Gå til innhold

Reise til spania uten pass

Anbefalte innlegg

Jeg reiser nedover til spania neste torsdag (07.05.05) for å besøke en

vennine som studerer der nede. Flyr Oslo - Malaga med Norwegian.

Men akkuratt nå fant jeg ut at passet mitt ikke er gyldig lengere. Så nå lurer jeg

på hva f*** jeg skal gjøre, det er jo ikke tid nok til å fornye passet,

det er dyrt å kjøpe nødpass, og å dra ned uten pass er heller kanskje

ikke det smarteste..

Hva syntes dere jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sprinte inn og se om du kan få deg et nødpass fort.

Fra www.politi.no

Dersom du trenger nytt pass meget raskt, kan nødpass utstedes f.eks dersom du har forlagt/glemt passet og derfor ikke kan benytte dette på en nært forestående reise. Nødpass er kun gyldige for den enkelte reise, og har samme gebyr som ordinært pass, se prisen for pass. Nødpasset skal innleveres politiet etter reisens slutt.
Lenke til kommentar
Lurer på om det er 10 eller 12 virkedager de garanterer at du skal få det innen.

Hvis du har en tvillignbror eller en bror som ligner på deg kan du vel låne hans pass litt :hmm:

Nå er jeg 19 og broren min 28, pluss at billeten står i mitt navn.. men var jo ikke en dårlig ide da..

Lenke til kommentar

Jeg reiste til barcelona i julen. Da skulle ingen se mitt pass. Skjønner ingenting jeg. Ikke ble jeg spurt i bilettskranken, insjekkingen, metalldetektordippedutten, "passkontrollen" eller gaten. Det var ganske rart. Personlig reiser jeg ned der mange ganger i året, men jeg har da alltid trengt å vise passet da. :hmm:

Ikke sats på at de ikke sjekker du. ;)

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Lurer på om det er 10 eller 12 virkedager de garanterer at du skal få det innen.

Hvis du har en tvillignbror eller en bror som ligner på deg kan du vel låne hans pass litt :hmm:

Nå er jeg 19 og broren min 28, pluss at billeten står i mitt navn.. men var jo ikke en dårlig ide da..

tror ikke du skal satse på det. For hvis de tar deg med en annen sitt pass, så har du et forklaringsproblem

Lenke til kommentar

Problemet er også om de sjekker passet ditt på vei ut fra Spania når du skal hjem, om du ikke har pass vil de helt sikkert ikke sende deg avgårde. Da må du snakke med ambassaden der nede og det tar sikkert tid.

Passet er ditt bevis på at du er den du sier du er, uten det er du ingen. Å bli tatt med falskt pass er noe du garrantert ikke vil, Spania opplevde for ikke så fryktelig lenge siden terror og tviler på at de tar lett på falske dokumenter og slikt.

Lenke til kommentar

Selv om pass er den eneste gyldige legitimasjon utenfor norge, så er de nye små førerkortene ofte godtatt. Jeg brukte førerkortet som legitimasjon da jeg skulle komme inn på NATO-hovedkvarteret for et par år siden. Dette kan man siden førerkortet er en EØS/EU-standard, og har internasjonal beskrivelse. Det er faktisk mer umulig å forfalske enn et pass.

Jeg tror jeg ville vært trygg med et førerkort, men det er selvfølgelig en sjanse å ta.

Lenke til kommentar

Tok meg turen innom politiet i dag, og de mente at visst jeg bestillte pass nå, så vile det nok ta opp mot tolv VIRKEdager før jeg fikk passet. Var noe greier om elektronisk lesbart pass som ikke de kunne fikse på selve stasjonen. De sa også at det kunne hende jeg fikk det i tide, men at det var en sjanse jeg ikke burde ta.

Når det gjelder det med å reise uten pass, så mente de at det ikke var lurt, pga. det er den enste identifikasjonen jeg har på at jeg faktisk er meg i utlandet.

Så det ble til at jeg kjøpte meg nødspass til 990,-

Egentlig skikkelig surt..

Endret av DaDon
Lenke til kommentar
Tok meg turen innom politiet i dag, og de mente at visst jeg bestillte pass nå, så vile det nok ta opp mot tolv VIRKEdager før jeg fikk passet. Var noe greier om elektronisk lesbart pass som ikke de kunne fikse på selve stasjonen. De sa også at det kunne hende jeg fikk det i tide, men at det var en sjanse jeg ikke burde ta.

Når det gjelder det med å reise uten pass, så mente de at det ikke var lurt, pga. det er den enste identifikasjonen jeg har på at jeg faktisk er meg i utlandet.

Så det ble til at jeg kjøpte meg nødspass til 990,-

Egentlig skikkelig surt..

Med nødpass kommer du f.eks. ikke inn i USA.

Poenget er at alle nye maskinlesbarepass trykkes i Norges Bank trykkeri eller noe. Og så får du det i posten. Alle skal være helt identiske, og da nytte rdet ikke at politistasjonen skriver dem ut..

Lenke til kommentar

Jeg opplevde akkurat det samme for et år siden da jeg skulle til frankrike. Oppdaget kort tid før reisen at det gamle passet hadde gått ut. Det ble til at jeg måtte kjøpe nødpass som de laget på politistasjonen mens jeg sto og så på.

Men nødpasset er gyldig i et helt år, så du kan jo bruke det flere ganger hvis du skal reise til sommeren også feks. Jeg fikk beskjed om at nødpasset skal leveres inn etter reisen. Men det er som et helt vanlig pass av den gamle typen, og har egentlig ikke noen begrensning på hvor mange reiser man kan bruke det til. jeg spurte også på politistasjonen om dette, og de sa at ingenting kan hindre deg i å bruke det flere ganger.

Jeg ville abs ikke tatt sjansen på å reist uten pass!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...