MRN Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 på Windows... Jeg har to harddisker (SATA). 1 250 GB med linux på og 1 120 GB med Windows på. Jeg har hatt Linux en uke nå, og kjeder meg kvekk i hjel. Jeg vil spille. Så jeg fant nettopp ut at jeg vil installere Windows igjen. Men uten å ødelegge Linux, for det tar jo flere dager å få det systemet opp og gå. Så, den eneste disken som var plugga i, var Linux. Så jeg plugga det ut og plugga i Windows. Så boota jeg opp. Som forventet, så kommer jeg bare til en blank skjerm. Fram med Windows CDen, boote opp, velge E, skrive fixmbr og håpe det beste. Men, neida, uten resultat. Jeg kan sikkert ta en re-install og en install, men tror ikke det hjelper så mye. Jeg fikk tips om at jeg må partisjonere på nytt. Dvs at C:-disken kommer til å dø. Heldgvis var den bare på 15 GB - nok til å få Windows inn. Flesteparten av brukerfilene burde ligge på D:-disken. Hadde bare to partisjoner på den 120 GB-disken. Spørsmålet mitt er om det er noe jeg kan gjøre for å unngå ny partisjonering? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Nå prøvde jeg å installere igjen. Tok denne gang ENTER på 1. valg, og da fant den ut at jeg allerede hadde en Windows-installasjon inne fra før av. Så jeg fikk igjen valget om å ta E, så det gjorde jeg. Den prøvde å legge inn filene og re-installere. Den klarte ikke drmk.sys, drmkaud.sys og dmutil.dll som var på posisjon 0%, 6% og 26% på CDen. Er disse tre filene viktig? Når den var ferdig med å legge inn filene, så ville den restarte. Det endte opp med blank skjerm. Akkurat som vanlig. Har noen et forslag? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Nå fikk jeg iallefall installert det! Dvs, jeg tok install, install over eksisterende Windows-installasjon, men valgte å beholde eksisternede filsystem (der hvor man kunne velge NTFS/FAT, hurtig eller ikke) Så kopierte den filer, og denne kan missa den kun én fil, mutils.dll. Så boota den PCen. Denne gangen kom han seg videre! Installasjonen fortsatte, og den booter på nytt. Resultat: Blank skjerm. Jeg har to skjermer ved siden av hverandre og bytta de opp, men den er fortsatt like blank. Så nå skal jeg ta en ny install, men denne gangen tar jeg hurtig-formatering. Mister alt på C:-disken, men når ingen har noen forslag om hva jeg skal gjøre, så blir det til at jeg prøver hva som helst. Fortsettelse følger. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Jeg tok hurtig-formatering den gangen, NTFS og installerte. Blank skjerm da også. Så lasta jeg ned et program, et slags recovery-greie. Lot det gå i 8 timer og så på hvilke programmer jeg hadde installert. Fant ut at de programmene jeg hadde der, kunne jeg bare laste ned igjen. I går fikk jeg tak i en annen Windows XP-CD. Samme resultatet, blank skjerm ved annengangs boot up (altså rett etter at XP har installert seg). Men Linux virker kjempefint på den PCen, men en annen harddisk i den PCen. Så når forsøket mitt ikke gikk i går, så bestemte jeg meg å installere Windows over Linuxdisken. Jeg ba Windows om å partisjonene om til sin egen fordel og installerte. Jeg hadde et håp og satt med hjertet i halsen, men neida. Den onde, blanke skjermen gliser ondt til meg, hvor dan tankeløst vitner om tomhet. Da har jeg forsøkt å installere Windows på begge diskene, hvorav det var Windows på den ene (120 GB) før, og Linux på 250 GB. (Som er borte nå.) Det er snakk om et Abit IC7-Max3 hovedkort med Intel 875P chipset med Silicon Image 3114 SataRAID. Diskene er WD SATA. Trådløst tastatur og mus er koblet i under installert, som jeg bruker. Kun ene disken er kobla i under installering. CD-brenner fra Plextor brukes, DVD-ROMen er utkoblet. Jeg er rådløs. Og det er dere også, tenker jeg Forøvrig; Jeg bestilte et PCI-kort fra Komplett som er en SATA-kontroller. Jeg satte den gang PCene helt ved siden av hverandre, og bare dro SATA-kabelen over. Vips, Windows på den gamle PCen (som jeg sitter på) fant en ny disk, som jeg kunne aksessere som ingenting. Altså, disken virker helt perfekt. Den booter bare ikke opp med Windows! Endret 22. april 2005 av MRN Lenke til kommentar
MRN Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 På hovedkortet mitt, en Abit IC7-Max3, så finner det to SATA-kontakter fra Intel (Intel 875P / ICH5 RAID) og fire fra Silicon Image 3114. Hvis jeg plugger harddisken min i SI-kontrolleren, så får jeg installert og BOOTA opp med Windows. Og det er sånn jeg kjører det nå. Det kan også virke som at jeg får bare kjørt med en harddisk, uten å sette opp RAID. Kjipt. Jeg tror problemet er rett og slett at Windows ikke finner driveren til den første SATA-kontrolleren. PC-eksperten min, som jeg har til nabo, har brent flere Windows CDer til meg, med sata-driverene slipstreamed/innbakt. Uten hell. Min løsning var å finne orginaldisketten fra hovedkortet, men den fant jeg selvsagt ikke igjen. Jeg lasta ned sata-driveren fra Abits hjemmesider, men så finner jeg ut at diskettstasjonen virker ikke. Har sikkert aldri virka heller. Noe som gjør det hele enda mer merkelig. For når jeg bygga PCen for ca. 13 måneder siden, så trykka jeg F6, men hvordan kan Windows ha funnet noen driver da? Windows installerte seg og boota opp som ingenting den gangen... Men nå? Så jeg prøvde å sette floppykabelen i alle mulige stillinger, men jeg får alltid "floppy disk(s) fail (80)". Vil en ny USB diskettstasjon kunne virke? Altså, om jeg kunne boote opp med det? Hovedkortet mitt er rimelig nytt, som sagt. Det får heller bli min aller siste nødløsning. For nå er jeg lei. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 edit er en fin knapp. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 Er man desperat, så er man desperat. Nå virker det, men jeg vet ikke nøyaktig hva jeg har gjort. Har prøvd å installere diverse drivere fra Abit's hjemmeside, og har tatt "Last Known Good Cinfiguration". Har også skifta Sata-kabel. La merke til at den var litt løs. Forklarer likevel hvorfor ikke Windows klarte å boote opp med disken, men å installere gikk greit. Alt (begge diskene) funka i Linux. La oss si at saken er løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå