Gå til innhold

mer harddisk plass til bærbar -> eksternt?

Anbefalte innlegg

Hvordan er mulighetene for å få mer diskplass enn 40gb på en bærbar pc?

Jeg har IDE harddisker liggendes som jeg har vurdert å skaffe et eksternt kabinett til, men ettersom usb er for treigt lurte jeg på om noen har erfaring med firewire kabinetter med samme nytten. Helst med plass til 2 harddisker eller flere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte inn et eksternt kabinett av typen datafab. Dette støtter en harddisk, og opp til 120gb (har ikke prøvd mer). Den støtter både usb2 og firewire. Nye bærbare som bruker 845 brikkesett kan ha usb2 integrert. Det er også noen bærbare som har firewire integrert.

Fordelen med usb2 er at den er bakoverkompatibel. Så du kan putte harddisken i hvilken som helst maskin som har usb, men det vil da gå ganske sakte. Jeg får ca 20mb/s både på skriving og lesing på firewire med det kabinettet jeg bruker. Den har da også en 80gb western digital 5400 rpm harddisk

Lenke til kommentar

Hei

Har kjøpt et externt usb 2.0 kabinett som jeg har satt en 120 GB IBM disk i og det går drit bra...!!

Totalt ca 2000 spenn i motsettning til de ferdig lagde firewire-kabinettene som man må gi 3-4000 kroner for..

-owemkvi-

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 23:14, owemkvi skrev:

Hei

Har kjøpt et externt usb 2.0 kabinett som jeg har satt en 120 GB IBM disk i og det går drit bra...!!

Totalt ca 2000 spenn i motsettning til de ferdig lagde firewire-kabinettene som man må gi 3-4000 kroner for..

-owemkvi-

Hei

Hadde det mulig at du kunne oppgi hva slags kabinett du har kjøpt og hvor du kjøpte det. Og om hvordan du koblet kabinettet til din bærbare pc. Er mulig at jeg vil prøve denne løsningen selv.

tommelomsk

[ Denne Melding var redigert av: tommelomsk på 2002-07-02 10:31 ]

Lenke til kommentar

Driver å vurderer noe slik selv. Surfet litt på nettet og fant datafab kabinett med firewire på mamoz.no. Tror det kostet litt i overkant av 1200kr, en 120gb disk kommer da i tillegg.

Til sammen blir prisen rundt det man må gi for en 48gb 2.5" disk.

Lerun

Lenke til kommentar

Her er et bilde av hvordan det eksterne USB 2.0 kabinettet fra Microplex ser ut:

ekstkab.jpg

Inspiron 4100

PIII 1.0 GHZ

20 GB HDD

Geforce2go 32MB :smile:

CD-ROM :sad:

3 forskjellige mustyper :wink:

[ Denne Melding var redigert av: erlber på 2002-07-03 00:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-02 10:30, tommelomsk skrev:

Quote:

Den 2002-07-01 23:14, owemkvi skrev:

Hei

-owemkvi-

Hei

Hadde det mulig at du kunne oppgi hva slags kabinett du har kjøpt og hvor du kjøpte det. Og om hvordan du koblet kabinettet til din bærbare pc. Er mulig at jeg vil prøve denne løsningen selv.

tommelomsk

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: tommelomsk på 2002-07-02 10:31 ]</font>

Hei

Kjøpte et Multicase usb2.0 kabinett hos itbutikken.no.. Ga ca 600 kr for det... Det er nøyaktig det samme kabinettet som microplex selger til 900-1000 kr. Satte inn en 120 GB IBM disk. Har en Evo N800v med usb2.0 som jeg har koblet den til... Kjøpte opprinnelig et usb2.0 pcmcia kort men det trenger jeg ikke lenger så hvis noen er interessert så tar jeg gjerne i mot bud... Helt nytt og ubrukt.

-owemkvi-

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-03 22:00, vell skrev:

Finnes det eksterne kabinetter som støtter mer enn en IDE-enhet? Kan noen linke til et slikt eksternt kabinett, har funnet på komplett, men vil gjerne undersøke om prisen er den samme over alt.

Det finnes på databutikken.com/no.

Se her!

Så kjøper du bare en eller to disker og setter i.

Merk: du må ha et firewire kort.

Lenke til kommentar

For å bruke eksterne disker kan man bl.a. bruke firewire. Er det noen som vet hvor mange pin som er vanlig på en firewire port på en bærbar maskin. Det finnes 4pin -> 6pin og 6pin -> 6pin kabler. Det eksterne kabinettet vet jeg at har 6 pin, men hvor mange pin er vanlig på bærbare maskiner ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-07 06:24, agamemnon skrev:

For å bruke eksterne disker kan man bl.a. bruke firewire. Er det noen som vet hvor mange pin som er vanlig på en firewire port på en bærbar maskin. Det finnes 4pin -> 6pin og 6pin -> 6pin kabler. Det eksterne kabinettet vet jeg at har 6 pin, men hvor mange pin er vanlig på bærbare maskiner ?

4-6 på DV kamera.

6-6 på det meste andre (som feks HD)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...