Gå til innhold

Hvordan fokusere med Olympus C-60 Zoom?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke dette selv, men har hatt tilsammen 4 stk. Olympuser, såjeg kjenner iallfall sånn noenlunde til fokuseringen. Du skriver ikke noe eksakt avstand du har problemer i, men siden det er et zoomkamera, tipper jeg at du f.eks. kan ha forsøkt å zoome inn på en avstand mindre enn minimumsavstand for zoomområdets nærgrense. På mitt C-750 vil det si at på avstander under en drøy meter må jeg droppe zoomen, ellers nekter den å fokusere. Er du nærmere enn dette og ikke har zoomet, kan du forsøke å aktivere nærmodusen, altså knappen som ermerket med blomst. Når blomsten vises på skjermen, skal du få fokus på dette området. Det er fort gjort å bomme på dette med zoom i nærområdet når man ikke er klar over denne begrensningen. Vil du allikevel nærmere motivet, må du enten som sagt fyre opp nærmodusen, og heller gå enda nærmere, eller øke avstanden og så zoome deg inn.

Lenke til kommentar

Igjen kjenner jeg altså ikke til C-60, men på mine to siste kameraer i familien er det i tillegg til makromodusen (blomsten) en ekstra supermakromodus, som enten nås med et ekstra trykk på makroknappen, som da vises som blomsten med en "S" på. Det kan også være at du må inn på menysidene for å velge supermakro.

Når det ellers gjelder manuell fokus, kan det også hende du har det uten å vite det. Det viste seg nemlig at mitt C-750 også hadde dette, men sto det i manualen? Nix. En kollega oppdaget det ved en tilfeldighet da han kom til å holde inne "Menu/OK"-knappen i mer enn ett sekund. Da kom plutselig en fokusskala opp på venstre side av skjermen. Man kan da veksle mellom AF og MF (auto og manuell fokus). I modus MF kan man med piltastene flytte fokusmerket fra uendelig og nedover. Da forstørres også midtre del av søkervinduet for å lettere se om motivet er i fokus.

Jeg ville forsøkt på ditt C-60 om dette også er tilfelle der. Slett ikke umulig at gutta på Olympus låner litt SW-kode av hverandre....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Vel, på Olympus' sider står det iallfall dette under spesifikasjoner:

Standard mode 0.5m – infinity.

Macro mode 0.2m (wide) / 0.3m (tele) – 0.5m.

Super Macro mode From as close as 4cm (wide).

Det betyr at når du har fyrt opp "blomsten" kan du gå ned til 20 cm, vel å merke i vidvinkelmodus. Men du har faktisk også supermakro ned til 4 cm. Jeg vil tro du da finner det greit i en av hovedmenyene. På mitt Mju Mini trenger jeg f.eks. ikke en gang gå inn på menyene. Jeg trykker bare en gang til på makro/blomst-knappen, og etter makromodus kommer da en liten "S" i hjørnet av blomsten. Da er supermakro aktivert.

Altså: let - og du skal finne.

Vi må iallfall for all del ikke la ulvene i Canon-, Nikon- og de andre "klanene" kaste seg over deg og si du har kjøpt et drittkamera. Det er bare å finne ut hvor de har gjemt valgene, så skal du se det blir flotte nærbilder.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Mange kamera krever at du trykker lett på utløseren for at det skal stille fokus. Husker ikke hvordan det er med C-60, men prøv å aktiver makro (evt. supermakro), gå tett inntil objektet, prøv å trykk lett på utløseren. Hvis det fortsatt ikke blir skarpt, begev deg litt og litt lenger unna, trykk lett på utløseren for hvert steg du tar bakover, til du får ett skarpt bilde.

Lenke til kommentar

Alle Olympusene jeg har vært borte i har dessuten en grønn fokuslampe, enten i søkerbildet eller som lysdiode et sted der bak. Trykker du utløseren halvveis inn, vil den grønne lampa lyse fast hvis kameraet har funnet fokus, ellers blinker den hvis det gikk dritt. Da er det som Afseth sier, bare å flytte seg inntil du får fokus. Men det skal altså gå helt fint på den avstanden du nevner, såfremt du får valgt riktig makromodus, og i tillegg holder fingrene unna zoomknappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...