carnath Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Har hørt endel om at den minste raptor disken bråker endel. Er det noe jeg kan gjøre for å dempe denne lyden? Jeg har også lest at den yter ikke noe særlig bedre enn en vanlig 7200rpm disk, stemmer dette? Hvordan er 73,4gigen i forhold? (begynner nesten å lure på om dette var noe særlig til kjøp..) #Topic endret av moderator# Endret 31. mars 2005 av Jankee Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Det eneste jeg kan se fra produktbeskrivelsen på komplett, er at 74giggern har 4,5 ms responstid og 36giggern har 5,2.. Hardiskene kjører jo på 10.000 rpm..så de støyer vel mer enn en vanlig 7200-disk Edit: sett bort fra den eventuelle støyen, tror jeg neppe du blir å angre på kjøpet Endret 29. mars 2005 av Xander^ Lenke til kommentar
carnath Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Ja leste det selv å, men har lest litt andre ting her på forumet ang ytelsen, men men. Lurer vel mer på om det finnes noen måte å dempe lyden på=) Lenke til kommentar
ALLAH Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Bruker sjøl Raptor 36,7giggern... er Ganske så fornøyd med denne i og med at pcen feks bruker 10 sekunder kortere tid på å Starte windows i forhold til den Hitachi 7200'n eg har utenom. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Har en Raptor disk i maskinen min. Greit nok at den støyer noe mer, men det er ikke snakk om så mye at du irriterer deg over det. Men selvsagt en annen måte å si det på, er jo at du irriterer deg vell heller ikke over lyden av en ferrari, selv om det bråker litt . . . -z00l- Lenke til kommentar
Tian Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg har en slik disk som systemdisk og monterte den i en støydempende drevramme, det hjalp mye på støyen, ulempen er at det opptar en 5,25" drevplass. Microplex samt flere andre selger disse. Mvh Tian Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Har to sånne hardisker jeg... Hører ikke noe fra dem ... hverken uling eller knitring... Edit: ingen vits å støydempe før du har prøvd. Ikke hør på bygderyktene. Endret 29. mars 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
carnath Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Thanx! Må inn å kikke på dessa=) Lenke til kommentar
carnath Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Oki, da venter jeg med å gjøre noen forhastede innkjøp til jeg har fått den. Thnx=) Lenke til kommentar
Penol Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg har en sånn i mitt kabinett. Den er montert i gummifester som skruene går gjennom å jeg hører den nesten ikke i det hele tatt. Bare litt svak summing når den jobber, jeg må lytte spesielt etter lyden for å høre den. Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg har en sånn i mitt kabinett. Den er montert i gummifester som skruene går gjennom å jeg hører den nesten ikke i det hele tatt. Bare litt svak summing når den jobber, jeg må lytte spesielt etter lyden for å høre den. har du en link? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Den største av dem (74 gb'ern) støyer visst en del mindre enn lillebroren sin også. Lenke til kommentar
Kaare Kabhel Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Hei! Uansett støyer Raptordiskene mye i forhold til 7200 rpm disker. Særlig under intense lesing/skrive operasjoner støyer Raptor mye!. Kan ikke si at de støyer noe særlig mer en andre i "idle mode", men litt. Sammenligner da med de andre diskene jeg har. Raptor 36 og 74. Maxtor DMAX10 300 SATA, WD 120GB, og Barracuda 200 SATA. (Bruker ikke alle i samme maskin). Nå har jeg ikke forsøkt å dempe diskene mine med fantasifulle opphengsløsninger, men dette vil nok hjelpe mye på Raptordiskene da jeg tror disse skaper mye resonans i kabinettet også, og når jeg kjenner på diskene når de leser/skriver føler du hodebeveglesene godt. Uansett er jeg ekstremt fornøyd med mine Raptordisker og syntes at de er optimale systemdisker. [EDIT] Når det gjelder ytelsen merker jeg stor forskjell fra jeg hadde Seagate Barrcuda 200GB SATA disk som system disk. Med Raptor'n som systemdisk "flyter" alt så meget bedre. Endret 30. mars 2005 av Kaare Kabhel Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Har hørt endel om at den minste raptor disken bråker endel.Er det noe jeg kan gjøre for å dempe denne lyden? Jeg har også lest at den yter ikke noe særlig bedre enn en vanlig 7200rpm disk, stemmer dette? Hvordan er 73,4gigen i forhold? (begynner nesten å lure på om dette var noe særlig til kjøp..) Du har allerede fått svar på spørsmålene dine, men jeg vil anbefale deg å sjekke tester på disse (søk f.eks etter "WD raptor review" på google). Det beste hadde selvfølgelig vært om du hadde lest slike tester før du kjøpte disken. Da kunne du funnet ut om det var et godt eller dårlig kjøp for deg og om du burde styre unna den eller ikke. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hvis du kjøper en ny Raptor 36,7GB støyer den IKKE mer enn den største versjonen. Da de først kom støyet den minste mer enn den største, men WD har senere gått over til å bruke samme motor i dem. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) I tillegg til kortere søketider, er det også en forskjell at 74GB disken støtter TCQ (Tagged Command queing) Dette er noe som også øker ytelsen, ved en del typer multitasking- oppgaver. Det er nok ikke noe stort poeng i det store og hele, men er en forskjell på de to diskene Har 2x 74GB selv, og det er en del knattring når de jobber, men når jeg har kjørt en og en (ikke i raid0 oppsett) syns jeg ikke det var så veldig plagsomt. Men er utvilsom mer støy enn i min 160 GB WD Caviar 7.200 når det jobbes. Men selve støyen av at den går med 10Krpm vil jeg kalle ubetydelig. Hører at det starter opp bare. Har du luftkjølig vil den disken drukne i den støyen i alle fall. Edit; rettet et feilaktig utsagn om NCQ Endret 30. mars 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Bare vær klar over at Raptor 74.4 spraker! slik som gamle disker som jobber for fullt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Raptor 74GB støtter ikke NCQ (16 plasser i køa), men en light-versjon av NCQ som heter TCQ (Tagged Command Queing) med 4 plasser i køa. Jeg vet ikke hvor bra det fungerer i praksis men ganske sikkert en plass mellom ingen NCQ og full NCQ-støtte. Endret 30. mars 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Simen1 Skrevet 30/03/2005 : 14:29 QUOTE (pcp160 @ 30/03/2005 : 12:01) I tillegg til kortere søketider, er det også en forskjell at 74GB disken støtter NCQ (native command queing) Raptor 74GB støtter ikke NCQ (16 plasser i køa), men en light-versjon av NCQ som heter TCQ (Tagged Command Queing) med 4 plasser i køa. Jeg vet ikke hvor bra det fungerer i praksis men ganske sikkert en plass mellom ingen NCQ og full NCQ-støtte. Ja, nå var jeg akkurat på vei til å rette litt opp i det jeg sa. Det er helt riktig det du sier. Som jeg forstår det er tagged command queing litt av samme prinsippet, men som du sier et litt "dårligere" køordnings- system. Men slik jeg forstår det er det slik at TCQ styres av firmwaren til disken, og dermed alltid aktiv. NCQ styres av kontrolleren, og krever at kontrolleren støtter det, men er da et mer effektivt system. Får ta forbehold om at dette ikke er helt riktig, men det er i alle fall slik jeg har forstått det jeg har lest om temaet Lenke til kommentar
Penol Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 har du en link? De fulgte med sammen med kabinettet når jeg kjøpte det. Kabinettet er forøvrig et Beantech Igloo 4. Link til kabinett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå