Aalton Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Jeg har lenge fundert på og kjøpe en bærbar pc og jeg har kommet over en ganske rimelig løsning nemmelig og bygge den selv. Digetal Impuls, Netshop, PsData, Whitebox og flere andre selger Bærbare pc-er bassert på en såkalt Barbooks, Denne kan sammelignes med en barebone... AOpens svært populære 1557 Modeller Lages nemmelig som Barebooks. Det betyr at du selv må montere Optisk drev, Minne, Harddisk, CPU, og Trådløst nettvek selv. Da gjør du akkurat den samme jobben som de nevnte aktører gjør nemmelig og skru sammen og Klistre sitt eget navn på de, nemmelig en job vi også¨kan gjøre hvis du er litt fingernem og har skrudd på ømfintelig elektronikk før så skal ikke dette være så veldig vanskelig. Finne Deler Før det første må du ha en såkalt Barebook, Disse får du fra Netshop og PsData. Bildet er av AOpen sin 1557 modell AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9600-64MB- 15" SXGA+, 10/100, 56K, modell 1557ALS AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9700-128- 15"TFT, 10/100, 56K, modell 1557GLS AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9700-64MB- 15"TFT, 10/100, 56K, modell 1557GLS Dette er 3 Forskjellige Grunnmodeller, Bare Chassiet. Faktisk er den vanskligste delen og finne delene selv og finne de rette. For det første skal du ha en såkalt 2,5" Harddisk som er spessielt tilpasset bærbare pc-er. Denne disktypen finner du i S-Ata og vanelig Ata, det er bare 5400 rpm og 7200 rpm av denne typen. Hitachi er enest6e levrandør av S-ata typen av 2,5" Disk typen, men AOpen, Hitachi, Samsung, Seagate, Western Digital og Fujitsu leverer Vanlig ATA utgaver. Bildet er av en Samsung disk Vi trenger også Minne, et såkalt SO-DIMM minne. Minnet fås i DDR-2 og vanlig DDR type, Dette minnet blir produsert av Kingston, OCZ, Corsair, Apacer og Geil. DDR-2 typen Blir kun produsert av Kingston, Minne typene får opptil 1 GB. Bildet er av Kingstons 512 MB DDR brikke Så kommer Optisk drev, Det vansklige med dette er at designet på Drevet skal passe med utseendet på Barebooken. Optiske drev blir ofte kalt Slimline og Leveres av AOpen og NEC, Drevet finnes som Vanlig cd/dvd rom til Dual Layer Dvd brennere, største hastighet på disse er 8x. Prosessoren er en litt vanskelig sak, men standar typen til 1557 Modellene er "dothan" cpu'n fra Intel, CPU-en på en bærbar er den samme typen som den vi har i en vanlig Stasjonær pc, med visse untak. Bildet er av Intel sin 1,7 Ghz "Dothan" Så har vi trådløst nettverk, det er en liten "brikke" som vi instalerer inni pc-en. Bildet er av et 4100 Mini PCI cars, Wlan Vi trenger også et såkalt Country-Kit med Norskt tastatur og strømkabel til batteri laderen, dette fås kun hos PsData. Tastatur Strømkabel Tilsammen Vil dette koste deg 10-12000 kr ettersom hva du skal ha. Det er penger og spare på og bygge selv, men hvor mye du sparer kommer helt ann på hva du velger. mitt oppsett med: Intel Wireless LAN Mini PCI Card Corsair CMXSD512-3200LL SO-DIMM 512MB Intel Pentium M 735 1,7GHz FSB400 AOpen 8x DVD ± RW Double Layer for 155XX AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9700-64MB Aopen Accessory Kit For 1555 / 1556 / 1557 Norwegian Aopen AC Adapter (70W) for 1545 / 1547 / 1555 / 1556 / 1557 Samsung Harddisk 60.0GB IDE 5400RPM UDMA-100 2.5" Silent Seek 8MB Cache Vil det tilsammen Koste deg Ca: 11619 Kr, men dette er inget billig alternativ. Du får nesten de samme delene til en litt lavere pris, men jeg laget bare kjapt sammen noe. Du finner Delene hos Netshop.no, PsData.no, Komplett.no osv. Endret 29. mars 2005 av Omy Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Når jeg satte sammen likedan pc med samme specs, hos pc-byggeren til netshop.no fikk jeg denne prisen: kr 11158,22. Hakket billigere enn du kom opp med... Men her er det inkludert garanti og support og greier. Hadde jeg valgt no-name minnebrikker ville den kostet under 11000. Kunne gjerne tenkt meg å se plasser der man kunne kjøpt denne pc'en så veldig mye billigere =) Edit: killing leif. Endret 29. mars 2005 av elindse Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Her var det vel en skriveleif tror jeg for det jeg mente var at du kunne få 1557 plattformen Inkl. Delene til en rimeligere pris.. Hvis du sammenligner med et ferdigbygg resultat vil du Spare penger på og bygge den selv. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Her har du vel gjort realtivt dårlig forarbeid. Du får faktisk en 1557 billigere ved å bestille Netshops velkjente kampanje-maskin. Tenk-trykk-tal Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Her har du vel gjort realtivt dårlig forarbeid. Du får faktisk en 1557 billigere ved å bestille Netshops velkjente kampanje-maskin. Tenk-trykk-tal Det er jeg klar over, men du får de billigre hvis du finner billige RAM brikker, og ikke velger så stor HD kanskje ikke så kraftig CPU osv.. Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 hvis jeg kjøper delene fra utlandet,og kjøpe norsk tastatur,kan jeg bygge selv da?og sparer jeg på det? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) hvis jeg kjøper delene fra utlandet,og kjøpe norsk tastatur,kan jeg bygge selv da?og sparer jeg på det? Ikke når pc-en evnt. ikke funker og den trenger reparasjon Gjør det enkelt, skal du ha en 1557, kjøp den fra Netshop: da får du alt fra en plass, de bygger den for deg og du får den i postkassa klar til bruk Endret 30. mars 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Ikke for å være pirkete. Men Articoc eller hva han heter har allerede lagd en guide som dette før. Jeg har forresten bygget min egen 1551. Det er penger å spare. Jeg sparte f.eks litt ved å kjøpe brukt CPU. Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Det er jeg klar over, men du får de billigre hvis du finner billige RAM brikker, og ikke velger så stor HD kanskje ikke så kraftig CPU osv.. Selvfølgelig får du det billigere hvis du velger billigere stasj, med alt i alt blir jo det en dårligere pc.. ! =) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 ... Articoc eller hva han heter har allerede lagd en guide som dette før. Stemmer nok det. Det er en god stund siden, og temaet er nok ganske utdebattert i den tråden - hvis det ikke er tilkommet nye momenter. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 ... Articoc eller hva han heter har allerede lagd en guide som dette før. Stemmer nok det. Det er en god stund siden, og temaet er nok ganske utdebattert i den tråden - hvis det ikke er tilkommet nye momenter. Det stemmer, men siden den er gammel og temaet er utdebatert der, ikke alt der er det nyeste og beste, vil be dere og sammenligne de du får fra netshop og de du kan bygge selv med Elkjop.no sine pc-er så blir du skremt. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) 1557 og 1551 er vel neppe det nyeste eller beste. Det eneste som kan forandre seg er vel hva du putter inni dem. Begge disse modellene har betydelig fartstid, og tiden er vel muligens i ferd med å innhente dem. Uansett, allerede når ArcticOC sin guide ble debattert falt prisene flere steder på ferdigbygde slik at det faktisk ble ulønnsomt å bygge selv. Man fikk OS, software og garanti for samme eller lavere pris, ferdig bygget. Kan kanskje virke som prisen på barebook`ene gikk mye opp til forbruker når populariteten steg, samtidig som de ferdige maskinene fra forhandler sank i pris. Jeg har ikke inntrykk av at dette har endret seg. Endret 30. mars 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Utedebatert eller ei. Er fortsatt snakk om samme komponenter og barebooks. Er bare prisen som har forandret seg. Lenke til kommentar
krippa1970 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Det var ikke noe å spare i mitt tifele.Jeg har hd fra wd på 60gb og kjøpte xp home.Det er en god måte å få seg lapptop vis man ikke, har råd til å kjøpe den ferdig.Det med garanti er det same som ferdig maskin med at butikken skal hjelpe med feil på varen som du har kjøpt.Glemte prosesoren som er pentium m 1,8.Er kjempe formøgt med maskina og skal kansje sette samen en til en venn Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 ... Articoc eller hva han heter har allerede lagd en guide som dette før. Stemmer nok det. Det er en god stund siden, og temaet er nok ganske utdebattert i den tråden - hvis det ikke er tilkommet nye momenter. Det stemmer, men siden den er gammel og temaet er utdebatert der, ikke alt der er det nyeste og beste, vil be dere og sammenligne de du får fra netshop og de du kan bygge selv med Elkjop.no sine pc-er så blir du skremt. Ja, men så er 1557 stort sett den dårligste pc-en som finnes Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 dårligste pc som finnes?? er av de beste spør du meg da men.... Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Når du sier at 1557'en er den dårligste pc'en som finnes, bør du vel begrunne det. Erfaringer og slik. Med tanke på at det er så mange som har en slik kan den da vel ikke være såå dårlig? Synes ikke jeg iallefall. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 ----------------------------------------------------------------------Ja, men så er 1557 stort sett den dårligste pc-en som finnes Før du begir deg ut på en slik påstand krever vi Erfaringer og hvorfor du mener dette, men det er din mening og det hadde vært rart om Tunra, Whitebox, Komplett.no, Netshop++ Hadde Bruket 1557 modellen til barebook hvis den ikke var noe tess Tror ikke akkurat du blir støttes på denne påstanden uten noen begrunnelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå