Gå til innhold

NTLRD mangler på s-ata disk

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å innstallere en sata disk. Har fått den til å fungere, formatert den også har jeg lagt inn filer på den (ingen programmer), men når jeg byttet stasjonsbokstav på denne hardisken og rebooter maskinen. så kommer kommer feilmeldingen "NTLRD mangler, trykk alt controll del for å starte på nytt" og når jeg gjør det gjentar det hele seg bare. Må gå inn i bios og skru av sata eller koble den ut får å få startet maskinen. Har prøvd i begge sata portene mine, samme resultat.

Hva har skjedd her?

Jeg har en ide disk som jeg har som primær og systemdisk og skal ha denne s-ata disken som slave.. Men det hele fungerte somsagt helt til jeg endret stasjonsbokstaven på s-ata disken som er en seagate barracuda 250GB. PC er en dell dimension 4600.

Noen som vet en løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er relativt enkel:

du kopler ut alle IDE-enhetene (hdd,cdrom o.l.), går inn i bios og setter alle enhetene til [none], går inn på boot rekkefølgen og setter 1st, 2nd osv. til disabled og enabler "boot from other device", da starter windows igjen.

Etter at du har gjort det, kan du gå inn i bios igjen, og enable IDE-enhetene igjen, og kople dem til.

Bootsectoren er så absolutt ikke ødelagt, det er som arokh sier, at det kan være alt mulig, men ikke det..

Lenke til kommentar
Beskjeden at NTLDR mangler betyr at bootsectoren

er ødelagt

Nope, beskjeden betyr at bootloaderen ikke kan finne NTLDR fila. Årsaken til hvorfor den ikke finner den kan være hva som helst.

Jo det er bootsectoren som er korrupt, ta en liten kikk på Support Microsoft problemet kan fikses med en bootdisket

og en Bcupdate2 (Boot Code Update utility)

I linken du henviser til står det også: After you copy many files to the root folder of a boot volume that uses the NTFS file system, you may receive the following error message the next time that you restart the computer:

Dette er jo ikke tillfelle her..

Feilmeldingen NTLDR mangler kan du jo få av sikkert 100 grunner.

F.eks at en ikke bootbar diskett står i osv...litt avhengig av system du sitter på

Men tviler på at bootsektor er gåen her

Lenke til kommentar
Jo det er bootsectoren som er korrupt, ta en liten kikk på Support Microsoft problemet kan fikses med en bootdisket

og en Bcupdate2 (Boot Code Update utility)

Hvor mange ganger må jeg si det? Man kan ikke fastslå ut i fra "NTLDR is missing" at bootsektoren er korrupt. Les hva som står i linken du selv pastet kanskje.

CAUSE

This problem may occur if the MFT root folder is severely fragmented. If the MFT root folder contains many files, the MFT may become so fragmented that an additional allocation index is created. Because files are mapped alphabetically in the allocation indexes, the NTLDR file may be pushed to the second allocation index. When this occurs, you receive the error message that is described in the "Symptoms" section of this article.

Typically, files are not written to the root folder. This condition may occur if a program regularly creates and removes temporary files in the root folder, or if many files are copied to the root folder by mistake.

Ser ikke et ord om bootsektoren der jeg, gjør du? Merk også "This problem may occur if...". Som jeg sa i min første post, årsaken til dette problemet kan være så mangt, og dette er fortsatt sant. Allikevel er det selvsagt verdt et forsøk å prøve verktøyet som nevnes.

Lenke til kommentar

Er det uansett en dårlig kobinasjon og bruke sata og ide harddisk i samme maskin?

Sliter fortsatt med det samme problemet, men hvis jeg under oppstart stykker F12 som gjør at jeg går inn i boot meny, så kan jeg velge å boote maskinen fra ide primærhardisk, da starter den og alt fungerer. Og det er valg nr 3 på lista.. 1.normal oppstart 2.satahardisk 3.ide primærdisk. (som er den jeg vil boote fra)

Hvorfor går det ikke å velge dette i bios? Under "boot sequence" der går det bare å velge mellom C: harddisk A: diskettstasjon og cd-rom device. Hvorfor går det ikke å velge mellom flere hardisker i bios?

Lenke til kommentar
Det som antagelig har skjedd er at S-ata disken er satt som primary, så når den står i, så vil PCen prøve å boote ifra den. Det går selvsagt ikke bra. Prøv å sett IDE-hdden til primary i bios

Det er det jeg ikke får gjort i bios får ikke valgt mellom hardiskene der, det er det som er så rart.. Rekkefølgen er som følger i bios 1.c: harddisk 2.cd-rom device 3.diskettstasjon, så hvorfor den vil boote på sata disken er et mysterium..

Og når jeg ringer DELL-kundesørvice, får jeg til beskjed om at det ikke er bra å blande IDE og sata og at det før eller siden vil krasje? Er det noe sannet i dette?

De også at jeg måtte sjekke master/slave innstillingene på sata disken, men så hvitt jeg vet så er det vel ikke det på en sata disk?

Lenke til kommentar
Og når jeg ringer DELL-kundesørvice, får jeg til beskjed om at det ikke er bra å blande IDE og sata og at det før eller siden vil krasje? Er det noe sannet i dette?

nei, det der slår meg som en temmelig merkelig uttalelse. Selv har jeg brukt både SATA og IDE fra samme brett i lengre tid uten problemer, men det er jo fullt mulig at det er en bug i Dells hovedkort.

Lenke til kommentar

Prøv å gjør som SURRE SPRETT foreslo lenger oppe i tråden,

da vil du sansyneligvis få riktig boot-device.

Forøvrig så får vi jo her en bekreftelse på at

kundesevice-folka til DELL,ikke har det

ringeste anelse om hva de prater om.

Endret av Texas Stovner
Lenke til kommentar

Jeg får for øvrig samme problem som deg hver eneste gang jeg setter inn en ny harddisk. Da løser jeg det slik:

Litt avhengig av bios osv.

Men jeg kan gå på "BooT" og klikke på "Hardrives" Der finner jeg begge mine satadisker og patadisken. Der velger jeg bootrekkefølgen. Mulig en Sata disk ligger som nr1 hos deg der. Klikk da på disk nr1 og du får da valg om å velge en av dine 3 disker som skal ligge som bootdisk nr 1

Lenke til kommentar

Verste jeg har hørt! :ohmy:

Forøvrig så får vi jo her en bekreftelse på at

kundesevice-folka til DELL,ikke har det

ringeste anelse om hva de prater om.

Hahahah.... Nok en grunn til å drite (unnskyld språket) i DELL.. :tease:

Lenke til kommentar
Løsningen er relativt enkel:

du kopler ut alle IDE-enhetene (hdd,cdrom o.l.), går inn i bios og setter alle enhetene til [none], går inn på boot rekkefølgen og setter 1st, 2nd osv. til disabled og enabler "boot from other device", da starter windows igjen.

Etter at du har gjort det, kan du gå inn i bios igjen, og enable IDE-enhetene igjen, og kople dem til.

Bootsectoren er så absolutt ikke ødelagt, det er som arokh sier, at det kan være alt mulig, men ikke det..

Skal jeg koble fra alt og disable alt utenom sata disken da? Men det er jo ikke den som operatvivsystemet ligger på da.. Blir det riktig da?

Lenke til kommentar

nå har jeg prøvd å røske ut alle ide og sata og skrudd de av i bios.. men men finner ikke "boot from other device i bios" kan det være dell bruker jalla bios? Så jeg har satt de tilbake og aktivert de igjen og alt funker helt til sata disken kommer på plass.. den overstyrer alt.. så det jeg må gjøre for å få maskinen i gang med begge diskene er å trykke F12 ved oppstart og velge at maskinen skal starte på ide-disken, men dette må jeg gjøre ved hver oppstart... Ikke bra..

Ide kablene mine er av type "cable select" og da skal jo ide-disken stå på nettopp "cable select" på jumperen, men hva skjer hvis jeg setter jumperen i "master" hvil den gå forbi sata-disken i prioritet da?

Lenke til kommentar

Sett jumperen på master du.

Så går du inn i bios igjen og finkjemmer den.

En eller annen plass må det vel gå an å stille "boot device"

Sett så denne til "IDE disk 0" eller noe lignende.

Det Kan Også stå "boot priority",og da må du sørge for at

IDE disken står før SCSI eller S-ata.

Er dessverre ukjent med Dell sin Bios,så dette

blir bare noen forslag fra min side.

Lenke til kommentar

Det som var problemet var at jeg hadde satt sata disken til "aktiv" i xp-diskbehanling, når jeg slettet partisjonen på den og formaterte den på nytt så ordnet det seg, nå har den sluttet å prøve å boote fra satadisken. Når jeg går i diskbehanling nå så står det ikke aktiv lenger men det står bare "ok" på satadisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...