Gå til innhold

Hvordan koble passiv subwoofer til forsterker

Anbefalte innlegg

Hvordan kobler man en passiv subwoofer til en 2-kanals forsterker? Skal den brokobles på noen måte? Bildet er av høyttalerutgangene som dere sikkert ser.

Edit: Nytt bilde på side 2!

post-197-1112108133_thumb.jpg

Endret av Jtand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man trenger ett delefilter til subben gjerne ^^

da først kan man koble en passiv sub rett inn.

men hvis du tenker på hvilken side left eller right så ville jeg sagt bare velg en :p hehehe

ellers så spiller den allt fra diskant til bass og det blir ikke noe bra i det hele tatt ^^

Endret av Amo Aka Eagle
Lenke til kommentar
OK. Må jeg ha en aktiv sub til denne forsterkeren da? Det er en NAD C350.

må ikke ;)

Men er nok best for å drive en sub er ikke alltid lett for en forsterker som i tillegg skal drive 2 andre høytalere ;)

kommer jo helt ann på ;)

Liten misfortsåelse. Jeg mente om jeg måtte ha egen subforsterker. Men hvordan kobler man dette sammen?

Lenke til kommentar

Koblingsskjema følger med når du kjøper forsterkeren...

Det jeg mente var at du godt kan dra en tungdreven på anlegget hvis du har en subforsterker som er laga for det, men ikke "tungdrevne" elementer på "lettdrevne" komponenter...

Hvis dette er til forstå er det bra, hvis ikke får du be meg prøve å formulere det på en annen måte...

Lenke til kommentar

Ahhh.. man kan koble det uten aktiv sub ja! seff det går helt fett det...

Bare en ting at du må regne med at du må skru opp lyden i helhet for at subben skal spille høyere.. og da blir jo all lyden høyere men hvis du kan leve med dette så funker det fett det ^^

Her er det du gjør:

Forsterker(bare kobl kabler fra en av sidene altså en rød og en svart enten de til venstre eller høyre, hvilke av dem du velger er samma men pass på enten koble allt til høyre eller allt til venstre.

->kabler til->Delefilter(koster ca400kr)->Subben

Husk oxo å se etter resistance tegn på subben!! Altså om det er 2,4 eller 8 Ohm eller hva det er.. lot merke til at bakpå forsterkeren din så står det 4 Ohm..

Endret av Amo Aka Eagle
Lenke til kommentar
Ahhh.. man kan koble det uten aktiv sub ja! seff det går helt fett det...

Bare en ting at du må regne med at du må skru opp lyden i helhet for at subben skal spille høyere.. og da blir jo all lyden høyere men hvis du kan leve med dette så funker det fett det ^^

Her er det du gjør:

Forsterker(bare kobl kabler fra en av sidene altså en rød og en svart enten de til venstre eller høyre, hvilke av dem du velger er samma men pass på enten koble allt til høyre eller allt til venstre.

->kabler til->Delefilter(koster ca400kr)->Subben

Husk oxo å se etter resistance tegn på subben!! Altså om det er 2,4 eller 8 Ohm eller hva det er.. lot merke til at bakpå forsterkeren din så står det 4 Ohm..

Subwoofer-elementet er Dynabel DB12, 4 ohm, 200W RMS. Forsterkeren er 8 ohm. Er dette noe hindring?

Lenke til kommentar

De må bare ikke ha for mye motstand, så hvis du ta et 4ohms element på 8ohms forsterker øker du jo egentlig bare effekten...

Er noen år siden jeg dreiv med 8-->4 og 4-->8ohm, så husker ikke helt, men det skal ikke skade hvis du tar det den veien (hardt utprøvde greier)

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke tar helt feil så står det jo bare min 4 Ohm bakpå forsterkeren din?

eller er det kanskje ikke forsterkeren din det er bilde av?

kan oxo hende at jeg ikke er helt vill på å tyde det bildet

ser oxo ut som en NAD forsterker.. ikke at jeg er en proff azza.. men vet at med NAD så følger ofte Soft clipping med

Endret av Amo Aka Eagle
Lenke til kommentar
Subwoofer-elementet er Dynabel DB12, 4 ohm, 200W RMS. Forsterkeren er 8 ohm. Er dette noe hindring?

4 ohm basser på 8 ohm hjemmeforsterker skal du være litt forsiktig med. Hjemmeforsterkere er ikke laget for å drive 4 ohms høytalere og kan lett ta skade av et slikt oppsett.

Det stemmer ikke. Seriøse hjemmeforsterkere drar 4ohm uten problemer. Og NAD som han har, er drar 2ohm smertefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...