Gå til innhold

Diverse spørsmål angående poeng og studier

bernini

Anbefalte innlegg

Hei

Er ferdig med videregående nå til våren, og lurer i den anledning på en del ting.

Planen var å komme inn på Arkitektstudiet ved NTNU, men pga laber innsatts dette siste året ser det ut som om jeg må drive med litt poengsanking.

Ut fra VGS har jeg tippet sånn ca at jeg kommer til å ha 53,5 poeng, noe som ikke holder for de 57 som kreves.

Det jeg vet sikkert er at jeg først skal et år i militæret. Der får jeg 3 poeng, men da går det ikke lengre på primærkvoten, dvs. at jeg må opp i 62,5 poeng (tror jeg).

Det jeg lurte på da var: Kan jeg ta et årsstudium på NTNU (tenkte spansk), for deretter å søke meg inn på arkitektur? Vil jeg få 3 poeng for det årstudiumet i tillegg til de jeg fikk for militæret? I tillegg vil jeg vel da få 4 alderspoeng siden jeg da er 21 år.

Hvis dette stemmer vil jeg da få:

VGS: 53.5

Militæret: 3

Årsstudium: 3

Alderspoeng: 4

Totalt: 63.5 - Kravet på arkitekt er 62,5

Er denne utregningen riktig? Hvis den ikke er det, finnes det noen andre måter jeg kan sanke nok poeng? Eller bør jeg bare stikke halen mellom beina og søke på NHH, som er den andre planen min?

Takker for svar

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravet vil variere fra år til år etter hvor stor søkergruppe det er på studiet og de individuelles poengsummer i søkergruppa. Du kan altså ha "flaks" og komme inn allerede neste år..

Men ellers har du forstått alt veldig riktig.

Lenke til kommentar

Nei, pr. i dag gis det ikke poeng både for militæret + høyere utdanning. Samlet pott for tilleggspoeng er 11, 8 av disse er alderspoeng mens de resterende 3 gis for ENTEN militæret/siviltjeneste, ELLER høyere utdanning, ELLER folkehøgskole.

Dersom du har tatt militærtjeneste så oppnår du altså ingen poengmessig fordel ved å ta et årsstudium.

Lenke til kommentar

Ja, medisinstudiet har egne regler (selv om de har blitt mer "normale" de siste årene. Her kan du få langt flere poeng for høyere utdanning, mens det til gjengjeld ikke gis poeng for alder. Mens de andre studiene går under det samme regelverket.

Sjekk §3-17 i Forskrift om rangering av søkere ved opptak til grunnutdanninger ved universiteter og høgskoler

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...91214-1505.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, du kan få 11 tilleggspoeng:

- 8 for alder

- 3 for høyere utdanning/militæret/siviltjeneste/folkehøgskole

Dette er reglene som de aller fleste studiene følger.

På enkelte studier er reglene annerledes:

- medisin: inntil 12 tilleggspoeng for høyere utdanning, men det gis ikke alderspoeng

- journalist: her er det egne kvoter for de med praksis, men det gis ikke alderspoeng

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...