angass Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Hei. Eg er ny i forumet og må først si at eg er imponert over hvor hjelpsomme alle er! Jeg har bestilt meg ett Fujifilm FinePix s5500 kamera og det er litt mer avansert en det eg er vant til.. så eg lurer på noken ting som sikkert er nok så openbart. 1)kva er ISO? 2)kva er brennvinkel? 3)kva er Blender? Det var noken spørsmål til å begynne med. Kommer sikkert meir utover sommeren! Ha ein strålandes dag! Mvh Andreas Macsik Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Se http://akam.no/ordbok/... Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Tidligere emne om blender og -verdi ... Lenke til kommentar
F828 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Brennvinkel - si i fra når du har funnet ut om det da? Jeg finner det ikke F828 Lenke til kommentar
angass Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Nei eg veit ikkje kva brannvinkel er... Har fått mit fujifilm finepix s5500 no å drive på med å eksprimenterer med luketid og ISO. Begynner å forstå det litt no. Eg lurer og på korleis eg bruker blenderen. Ordboka hjelpte jo den men det står ingen ting om korleis ein brukar dei forsjellige ''orda'', bere kva dei betyr. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Et godt utgangspunkt for å lære noe mer om dette er div. fotolitteratur, f.eks. National Geographic fotoguide. E godt utgangspunkt på web er Photo.net sine "learn"-sider, men det er veldig hyggelig med bøker, da Brennvinkel er det ikke så rart om du ikke vet noe om ... Jeg kan nok heller ikke hjelpe deg der Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Har fått mit fujifilm finepix s5500 no å drive på med å eksprimenterer med luketid og ISO Jeg kjenner heller ikke til "brennvinkel", men mener bestemt at "luketid" er like rundt hjørnet, nå som snøen er borte og det er tid for vårstell i blomsterbedene Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Det heter 'brennvidde', og i ordboka står: "Brennvidden er avstanden fra det optiske midtpunkt til brennpunktet, når lysstrålene kommer fra en uendelig avstand. (Brennvidden for et normalobjektiv er ca 50mm.)" Brennpunktet er da filmplanet. Les mer om optikk i Guider. Om blenderen her og her. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (Brennvidden for et normalobjektiv er ca 50mm.)" Det var når alle brukte 35 mm film. Brennvidden for et normalobjektiv er ca diagonalen av sensor-/filmstørrelsen. Så for de fleste digitale speilrefleks rundt 30 mm. Lenke til kommentar
esbe Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Har fått mit fujifilm finepix s5500 no å drive på med å eksprimenterer med luketid og ISO Jeg kjenner heller ikke til "brennvinkel", men mener bestemt at "luketid" er like rundt hjørnet, nå som snøen er borte og det er tid for vårstell i blomsterbedene Herlig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå