Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel og ping


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig installert asdl fra Nextgentel og er svært lite fornøyd.

Hastigheten på abbonementet er oppgitt å være 8032 / 800 kbps, men det er svært skjelden jeg opplever noe i nærheten av disse verdiene når jeg kjører diverse tester (ftp, itavisens speedometer mm.) . I tillegg har jeg store problemer med høy ping.

 

I perioder er pingverdiene helt greie, men ofte opplever jeg ping på over 1000ms. Jeg er ganske sikker på at den trådløse routeren ikke er problemet, den pinger på mellom 1 og 3ms

 

Nederst i innlegget er et eksempel på en traceroute. Er det noen som kan forklare hvor problemet ligger?

 

Jeg har sendt epost til nextgentel og klaget. Da fikk jeg dette svaret:

"Vi har nå tatt en sjekk på linjen din og finner ikke noe feil på den.

Den ligger på en hastighet på 8032 / 800 kbps, som er i henhold til din

abonnementstype. Vi har også sjekket logg i ruteren din, og linjen har

alltid vært oppe på ovenfornevnte hastighet."

 

Hva skal jeg gjøre? Går dette an å fikse, eller må jeg bare bytte leverandør?

 

C:\>tracert www.hardware.no

Sporer rute til kappa.hardware.no [194.24.252.207]
over maksimalt 30 hopp:

 1     4 ms     5 ms     2 ms  10.0.0.1
 2   680 ms   706 ms   625 ms  1.80-202-173.nextgentel.com [80.202.173.1]
 3   730 ms   555 ms   782 ms  217-13-7-66.dd.nextgentel.com [217.13.7.66]
 4   927 ms   876 ms  1019 ms  217-13-6-73.dd.nextgentel.com [217.13.6.73]
 5   907 ms   970 ms   934 ms  217-13-6-153.dd.nextgentel.com [217.13.6.153]
 6   848 ms   883 ms   928 ms  Oslo-1.NO.DataGuard.no [193.156.90.24]
 7   933 ms   868 ms   839 ms  ge-0-0-0.hmg.fasthost.no [213.158.233.10]
 8   913 ms   813 ms   811 ms  194.24.252.207

Søking fullført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt tydelig av NGT (igjen) har problemer med rutinga si.... Få dem til å logge seg på ruteren din og ta en tracert fra den så vil de nok se hva du mener.

 

Ta ellers skjermdump av dine resultater og send det til dem per mail. Tipper du må stå på litt for at dette skal ordne seg, men slik er det jo med NGT.

 

Lykke til!

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Kan problemer med rutinga være årsak til både dårlig ping og dårlig opp- og nedlastingshastighet?

 

Pingen er jo først og fremst et problem når man skal spille nettspill, men det er jo ganske plagsomt med et abbonement som i praksis er ubrukelig til å spille med.

Lenke til kommentar

Er ingenting fra den tracert utskriften som tyder på problemer med rutingen til ngt. Ser ut som om det er problemer med linjen inn til huset. Er heller ikke umulig at trådstarter har en eller flere maskiner med gøye virus eller andre programmer som bruker masse båndbredde.

Lenke til kommentar

Takk for tips, mar.

Hvordan finner jeg ut om det er linje inn som er problemet? Kan det forklare at pingen og båndbredden er såpass ustabile - av og til er verdiene helt greie.

 

Om virus og andre programmer: Jeg er så og si 100% sikker på at den maskinen jeg sitter på ikke kjører andre programmer eller virus, men kan ikke garantere for andre PCer som er kobla på WLAN-routeren. Finnes det noen måte å sjekke hvilke maskiner som til en hver tid er kobla til nettet gjennom routeren? Vi har satt opp WEP-kryptering og nettverksnøkkel for å unngå at naboen igler seg innpå.

Lenke til kommentar

Først forklaring på hvorfor det neppe er rutingen som er problemet:

 

1    4 ms    5 ms    2 ms  10.0.0.1

2  680 ms  706 ms  625 ms  1.80-202-173.nextgentel.com [80.202.173.1]

 

Ser her at forsinkelsen oppstår i det første hoppet ut fra huset. Altså rett etter ADSL modemet du har fått fra ngt. Ruting problemer vil skape problemer lenger ute i rekken av hopp. Ofte etter at man har forlatt nettet til isp.

 

Det du kan gjøre er logge inn på ADSL modemet med telnet. ("Telnet 10.0.0.1"). Brukernavn pleier å vere "P + (kundenummer - 10000)". Slik at feks. kundenummer 123456 gir brukernavnet P113456 og passordet er det samme som brukes ved aktivering.

 

Med nettopia 3351 modem kan man velge "Quick view". Modemet vill da vise den reelle oppkoblingshastighet og linjebruken i prosent. Dersom du ikke har noen opp/ned-lastinger gående bør selvfølgelig linjebruken ligge rundt 0%. Vet ikke hvilket modem du har, men vill tro de fleste modem har en lignende funksjon.

 

*Sikker masse skrivefeil, har det litt travelt :)

Lenke til kommentar

Ser ut til å være linja inn til huset som sliter litt ja, slik mar påpekte. Om det fortsetter med ustabilitet må du kontakte NGT igjen og få dem til å feilmelde linja. Da vil det bli sendt en montør som fysisk måler linja.

Siden du kjører Echo-abonnement krever det ganske mye av linja, spesielt hva angår avstanden fra deg til sentralen. I tillegg vil kvaliteten på kablingen ha mye å si. Dette kan de sjekke hos NGT.

 

Få dem til å sette ned hastigheten til nivået under din, f.eks. 4500Mbps, og sjekk ping og stabilitet. Jeg mistenker at du hadde fått det raskere da. Båndbredde er ikke det samme som latency vet du. Og latency er viktigere når du skal spille.

Lenke til kommentar

Med nettopia 3351 modem kan man velge "Quick view". Modemet vill da vise den reelle oppkoblingshastighet og linjebruken i prosent. Dersom du ikke har noen opp/ned-lastinger gående bør selvfølgelig linjebruken ligge rundt 0%. Vet ikke hvilket modem du har, men vill tro de fleste modem har en lignende funksjon.

 

Takk for tipset. Jeg har en Netopia 3357W router. Jeg kikket på Quick View, men finner ikke noe rapport om reell linjebruk. Det er ingen endring om jeg laster ned noe eller ikke.

 

                                  Quick View

Default IP Gateway:   127.0.0.2
Primary DNS Server:   217.13.4.24       Gateway installed -- Primary
Secondary DNS Server: 217.13.7.140      Domain Name: None Provided

----------------MAC Address--------IP Address-------Status--------------------
Ethernet LAN:   00-00-c5-ee-81-90  10.0.0.1
ATM ADSL WAN:   00-00-c5-ee-81-92  80.203.92.114    Up: 8032/800 Kbps
Wireless LAN:   00-00-c5-ee-81-90  10.0.0.1         Up

                       Current WAN Connection Status
Profile Name--------Rate------%Use--Remote Address-----Est-More Info----------




VPN QuickView
                                LED Status
-PWR---------DSL Link Activity-------ETHERNET-----------+--------LEDS---------
                                     1  2  3  4         | '-'= Off 'G'= Green
  G               G    F             -  -  -  -         | 'R'= Red 'F'= Flash

Endret av Vitrivius
Lenke til kommentar
Ser ut til å være linja inn til huset som sliter litt ja, slik mar påpekte. Om det fortsetter med ustabilitet må du kontakte NGT igjen og få dem til å feilmelde linja.[...] Båndbredde er ikke det samme som latency vet du. Og latency er viktigere når du skal spille.

 

Takker. Jeg skal sende en epost til Nextgentel kundeservice og be dem om å sende montør. Jeg kjørte forresten en serie med pinger til den ip-en som ligger etter routeren min når jeg tracet. latencyen varierer en god del. Kan latencyen føre til dårligere båndbredde\nedlastingshastigheter, eller er det et separat problem?

 

Ping-statistikker for 80.202.173.1:
   Pakker: sendt = 485, mottatt = 483, tapt = 2 (0% tap),
Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:
   minimum = 9ms, maksimum = 811ms, gjennomsnittlig = 311ms

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med noe lignende for en stund tilbake, og problemet der var at de hadde skrudd opp linjekapasiteten til mer en kablene opp hit klarte. Jeg hadde da ofte ping helt opp i 1000-3000, ringte kundeservice og de kunne heller ikke se noe problem. Det eneste de kunne gjøre for å hjelpe meg da var å sette ned linjenkapasiteten min, så hvis du bor et stykke unna sentralen kan dette altså være problemet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde eksakt samme problemer og da var det problemer med den interne rutinga hos NGT. De bytta da ut en boks og alt løste seg.

 

Det _kan_ immidlertid være problemer med linja di, men da skulle vel ikke alle hopp i tracert'en vært på rett under 1000ms (?) Jeg mener at hvis linja er problemet skulle kun første hopp vært med høy latency.

 

hvis du tar en ping til vg.no med -t og lar den kjøre ca 100 ganger og sjekk om du har noe pakketap. Ping gjerne direkte fra ruter.

 

Setter penga mine på dårlig/feil ruting jeg...

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Min idé er å sende akkurat den tracerten du har pasta her til Nextgentel.

jeg ble nesten skremt over latencyen på min linje da jeg fikk den nå for en 25dager siden.

Tracing route to kappa.hardware.no [194.24.252.207]

over a maximum of 30 hops:

 

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  SpeedTouch.nye.tilfeldig.net [10.0.0.1]

  2    6 ms    6 ms    6 ms  1.80-202-225.nextgentel.com [80.202.225.1]

  3    6 ms    6 ms    6 ms  217-13-1-58.dd.nextgentel.com [217.13.1.58]

  4    7 ms    7 ms    7 ms  217-13-0-129.dd.nextgentel.com [217.13.0.129]

  5    7 ms    6 ms    6 ms  217-13-1-98.dd.nextgentel.com [217.13.1.98]

  6    14 ms    13 ms    13 ms  217-13-6-180.dd.nextgentel.com [217.13.6.180]

  7    13 ms    13 ms    13 ms  217-13-6-170.dd.nextgentel.com [217.13.6.170]

  8    14 ms    14 ms    14 ms  Oslo-1.NO.DataGuard.no [193.156.90.24]

  9    15 ms    14 ms    15 ms  ge-0-0-0.hmg.fasthost.no [213.158.233.10]

10    15 ms    15 ms    14 ms  194.24.252.207

overaskene god syntes jeg. etter jeg har surfa på naboen sin NGT linje med rundt det dobbelte++ på en ubelasta linje.

har hatt problemer med at linja mi faller ut, sendte mail til de, fikk svar på 20min at de skulle skjekke opp i det. og 2dager etter å fant de ut at det var som var feil og alt funka perfekt! :w00t:

 

edit: skrive leif

Endret av .:KaLLe:.
Lenke til kommentar
Jeg mener at hvis linja er problemet skulle kun første hopp vært med høy latency.

Når det første hoppet ut fra huset tar en evighet så vill jo det påvirke ALLE de andre tidene. Sier seg selv at dersom det tar 800ms å komme seg ut av huset, så vill det aldri ta mindre enn 800ms å komme seg helt ut av ngt sitt nett.

 

Tidene i tracert loggen er ikke tiden som hvert enkelt hopp tar, men tiden fra deg og frem til den aktuelle noden.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Prøv å slå av ruteren og slå den på igjen. Deretter går du inn i quick view saken i netopia ruteren din. Da tror jeg at det skal komme opp % lignenes ting.

 

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  10.0.0.1

  2    18 ms    22 ms    17 ms  1.80-202-36.nextgentel.com [80.202.36.1]

  3    40 ms    25 ms    27 ms  217-13-19-169.dd.nextgentel.com [217.13.19.169]

 

  4    17 ms    19 ms    19 ms  217-13-19-33.dd.nextgentel.com [217.13.19.33]

  5    39 ms    34 ms    33 ms  217-13-6-179.dd.nextgentel.com [217.13.6.179]

  6    32 ms    27 ms    27 ms  217-13-6-78.dd.nextgentel.com [217.13.6.78]

  7    31 ms    27 ms    27 ms  217-13-7-69.dd.nextgentel.com [217.13.7.69]

  8    69 ms    32 ms    39 ms  80.203.92.114

 

EDIT: LA inn min TRACERT. Fra mitt til ditt.

Ikkeno problem

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar
Prøv å slå av ruteren og slå den på igjen. Deretter går du inn i quick view saken i netopia ruteren din. Da tror jeg at det skal komme opp % lignenes ting.

 

Oisann. I dag morges funket nettet helt greit. Helt akseptabelt latency, og jeg fikk til nedlastingshastigheter på i overkant av 6000 mbps (linja skal være 8032/800) I ettermiddag var problemet tilbake. Ping på over 600ms.

 

Så jeg skrudde routeren av og på, og da løste latencyproblemet seg. Så flaut, eldste knepet i boka, og jeg hadde ikke tenkt på det engang. Jeg får også opp hvor mye båndbredde jeg bruker inn og ut når jeg går inn på routeroppsettet.

 

Jeg tror jeg begynner å nærme meg kjernen i problemet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...