efikkan Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Hei! Jeg lurer på hva/hvordan jeg må betale mva. og toll om jeg importérer en bærbar pc? (Fra europa) Takk. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Toll: null kr. Mva: 25% på prisen (ekskl VAT). Husk at du ikke skal betale VAT (MVA) der du kjøper den. Desom den blir sendt med posten, vil posten håndtere dette for deg. Annen transportør gjør vanligvis det samme. Du finner ellers opplysninger på posten og tollvesenet sine hjemmesider. Men hvorfor kjøpe i Europa. Det er vanligvis svært lite å spare på dette. Skal du kjøpe i et annet land, bør du kjøpe i USA (med dagens valutakurser). Problemet med tastatur lar seg ordne, og du har samme problem med andre europeiske land. JetCarrier gir deg mulighet til å kjøpe til en adresse i USA, og så frakter de alt til Norge for deg, og håndterer avgifter. Du får bare en faktura i posten. Sparte over 30% på en del programvare. Omgår derfor restriksjonene med at butikkene ikke kan eksportere. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Eksempel: Om jeg vil bestille en bærbar pc til 5000kr fra en produsent i Tyskland. Jeg vil i så fall be produsenten om å sende pcen i posten til min adresse. Prisen er medreknet tysk moms. Dette var bare et eksempel. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Han skal da prise den til deg uten tysk mva (mener å huske at den er på 19 %). Når han sender den i posten, må han bruke spesielle adresselapper for pakker til eksport. På disse skrives hva det er i pakken og verdi. Man kan skrive gave og pris 0,- men gjøres det en stikkprøve er man ille ute. Tollen kan åpne hvilken som helst pakke. Posten håndterer selve klareringen her i Norge, noe de tar ca 150,- kr for. Mener du må betale mva-en og avgifta til posten når du henter pakken på posten. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Når jeg betaler for varen, skal jeg da betale tysk mva? La oss si at varen koster 4500 uten mva i Tyskland, da må vel jeg betale 1125 kr i mva i Norge? Om tollvesenet åpner pakken, får jeg da en regning på mva? Om tollvesenet ikke åpner pakken, må jeg da selv kontakte dem? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Du betaler da 4500kr uten mva for den i tysk nettbutikk + frakt(la oss si 500kr) Når den kommer til norge så blir den stoppa i tollen og du får valget(brev) mellom å fortolle den selv eller la transportør(feks. posten) fixe det for deg. Det du skal da betale er moms på 4500kr + 500kr i frakt. Altså 25% av 5000kr i moms. Det blir 1250kr + gebyr for fortolling ca 150kr. Sendes den som gave så må verdien ikke overstige 1000 NKR(skal skrives på pakken) og den må være sendt fra en privat person.Da slipper du moms og gebyrer Endret 29. mars 2005 av taz Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Blir portoen medreknet i grunnlaget for momsen? Jeg får velge mellom å la posten ordne det eller fortolle den selv... hvordan får jeg beskjed? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Blir portoen medreknet i grunnlaget for momsen? Jeg får velge mellom å la posten ordne det eller fortolle den selv... hvordan får jeg beskjed? Ja frakta blir regnet med i moms grunnlaget....På tryne synes nå jeg,men det er nå en gang slik Du får brev... Endret 29. mars 2005 av taz Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Blir portoen medreknet i grunnlaget for momsen? Jeg får velge mellom å la posten ordne det eller fortolle den selv... hvordan får jeg beskjed? Ja frakta blir regnet med i moms grunnlaget.. Du får brev... Jeg beklager om jeg stiller for mange spørsmål. Om tollvesenet ikke åpner pakken, må jeg da ta kontakt selv? (Hva skjer om jeg ikke gjør det?) Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Du får beskjed..Ingen fare for det. Svarer du ikke innen 3 uker så går pakken i retur.. Dem sender ut melding uansett om dem påner den eller ikke.. Vist det ikke ligger med papirer på verdien så får du også beskjed om å dokumuntere verdien på varen(feks. kvitering fra selgeren) Men det er bare å faxe kviteringen så ordner det seg. Det er ikke noe vanskelig å handle fra utlandet,Bare husk å få med alle utgiftene i tillegg til bare varen..Frakt,eventuelt forsikring på frakt,moms og fortollings gebyr Endret 29. mars 2005 av taz Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Mange takk! Hva om tollvesenet ikke sjekker pakken min? Er jeg da pliktig til å fortolle pakken? Lenke til kommentar
HellKicker Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg hadde reist ned og hentet pakken hos dem personlig, jeg! Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Dem sjekker alle pakker...om dem den er moms pliktig o.l. Er papirene ok og under grensen(200/1000kr) går dem videre,er dem over(200/1000kr)/uten papirer blir dem stoppa. Det kan ta 1-3 uker fra varen er er annkomet norge til du har den i hånda. Er ikke verden skjappeste tollvesenet/posten Endret 29. mars 2005 av taz Lenke til kommentar
voidar Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Mange takk! Hva om tollvesenet ikke sjekker pakken min? Er jeg da pliktig til å fortolle pakken? Om pakken slipper igjennom tollen på et mirakuløst sett så er nok den saken ute av verden, så ja, da slipper du nok. Men du bør ikke regne med at det skjer, for den sjangsen er nok for liten når pakken kommer fra et firma som har deklarert at varen koster så så mye på pakken. Å handle fra USA med JetCarrier.com er ganske genialt, men i det siste har jeg opplevd at flere amerikanske firmaer nekter å ta imot betaling fra internasjonale kredittkort så bankoverføringer må da brukes. Noen firmaer nekter tvert å handle med deg og. Får du brukt JetCarrier så ordner de fortollingen for deg. Du får da en faktura fra Magnum (JetCarrier) etter at varen er levert til deg. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg ville indersøkt med butikken om de trekker fra moms for deg, hivs ikke kan du risikere å måtte betale dobbel moms. De skal gjøre det, men det er ikke alle butikker som gjør det. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Om jeg lar posten ta seg ev fortollingen, hva skjer da? Lenke til kommentar
voidar Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Om jeg lar posten ta seg ev fortollingen, hva skjer da? Ja, minn butikken på at de skal trekke fra VAT iom at dette er en eksport/import sak. Jeg lar alltid posten fortolle. Det koster meg 150 kr + MVA og så sender de pakken hjem til meg. Pakken må fortolles, sånn er regelverket. Staten skal ha sin del av kaka. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Fortolling hos posten. Her er litt informasjon om postens fortolling. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Om jeg lar posten ta seg ev fortollingen, hva skjer da? Ja, minn butikken på at de skal trekke fra VAT iom at dette er en eksport/import sak. Jeg lar alltid posten fortolle. Det koster meg 150 kr + MVA og så sender de pakken hjem til meg. Pakken må fortolles, sånn er regelverket. Staten skal ha sin del av kaka. Staten er en kakemoms ja. Da får jeg med andre ord pakken i posten som "oppkrav", men det er bare fortollingen jeg betaler for? Mange takk alle sammen! Lenke til kommentar
voidar Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Om jeg lar posten ta seg ev fortollingen, hva skjer da? Ja, minn butikken på at de skal trekke fra VAT iom at dette er en eksport/import sak. Jeg lar alltid posten fortolle. Det koster meg 150 kr + MVA og så sender de pakken hjem til meg. Pakken må fortolles, sånn er regelverket. Staten skal ha sin del av kaka. Staten er en kakemoms ja. Da får jeg med andre ord pakken i posten som "oppkrav", men det er bare fortollingen jeg betaler for? Mange takk alle sammen! Du får vel strengt talt ikke pakken som oppkrav heller. Tollvesenet sender regning for fortolling og momsen, som de har lagt ut for deg, til deg i ettertid. Betaler du ikke denne går det vel til kemnern, som alt annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå