Kanstad Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 must...get...iBook Seriøst.... Jeg bruker både PC og Mac daglig. Sats på en iBook med NeoOffice/J (OpenOffice for Mac) dersom MS Office blir for dyrt. Alternativt kan man kjøpe iWork '05 fra Apple for 699,- med tekstbehandling og presentasjoner. Men det er jo ikke alle som trenger regneark og database... Trenger man det, er også AppleWorks et alternativ til 849,-. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 men jeg degraderte garanti greiene da:1 års henteservice (CAR - Collect og Return) [trekk fra 3.050,-] veit ikke om det har så mye å si. man får ikke ny pc hvis man søler på den eller noe sånt.. men det gjør man vel ikke på andre webshopper heller? Designen er smooth nok, men nok engang er batteritiden bare: "2-3 timer, kommer an på bruk" er det for lite? kan kjøpe et ekstra for 950,- til da men.. så what do thy say? 1. Garanti. ALDRI ett års garanti på bærbart. Jada, jeg veit at man har reklamasjon og forbrukerkjøpslov og alt, men det er tross alt hazzle. Og garantien dekker ei vifte som har svidd seg fordi den er full av støv, den vil dekke en harddisk som klikker fordi den har blitt for varm osv. Mange feil som er vanlige på laptops, og det er utrolig mye lettere å få ordna det hvis man har garantien i orden. 2. Et ekstra batteri gjør liten nytte, da må man jo lade opp det også, og swappe batterier i ett kjør.. 2-3 timer batteritid er for lite, man trenger større batteri enn som så. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 dsgf: 1. Garanti er ofte ikke verd pengene siden det ofte er svindyrt og man er like godt beskyttet gjennom forbrukerkjøpsloven. Det er ikke noe "hazzle" heller. Reklamasjonen dekker også harddisker som har klikket pga høy temperatur som igjen skyldes dårlig design på chassiet. Garantien dekker også støvete vifter som stopper siden det er hele PC'n man har garanti på g ikke enkeltkomponentene hver for seg. støvete vifter skyldes også svakheter i designen (manglende støvfilter etc) 2. Det får da være grenser for hvor enkelt det skal være. Å bytte batteri tar maks et minutt. Å betale flere tusen kroner for en dyrere PC bare for å spare seg dette minuttet synes jeg virker bortkastede penger. Siden budsjettet til trådstarter er begrenset så må man prioritere litt og da nøyer man seg som regel med 2-3 timer batterilevetid. Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Jeg har et budsjett på ca. 7K, noe som begrensener mine valgmuligheter til en liten nisje med maskiner. Jeg regner med at jeg går for en Thinkpad E50R, selv om jeg vil ha en med Centrino. Men Celeron M holder for all del, spesielt med tanke på budsjettet Skolen min bruker disse, og de er solide som Dovre... Endret 17. april 2005 av Scampi Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 must...get...iBook Seriøst.... Jeg bruker både PC og Mac daglig. Sats på en iBook med NeoOffice/J (OpenOffice for Mac) dersom MS Office blir for dyrt. Alternativt kan man kjøpe iWork '05 fra Apple for 699,- med tekstbehandling og presentasjoner. Men det er jo ikke alle som trenger regneark og database... Trenger man det, er også AppleWorks et alternativ til 849,-. Appleworks følger med til iBook, men skal jeg være helt ærlig er det litt søplete, funker jo greit til tekstbehandling men Office er faktisk overlegent på det punktet. Når det gjelder Pages så faller det litt mellom to stoler, det er bedre til "publishing" (ehm, mulig feil valg av ord) enn Word, det er lettere å lage en "plakat", brosjyre osv på det programmet enn word, altså sider med mye bilder, figurer, flere tekster og lignende. Men til ren tekstbehandling er Word fortsatt numero uno. Word funker selvsagt minst like bra på Mac OS som Windows, har faktisk funksjoner jeg ikke finner i Windowsutgaven. iBook er absolutt å anbefale, i disse dager (om to uker) blir det nyeste operativsystemet "Tiger" lansert, med en rekke finfine oppgraderinger som vil gjøre maskinen enda bedre. Dette er med andre ord en ypperlig tid å bestille ny Mac på (vil anta de har en ordning som gjør at de som bestiller nå på en eller annen måte får med Tiger). iBook passer antakeligvis en jente perfekt, da spilling ofte ikke står i høysetet når de ser seg etter maskin. Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Mac er utrolig bra, men dyrt i forhold til budsjettet hennes. Den dårligste iBooken koster 8790 kr, studenter kan vel få den litt billigere, men ikke så mye. I tillegg kommer MS Office som man nesten bare må ha. Det koster 1612,50 kr. for student og lærer versjonen. Og 5030,24 kr for ikke lærer versjonen. Dessuten er de fort lurt å ha Virtuel PC, serlig vis man driver med spill og sånt (men regner ikke med at hun driver med det) Virtuel PC koster 2.720,76 for home og 3.023,19 for pro. eller 1.460,69 kr vis du har en windows lisens ...eller du kan kjøpe det sammen med office for 6.047,38 kr. EDIT: OPS! Fant ut dette nettop for å kjøre Virtuel PC må du ha minst 512 mb ram, iBook leveres bare med 256 mb ram. Kilde: apple store norge; programmer apple store norge; iBook Endret 17. april 2005 av 100smiles Lenke til kommentar
msulland Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 skal selv finne datamaskin til ei jente. Men hu skal bare ha en data uten masse ledninger, så har sett litt på denne: http://www.elprice.no/modules/module_131/t...trMenuArr=&mid= Er riktignok ikke noe mobile cpu, men veit ikke hvor farlig det er. Prisen er jo 6k. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Dessuten er de fort lurt å ha Virtuel PC, serlig vis man driver med spill og sånt (men regner ikke med at hun driver med det) Det fins spill til Mac også. Når det gjelder VPC så er ikke dens primære bruksområde spill, det er den så vidt jeg har forstått for treg til. VPC er primært til bruk om man er helt avhengig av programmer som kun finnes til Windows, de færreste er det, selv har jeg aldri hatt noe behov for et Windows-program, det fins ekvivalente løsninger til Mac. En maskin under 7000, som vel var det trådstarter så etter, blir uansett "det man får tak i", de fleste koster litt mer. Lenke til kommentar
nag-sinn Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Elitegroup G220 ultraportabel vil jeg anbefale, en pc hun sikkert vil falle pladask for. Specs: 12" TFT wideskjerm, 1280x800 oppløsning Intel Celeron-M 1500 prosessor 256MB DDR PC2700 (333MHz) Kingston toppkvalitets minne. 40GB harddisk Kombinert dualformat DVD±RW og CDRW brenner. Leser også alle DVD- og CD-plater. 12x DVD les, 24x CDROM les, 16x CDR skriv, 8x CDRW skriv, 4x DVD-R skriv, 2x DVD-RW skriv, 2.4x DVD+R skriv, 2.4x DVD+RW skriv. Støtter SmartBurn som umuliggjør buffer underruns. 64MB SMA Intel 855GME Graphics skjermkort 5.1 lydkort og stereo høyttalere Innebygget 1.3 MegaPixel webkamera i skjermen 4-in-1 minnekortleser (SD/SDIO/MS/MS Pro) 56k faksmodem 10/100Mbit nettverkskort 3x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps (plassert på siden) FireWire IEEE1394 port 1x Type II PCMCIA Synaptics touchpad Hodetelefonuttak / 5.1 utgang (SPDIF utgang) Mikrofon inngang Utgang for ekstern skjerm Aluminiumslokk i skjermen gir ekstra beskyttelse Norsk 220V strømforsyning/lader følger med Norsk tastatur Internt li-ion batteri Driftstid på batteri opp til 2 timer Opplading fra tomt batteri ca. 2 timer Leveres uten operativsystem Størrelse: 320 x 242 x 22 mm Vekt kun 2,0kg 3 års gratis internett abonnement følger med. Internett pakken leveres med Norman Virus Control, brannmur som beskytter mot inntrengere, barnefilter og gratis support. Du finner den på: http://multicom.no/ Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 http://www.dinside.no/php/art.php?id=212274 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4524 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Laptopen er fremdeles ikke i havn. Har noen sett noe bra tilbud i det siste? Jeg syntes denne så veldig lovende ut. doh! glemte linken http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310942&cks=PRL slek. Endret 28. juli 2005 av Slettet+4524 Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Min søster har en Elitegroup G553 og den passer henne utmerket. Kjøp denne og en 256 brikke til, da havner du på ca 7000,- (pluss frakt da). Da får du en maskin som er stillegående, god batteri kapasitet, greit useende, god bygge kvalitet og ikke minst fin pris Men den har ikke WLAN. Hvis det er en nødvendighet kjøper du bare et mini-pc wlan kort og skrur inn i tillegg. Endret 28. juli 2005 av phoen|x Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Nå ser jeg mange har nevnt den, men jeg må bare si det. Apple iBook 12". Samtlige venninner jeg har som har vært borti maskinen, vil ha en selv. Det som er litt synd, er at de ikke skjønner at det er en forskjell mellom Mac OS X og Windows... Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Laptopen er fremdeles ikke i havn. Har noen sett noe bra tilbud i det siste? Jeg syntes denne så veldig lovende ut.doh! glemte linken http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310942&cks=PRL slek. Der får du det samme problemet som med en P4 prosessor varm-bruker masse strøm-støy Kjøp helst en med Centrino, og til nød Celeron M prosessor. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Hmmm.... Som alltid når noen spør etter PC til en jente sitter gutta og spekulerer i at ytelse ikke er viktig, men ender allikevel opp med å diskutere tekniske spesifikasjoner kontra pris... Jeg synes det er så morsomt og se at med en gang en jente vil ha pc, så blir tråden plutselig veldig populær :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå