst en gang i uken at jeg får ingredienser slengt i fanget som jeg lager noe av.

Sørg for og alltid ha spagetti og noen form for saus på hybelen, det kan redde deg når du sitter blakk og jævlig, 4 dager før stipendet kommer. Suppe er og ganske greit å ha, toro supper osv. (De som du kan lage uten melk).

Vegetarmat, faktisk. Altså, jeg er ikke vegeterianer, og det kommer jeg aldri til og bli. Men i en nødens stund så er det mye bra og hente der, ta denne for eksempel: Spagetti, masse løk (gjerne forskjellige løker), masse krydder og kanskje noe saus. Det kan bli en god middag, selv om den ikke inneholder kjøtt.

Og når stipendet har kommet: Spander på deg en god middag, fordi etter du har nærmest sultet i en uke, så fortjener du noe som smaker. (Taco med alt av tilbehør er en klassiker her i gården.)

RYDDING

Jeg er lat, nei vent. Jeg trekker det tilbake, jeg er kronisk lat. Jeg orker nesten aldri og rydde å når jeg gjør det, så er det nesten for en spesiel anledning.

Hybelen min ser enten helt shina ut, eller så ser den ut som et presisjonsbomba horehus fra andre verdenskrig.

Så dette er egentlig et tips for de som hater oppvask og lignende. Kjøp deg engangs servise! Engangskopper, engangsbestikk og engangstalerkener.

Det er den perfekte løsningen for oss som ikke gidder oppvask, det er ikke dyrt heller.

Jeg rydder nesten aldri på hybelen min, men jeg skal dit i morgen og rydde. Avslutter påskeferien en dag tidligere slik at jeg kan få rydda det jævla horehuset, for nå er jeg faktisk litt lei av det rotet. Også er det litt kos med nyrydda og nyvaska hybel.

PENGER

Jeg er så heldig at muttern betaler 2000 av husleien min, som er på 2200, så der slipper jeg egentlig billig unna. Så med en 2mbit adsl linje så har jeg utgifter på 800 og et stipend på 3900.

Men det skal jo vare. Når jeg har fått stipend så tar jeg meg råd til ting, som jeg egentlig ikke har råd til. Fordi jeg tror at det går bra, har jo nesten 4k osv. Så jeg er ikke god til og prioritere, så jeg er som regel raka blakk den siste uken før neste stipend. Men jeg overlever, så lenge jeg har spagetti og saus + en rød 3 så dør jeg ikke.

Men et lite tips, sett opp budsjett. Finn ut hvilke utgifter du har hver måned, og finn ut hvor mye du kan bruke hver dag, og lev etter det. Da holder stipendet mye lengre, tro meg.

Husk også og ta deg en tur hjem til mor når det begynner og bli lite med penger, der får du hamstra opp med både mat og drikke.

TRANSPORT

Når det kommer til det temaet, så er det slik at jeg får ikke lappen før i november. Så det blir mye gåing, egentlig bare bra med tanke på at det er eneste mosjonen jeg får i hverdagen. Men fortsatt litt slitsomt.. Men jeg overlever. Jeg har vurdert og skaffe meg sykkel, noe som hadde gjort min hverdag mye enklere, når det begynner og nærme seg vår / sommer. Men vi får se.

TELEFON

Jeg har netcom youngtalk (200 kr og 30 gratis meldinger hver måned). Og det betaler min kjære far, men siden jeg har internett på hybelen så bruker jeg ikke mobilen noe særlig. Så det holder for meg.

Det var vell alt, tror jeg.

Endret av Pasient-
Lenke til kommentar
notalive:

Å flytte sammen kan være fatalt for et hvert forhold, både vennskapsforhold og kjærlighetsforhold. Tenk deg veldig veldig godt om før du flytter sammen med noen. Hvordan er den andre personen? Ryddig? Har han noen fæle uvaner? Bråkete? Hvordan er de andre vennene hans? Er han slapp og lat og ekkel så styr unna!

Det er akkurat det, tenkte vel mer på "din beste venn". Hvis to bestevenner deler en rimelig grei leilighet sparer jo begge penger, men selvfølgelig man må jo samarbeide/være enig i hvilke regler som skal gjelde. Man må tenke nøye gjennom det før man gjør noe slikt, lage regler som begge parter er enige i skal gjelde, for å ikke snakke om å følge de også.

Lenke til kommentar

å bo i kollektiv med et par venner er herlig. men da må det være folk du trives godt sammen med og har et avslappa forhold til.

og man burde være på nogenlunde samme nivå når det gjelder renhold, økonomi, festing og sånne ting.. ellers skjærer det seg lett.

Lenke til kommentar
Sticky? :D

Sorry men... hvis denne skal være sticky synes jeg at trådstarter må lage et sammendrag av tips i første post. (ikke at jeg kan gjøre den sticky da, men det er som regel slik det er med sticky-tråder)

Dessuten burde denne vært under "Annet" og ikke "Søppel" da dette er fornuftig folkeopplysing.

Lenke til kommentar

-jobber 15 timer i uka pluss stipend

-spiser masse brød bortsett fra middag som går i kyllingfileeter fra sverige, kjøp fra sverige MYE mat og proteiner for penga. på brødet går det i ost og skinke eller tunfisk (billig og dritsunt! 30gram proteinger per boks elns)

-drar sjeldent på byn siden en tur der tilsvarer to uker med mat

-bruker 50 kr dagen på rev ca

rydder hver kveld vasker en gang i uka. støvsuger to ca. oppvaskhansker gjør opvask litt mer levbart! pluss gjennomlufting og høy muskk :thumbup:

bassaddicts tips on how to survive :p

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Mat:

Spiser for det meste pølser, pizza, fjordland ferdigretter, kyllingretter av ymse slag, lapskaus (begynner å bli lei nå!) og utrolig mye brød\baguetter\rundstykker ..blir nesten mer av det enn all annen middag. Bruker å kjøpe flere brød samtidig, og så fryse ned ..da har man "ferskt" brød når man ønsker det. Drikker mye farris og sukkerfri juice.

Blir sjeldent mye alkohol, dermed kan jeg finanisere overforbruket mitt av Farris :p. Et godt tips er å aldri være sulten når man skal handle mat ..da ender man ofte opp med å kjøpe mer enn man trenger. Dessuten, sørg for å kjøpe billigste variant av den maten du ønsker, selv om smaken kanskje ikke alltid er like god ..noe må man da ofre som fattig student..

Penger:

Oppsparte midler (gjerne fra sommerjobbing) + lån og stipend (8000 i mnd) holder fint. Husleie på 3500. Deler i-net linje med nabo så betaler rundt 300 i mnd for 2.6 mbit. 300 til mobil, 300 til parabol, strøm på rundt 500. Har normalt rundt 2500 til

mat og andre ting per mnd ..men prøver å klare meg med minst mulig ..blir det pengeproblemer har jeg uansett foreldre som stiller opp.

Et lurt tips her tror jeg er å sette opp budsjett og føre regnskap for hver mnd!

Da finner man fort ut om man bruker mer penger enn nødvendig :).

Rydding:

Her går det for det meste i skippertak mentaliteten. Bruker å dra hjem til folka mine hver 3 uke, så jeg sørger alltid for at leiligheten er ren og pen før jeg drar. Oppvask tar jeg 2-3 ganger i uka, avhengig av hvor mye det er..hender ofte det går lenger ..og da er det et ORK og vaske metervis med oppvask...urk. Jeg har planer om å innføre "rydde etter bruk" varianten med tiden, samt som noen andre sier her, søler du, tørk opp med en gang...(irriterende å stå med grønnsåpe å desperat prøve å fjerne gamle flekker..).

Ellers vil jeg også alltid ha det ryddig før jeg får besøk av venner, dermed må det ryddes for fult!. Et tips kan være å invitere med deg venner hjem ofte. Du vil vel ikke at de skal se at du lever i et bombet horehus ? :p

Lenke til kommentar
notalive:

Å flytte sammen kan være fatalt for et hvert forhold, både vennskapsforhold og kjærlighetsforhold. Tenk deg veldig veldig godt om før du flytter sammen med noen. Hvordan er den andre personen? Ryddig? Har han noen fæle uvaner? Bråkete? Hvordan er de andre vennene hans? Er han slapp og lat og  ekkel så styr unna!

Det er akkurat det, tenkte vel mer på "din beste venn". Hvis to bestevenner deler en rimelig grei leilighet sparer jo begge penger, men selvfølgelig man må jo samarbeide/være enig i hvilke regler som skal gjelde. Man må tenke nøye gjennom det før man gjør noe slikt, lage regler som begge parter er enige i skal gjelde, for å ikke snakke om å følge de også.

Det som er det beste er og finne en kamerat som har samme syn som deg på rydding osv. Det går til helvette om du rydder engang i måneden, og han er en vaske-nazi. Men så lenge dere deler samme syn på ting, så går det bra.

Lenke til kommentar
notalive:

OT: Virker som om du har gått på den smellen der mer enn en gang, postene dine angående samboere er veldig preget av dette. Å vasse i andres "dritt" er noe dritt!

Lenke til kommentar
Bor ikke alene selv men kan tenke meg at men kan spare "endel" penger på det: Ikke drikk brus, drikk vann fra springen:ta alternativt å oppbevar det i kjøleskapet, da blir vannet kallere og smaker bedre, brus er forsovit også usunt og man skader tennene ;)

Vann oppbevart toppen i kjøleskapet er utrolig godt. Vil også anbefale å oppbevare fersk sitron i kjøleskapet, gir en frisk smak på vannet ... JA det koster penger for en sitron, men tenk på at du slipper å betale for juice\saft\brus etc.

Men melk må man ha, bare må ha det.

(sitron koster ca 3,50kr.. ikke kjøp på boks\flaske)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...